Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

NABC 2013 - Phoenix

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 06 December 2013, 08:27
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Daniel och jag tog idag en tur ner på bridgens "bakgård" när vi spelade en sidotävling en trappa ner. Mycket kul inträffade under dagens 52 brickor, ett litet axplock kommer här:

Efter att ha delat ut två bra brickor till ett par damer kommenterade en av dem att hon sett oss på övervåningen (där de större tävlingarna alltså går av stapeln). Daniel svarade att det stämde nog, vi hade spelat alla de tidigare dagarna. Jaha, utbrast damen då förvånat. Jag trodde att ni var brickbytare!

Dagens fegis var mannen med:
-
Axxx
KJ9xxx
Kxx

Han hörde partnern öppna med 1Sp i fjärde hand (han öppnade alltså inte själv!). Han svarade 1NT och passade sedan snabbare än blixten på partnerns 2Hj. Detta var förstås helt rätt när partnern bara lyckades ta åtta stick i sitt kontrakt...

Vi kollade idag in utbudet av tävlingar här i Amerika och hittade en intressant variant. I Las Vegas arrangerar man i mars Gaybridge. Undrar om den tävlingsformen hade blivit stor i Sverige.

Dagens sista episod får bli den amerikanska mannen som blev konfunderad över vårt system och frågade vad en av våra konventioner hette. Vi hade precis bjudit:
1NT-2NT (ruter)
3D (accept av eventuell invit)-3H (kort klöver eller ingen kortfärg)
3S (fråga) - 3NT (ingen kortfärg)
Pass.

Daniel kunde inte svara på detta och då tillkallades TL för att kontrollera om vi verkligen hade tillåtna metoder. TL konstaterade att vi faktiskt höll oss inom regelverket så mannen fick glatt inkassera fyra bet i 3NT för en bra bricka. Detta var dock inte flest bet i 3NT vid vårt bord under kvällen utan motståndarna lyckades faktiskt gå för 250 efter att vi tagit de nio första sticken. Med ett annat utspel hade det blivit tolv eller tretton stick till spelföraren.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sat 07 December 2013, 18:26
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Igår var vi som Daniel uttryckte det "på studiebesök" i Reisinger. Motståndet var av minst sagt hyfsad klass under hela dagen. Vi hann möta Fnunes, Meckwell, Lauria-Versace och några OS-mästare från ett kallt land i norra Europa innan vi skulle räkna ihop resultaten. I första sessionen scorade vi inte mindre än 15,5 av 26 möjliga poäng och låg på delad femte plats efter att bland annat Daniel fått till veckans spelföring:


4
Syd giv
ingen i zon
Micke
K9xx
108x
K10xx
xx
Bramley



Stansby



Daniel
Exx
EKDxx

KDxxx

VästNordÖstSyd
BramleyMickeStansbyDaniel
    1 
 Dbl  21  pass  42 
 pass  4  pass  pass 
 pass 

1 Sämre höjning än 2Ru
2 Renons

Han fick ruterdam i utspel och la lågt för att stjäla på handen. Klöverdam gick till Västs ess och han vände i trumf som vanns på handen. Klöverkung och klöver stal Väst i och bordet stal över. Nu "visste" Daniel att given såg ut så här (efter Västs UD):


4
Väst giv
ingen i zon
Micke
Kxxx
x
K10x
Dknxx

knxxx
xx
knx
Exx
kn
Daniel
Exx
EKx

xx

VästNordÖstSyd
MickeDaniel
 


Det såg nu bra att skvisa Väst i hårdfärgerna, men för att kunna göra det måste ruterhotet överföras till honom. Daniel spelade därför ruterkung till ess och stöld innan han stal sin sista klöver och gick in på spaderess. När han så trumfade ut och tog för sin godspelade klöver var stackars Väst körd och fick ge bort det tolfte sticket. Efter en titt i bulletinen kan vi konstatera att spelföringen kopierades av Michael Rosenberg, trevligt för honom att för en gångs skull spela lika bra som vår Gullberg.

