Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Stena Line Cup
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Lavec-Scania spurtade till sig segern i Stena Line Cup!!

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Roger Wiklund [10530]
Sat 09 November 2013, 18:08
inlägg: 313
Efter fyra segment (64 brickor) hade lag Sivves Straffdubblare kopplat ett fast grepp
om finalen och Lavec Scania såg ut som ett slaget lag.

Med rutinerade Bennet-Wirgren ackompanjerade av Andersson-Probert och kapten
Dieden i ringhörnan stod man dock för en vändning av sällan skådat slag. Det
femte sextonbrickorssegmentet vanns med 59-2 (!) och de sista sexton brickorna blev en riktig rysare.

Lavec Scania vann till slut även det sista segmentet knappt och stod därmed som slutsegrare i Stena Line Cup. Naturligtvis en fantastisk prestation, och detta trots att
man fick lämna storstjärnan Peter Fredin vid kajen då han tyvärr hade förhinder
under finalhelgen.

Som sig bör valde naturligtvis Internet att bråka med oss med 3-4 brickor kvar och det
blev en lite tråkig avslutning på BBO. Vi hade hängsle och livrem men tyvärr räckte
inte det denna gång, hängslena rök direkt och livremmen höll till det nästan var färdigt.

Vi tror dock att huvudpersonerna, dvs spelarna har fått en ganska positiv upplevelse
och det känns väldigt bra.

Vi återkommer med bilder, mer text, kommentarer från finalspelare, så snart vi kommer i hamn!

Ett stort grattis till hela Skåne och en stor eloge till Sivves Straffdubblare , ni var fantastiskt duktiga även om det inte nådde riktigt hela vägen fram.

Ett stort tack till såväl våra BBO-operatörer Lars Jansson och Tobias Bende.

Ett namn som inte nämnts så mycket är Tommy Andersson , vilket vi nu skall rätta till .
Tommy är den stora anledningen till att vi kunnat leverera ett såpass fint & proffsigt arrangemang som vi har kunnat göra, tack Tommy!


Med vänlig hälsning,

Carl Ragnarsson & Roger Wiklund

Tillbaka till toppen
Jerry Eklöf [87220]
Sat 09 November 2013, 18:53
Registrerad medlem #87220
inlägg: 60
Grattis Lavec , Bra vecka med undantag lite segt med uppdateringen på Swanbridge(kanske dåligt nät på Båten) samt att det blev avbrott på BBO med 4 brickor kvar . . . .
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sun 10 November 2013, 07:58
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Internet är alltid riktigt uselt på båtarna. Själv båtpendlar jag till huvudkontoret på Åland då och då, och det är ett öde jag inte önskar någon... Internetmässigt alltså


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
PG Eliasson [2827]
Sun 10 November 2013, 09:10
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Grattis !!

Främst till Lavec Scania men även till Sivves, Stena Line och alla arrangörer.

Detta är den typ av bridge vi behöver mer av i Sverige. Jag njöt av Scanias 5e set med mer eller mindre felfri bridge och ett antal utsökta spelföringar av Wirgren och Bennet. Tycker nog ändå att TAs fejksplinter på xx i klöver var finalens höjdpunkt, för mig spelar det ingen roll om han inte visste om 3H varit krav eller ej. Budet visar på stor kreativitet utan konstiga konventioner och plötslig var det bara en fråga om de skulle kunna bromas under storslam. Nu sansade han sig och insåg att pd kanske inte hade helt rätt bild av hans hand, fantastisk slam att bjuda.

Hoppas på fortsättning av denna succe.


Tillbaka till toppen
Björn Sanzén [5900]
Sun 10 November 2013, 09:35
Registrerad medlem #5900
inlägg: 18
Grattis till segern!

Bra kämpat av alla även Sivves förstås.

Lite tråkigt att upplösningen blev en Västgötaklimax på BBO, men vi har väl blivit bortskämda med att allt ska fungera så bra hela tiden. Egentligen är det fantastiskt att vi i realtid, utan kostnad, kan följa med i diverse tävlingar över hela världen. Utan BBO så förloras nästan hela spänningen, så jag vill ändå skicka ett stort tack till BBO för den fina bevakningen!
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sun 10 November 2013, 10:42
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Tack tack (inte hemma än; skriver från telefonen). Tycker det var ett superarrangemang på alla sätt. Och alla matcher ackompanjerades av utmärkt stämning vid borden i alla matcher. Härlig bridge helt enkelt!

Och finalen mot sivves, som egentligen båda lagen kunde vunnit, var det alltid MYCKET god stämning trots att mycket stod på spel. Så borde det alltid vara. Denna gången drog vi längsta stråt men sivves kunde lika gärna vunnit. 13 i diff eller vad det var, är inte mycket till segermarginal över 96 brickor. Nästan i klass med wassbergs 1/100.

v.g. slammen så var 2hj rondkrav och lite tillägg ca 19-21 ungefär men vi hade inte diskuterat om höjning till 3hj är krav (det har vi nu) men jag var ju tvungen att bjuda nåt starkt bud inom ramen för mina visade 4-7. Efter 4nt+5nt kunde jag räkna ut att det knappast kunde finnas kort till storslam, varför jag förnekade ruterkung. Men visst- det tog några minuter att bjuda 6hj...




\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [18507]
Sun 10 November 2013, 11:48
Registrerad medlem #18507
inlägg: 115
Strong upphämtning av Lavec. Att ta in 57 imp på 16 brickor på den här nivån är grymt.
Att Johan och Anders kan lira visade de redan 1991 då de vann Cavendish i Las Vegas - en bedrift som ingen mäktat med efter dem. David och Thomas visade redan på min tid som kapten för öppna laget 2005-2007 att de hörde hemma i min trupp.

Kapten Dieden är värd en eloge som coachat till både seger i Stena Line Cup och Allsvenskan samma höst!!

"Ungdomarna" i Sives är värd en eloge efter imponerade spel på sin väg till finalen.
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Sun 10 November 2013, 17:01
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Roger Wiklund[10530 skrev ...
]
Vi återkommer med bilder, mer text, kommentarer från finalspelare, så snart vi kommer i hamn!


Eftersom hemsidan fortfarande saknar såväl bilder, mer text, kommentarer osv börjar man bli lite orolig över var färjan är på väg nånstans. Köpte Lavec färjan och satte kurs mot Ostindien tro?

Bra initiativ men det borde definitivt vara mer engagemang! En lagtävling med 100 000 kr i förstapris, en guldtävling, sidotävlingar. Och vad hittar man på förstasidan som nyligen rensats för att anpassa nya spelare och press?
Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Sun 10 November 2013, 17:11
inlägg: 313
Hej Björn,

jag ber om ursäkt för mitt klantiga uttalande. Det skulle ha stått:

Vi återkommer med bilder, mer text, och kommentarer på måndag när vi kommit hem efter finalveckan.

Kul att du är intresserad Björn!

Med vänlig hälsning
/Roger
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 11 November 2013, 09:02
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Härlig seger, grattis till er alla!

Thomas Andersson[15537 skrev ...
Men visst- det tog några minuter att bjuda 6hj...

Kan inte någon berätta om korten och Anderssons listiga budgivning?

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80