Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Gävleborgs BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

DM lag 1013-14

Författare Post
Sune Fager [3146]
Fri 22 November 2013, 08:05
Registrerad medlem #3146
inlägg: 6
Har med intresse läst inbjudan och bilaga. Hur tänker GBF fördela de åtta finalplatserna om det blir t.ex 4 lag på var och en av de 5 kvalorterna? De fem segrarna är garanterade en plats och de tre resterande går till......???
Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Fri 22 November 2013, 16:42
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Förhoppningsvis har man tänkt på detta, då blir det 10 lag i finalen
Alla möter alla över 12 eller 14 brickor

En fundering jag har är: Vilket datum som de olika orterna ska ha sina kval meddelas senare. Så fort datumen blivit bestämda ska lagen meddela Pierre Winberg eller Marianne Melchior Ericson vilken kvalort man vill spela på. I första hand ska laget, (2/3-dels regeln), spela på sin hemort, bara i undantagsfall kan laget få kvala på annan ort om man har en godtagbar anledning varför man inte kan spela på sin egen ort.

- Vilka är det som tar fram datumen? Kommer och kanske är det viktigast för spelarna att veta innan man anmäler sig. (vilka helger)
- Vad är hemort? (boende eller klubbtillhörighet?)
- Spelare från klubbar som inte arrangerar kval! Vart hamnar dom?
- Vad är en godtagbar anledning?
- 2/3 dels regeln? Jag spelar med Ecke, jesse (bägge representerar Karlstad) och två till från Gävle som ett exempel. Är vi inom 2/3 dels regeln eller "måste vi ha med en 6:e spelare? Hur många matcher måste den 6:e ha spelat för att vi ska bli distriktsmästare? (se nedan)
- Sunes fundering, bör vara så mycket enklare att ha 12 lag i finalen, dels kvotmässigt men framför allt för att fler får spela en dm final.
- Det går bort två helger för Bollnäs (28/1) och DM mixen (16/2) Det innebär i princip att det bara finns fem (5) lediga helger kvar för spel! Räcker det?

DM-titeln går till det lag som minst består av 2/3 av distriktets medlemmar.

Vad jag förstått så kan man inte bli distriktsmästare när man spelar för klubb i annat distrikt? är det så

Tanke, varför har man inte lagt fram ett förslag för 10 eller 12 lag i en final? (i Dalamodellen är det 12 lag i finalen) Att spela sju 12 brickors (84) matcher över två dagar känns "fjuttigt" då de flesta är vana att spela mellan 60 - 72 brickor på en dag? (för Bollnäs del spelar det ingen roll om det är 8, 10 eller 12 lag) (lokalmässigt)

Jag känner även att det kan bli vissa korrigeringar (antal finallag)(kunna kvala med 24 brickors matcher på vardagar) när GBF ser anmälda lag på respektive ort.

Hur som helst så välkomnar jag detta förslag då man äntligen förstått att det är klubbarna och dess representanter som kan skapa fler lag till kvalet
Att jag personligen inte gillar "korta" helgkval är en annan sak, det får vi korrigera till nästa år Eller?

Kämpa på GBF, ni är på rätt väg...........
Tillbaka till toppen
Hans Wikström [82693]
Fri 22 November 2013, 16:55
Registrerad medlem #82693
inlägg: 127
Det står i och för sig VILKET datum i inbjudan/spelupplägg men jag har inte tolkat det som att kvalet måste ske EN dag. Vår första tanke är att vi skall spela ett par 12-brickors matcher under ett par kvällar. Exakt hur vi skall ha det får vi väl se när vi vet hur intresset blir och antal lag som kommer att kvala hos oss. Jag har fått information om att vi får utforma kvalet på det sätt som passar respektive ort bäst, det behöver alltså inte se exakt lika ut på alla orter.
Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Fri 22 November 2013, 17:06
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Bra, om det är 4 lag! eller en kväll med 2*12 brickor och en med 1*12 brickor.
Kan man då spela tre 24 brickors matcher med full silverskala och man spelar vid 10 lag på annan ort nio 12 brickors med halv skala?
Förslaget är jättebra men det känns mer som "gör om och gör rätt"
Kan inte vara så svårt att ge varje klubb möjlighet att låta kvalet gå X antal klubbkvällar (när det är ledigt) med hela (24 brickors) matcher, behövs det kan man ju alltid spela någon match en helg. De bästa i varje kval (en garanterad vid 4 lag) går till en final med 12 lag.
Tillbaka till toppen
Stefan Westlund [13174]
Fri 22 November 2013, 19:00
Registrerad medlem #13174
inlägg: 449
Vad det gäller reglerna för hur kvalet ska gå till står i tävlingsbestämmelserna:

SM Lag Open består av tre faser; Kvalspelet (vars
upplägg beslutas av arrangerande Dfb), Semifinal
och Final.