Även undertecknad fick till en trevlig slutläge i den andra sessionen:


4
Väst giv
Daniel
x
Dkn10
Dknxxx
E10xx
xxxx
K82
10xxx
xx
Kkn10xx
74
Kx
KDknx
Micke
ED9
E9653
Ex
xxx

VästNordÖstSyd
DanielMicke
 


Efter att Öst klivit in med spader och sedan dubblat ett klöverbud efter att Väst höjt fick jag en klöverhacka i utspel. Jag tog esset (Öst kunde kanske ha 5-5) och spelade ruterdam till kung och ess. Spaderess, spader till stöld och ruter från bordet då Öst stoppade på hjärtersju. Jag fick stjäla över med nian, stal en spader och spelade mer ruter mot handen. Tacksamt nog (bara för att slutläget blir vackrare) så stoppade Öst på hjärterfyra så att jag kunde stjäla över med femman.

När jag nu slog ifrån mig i klöver såg det ut så här:


4
Syd giv
ingen i zon

D
x
10xx
x
K82

x
Kx


KDkn

E63

xx

VästNordÖstSyd
    


Öst tog ut sin andra klöver och spelade den tredje då jag kunde stjäla med sexan och Väst blev inpetad i trumf efter att ha stulit över. K2 var helt enkelt inte bra nog för att ta ett stick när jag hade A3. Jag hade självklart inte bjudit utgång med tvåan i hjärter istället för trean!

Om ni vill läsa lite kort om oss rekommenderar vi dagens bulletin. De svenska juniorerna är förstasidesstoff! Säfsten är dock tre år äldre än vad som står i texten.

Dagens citat råkade Ida ut för när hon försökte inleda lite småprat med sina motståndare:
"Vad tycker du om genmodifierade grödor?" Efter ett diplomatiskt svar följde en fyra minuters utläggning om muterade maskar i Iowa, precis vad hon ville höra om.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 08 December 2013, 07:49
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Jaha ni. Det har flutit på rätt hyfsat idag, 18/30 och 16,5/27 innebär att vi klättrade från vår 16:e plats till fjärde i "världens svåraste tävling". Spelet börjar klockan 19.00 svensk tid och det kommer att sändas på BBO så bänka er och håll tummarna är ni gulliga.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 10 December 2013, 14:51
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Sådär, nu är vi tillbaka allihopa tillbaka på svensk mark. Vissa av oss åkte direkt till föreläsningar om kulturminnen (undertecknad) medan andra fick vänta sex timmar på Arlanda för att flyga vidare till Ängelholm (stackars Ola).

Söndagen gick över förväntan med tanke på att det var "the toughest day of bridge in the universe". Efter första sessionen hade vi fortfarande tätkänning men vi tappade tyvärr på kvällen när bensinen tog slut. Det värsta med detta var förstås att Peters lag smet förbi och att han därmed kunde kalla sig bästa svensk under resten av kvällen.

Den roligaste episoden under spelet var när Lauria-Versace kraschade i 6S utan AK i trumf. Jag funderade i sista hand på om jag skulle dubbla kontraktet men noterade inte att Lauria var passad i förhand och att det därmed var i princip omöjligt att de skulle kunna ha tolv stick med felutspel i 6NT. Jag sa därför pass då Versace utbrast: "You were thinking of doubling ME?!?". För att kyla av honom lite visade jag därför upp mina två trumfstick för honom och han blev helt plötsligt väldigt tyst. Åskådarna vid bordet uppskattade dock gesten och började skratta och jag fick ett par gillande klappar på axeln. Brickan vanns förstås efter att Johan och Ola imponerat på Jimmy Cayne genom att reläa ut den svaga handen exakt och stannat i 5S.

Vi i laget vill passa på att tacka för alla hejarop och gratulationer som vi har fått. Vi vill förstås även tacka Jill, som ser till att vi får chansen att åka, så otroligt mycket. Daniel och jag har lite lösa planer på att göra en inläggsserie i juniorbloggen med Reisingergivar så kika in där framöver.


» länk
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80