Distriktet har alltså i stort sett fria händer att genomföra kvalet inkl. DM-finalen som man önskar.

Vidare när det gäller distriktstillhörigheter står:

Lag får bestå av maximalt sex (6) spelare. Spelare i
ett lag får representera olika klubbar och Dfb, och
kan delta i ett Dfb om spelarna från detta inte är
färre än de från något annat Dfb. Andra önskemål
skall först godkännas av arrangerande Dfb.
Arrangerande Dfb äger rätt att kräva att spelare
från detta distrikt spelar minst sin proportionella
del av antalet givar. TK kan ge dispens om man
anser synnerliga skäl föreligga.


Ganska klara regler tycker jag.

Men i distriktets dokument står bara att laget ska bestå till 2/3 av spelare från distriktet, men inte att de ska spela sin beskärda del av brickorna. En liten brist som bör rättas till för att undvika den här typen av frågeställningar.

Om man väljer att ställa krav på att distriktets spelare ska ett proportionerligt antal brickor, så bör det framgå om det gäller både kval och final eller bara finalen.

Nu är jag ingen vän av att ändra förutsättningar efter det att inbjudan gått ut så kanske man ska låta det vara för denna säsongen, men klargöra att inget krav på spelade brickor finns.

När det gäller distriktstillhörighet så är det distriktet som spelarens representationsklubb tillhör som gäller.

Hur distriktet gör när det gäller klubbkvalen, om ort eller klubb ska gälla, är upp till distriktet.

Så Kenta, du måste nog plocka in en spelare till från distriktet om ni ska kunna bli mästare ..... (Åtminstone i teorin )

Hoppas jag hjälpt till lite i reglernas labyrinter.


Jag är både listig och stark.
Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Sat 23 November 2013, 05:12
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Tack för detta klargörande

Tillbaka till toppen
Marie Robertsson [12089]
Mon 25 November 2013, 07:31
Registrerad medlem #12089
inlägg: 6
Anledningen till att vi valt att försöka få folk att kvala på sin klubb är att det var ett antal lag som helt plötsligt kände att dom hörde till Bollnäs och Söderhamn när Stena line cup, löjligt är min uppfattning att bra lag vill möta sämre lag för att fixa att gå vidare, ni vet väl själva vilka jag menar! En annan sak som slår mig när det gäller distriktet är att det är många som har mycket synpunkter på vad vi gör och tar beslut om, men det kanske är lika bra att vi lägger ner eftersom det tydligen är fel personer som tar fel beslut hela tiden, vi är samtliga med i respektive klubbars styrelser och försöker även sköta distriktet eftersom inga andra vill göra det! Det spelar dock ingen roll vad vi bestämmer och gör, allt är tydligen fel och vi får skäll oavsett, men jag ser fram emot många nya i styrelsen nästa år! Och kanske fler än 3 klubbar som är representerade med ca 5 personer förutom styrelsen, bedrövligt tycker jag! Att jobba för distriktet är det mest otacksamma uppdrag jag någonsin haft!
Tillbaka till toppen
Marie Robertsson [12089]
Mon 25 November 2013, 07:36
Registrerad medlem #12089
inlägg: 6
Blev lite fel, jag menade att det är bedrövligt att 3 klubbar och ca 5 personer förutom styrelsen var med på årsmötet trots att det var 48 personer som spelade och 5 klubbar i distriktet var där!
Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Sat 30 November 2013, 17:51
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Ska bli riktigt spännande att se hur många lag det blir från Gävle BK. Blir inte förvånad om alla de andra klubbarna slår deltagandet från Gävle

Eller kan vi ta och "ordna" till ett 15 - 16 lag från Gävle

Hur som helst, ju fler som anmäler sig ju trevligare blir det
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80