Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

bridge i London

Författare Post
Ulla Ridderstad [25973]
Tue 20 August 2013, 09:29
Registrerad medlem #25973
inlägg: 29
Hej. Jag och min väninna ska till London i september. Är det någon som känner till en trevlig bridgklubb där vi kan få spela?
Tillbaka till toppen
Yvonne Flodqvist [14805]
Tue 20 August 2013, 10:06
Registrerad medlem #14805
inlägg: 4
Young Chelsea Bridge Club

Adress: 32 Barkston Gardens, London, Greater London SW5 0EN, Storbritannien

Telefon:+44 20 7373
» länk
Lycka till med spelet!


Tillbaka till toppen
Ulla Ridderstad [25973]
Tue 20 August 2013, 10:34
Registrerad medlem #25973
inlägg: 29
Tack
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 20 August 2013, 11:42
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Här har du en annan klubb som jag skrev om när jag var i London för några år sedan:

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Om ni besöker London någon gång (vilket ni borde eftersom det är världens bästa stad att besöka (Wien är världens bästa stad att bo i) måste ni passa på att spela bridge.

Och med bridge menar jag naturligtvis robber bridge. Några kvarter norr om Oxford Street ligger klubben TGRs at the New Cavendish och jag var där första gången för några år sedan.

Lite svenskt blyg stod man där i dörren och skrapade med foten. Utan anledning för alla är väldigt trevliga mot en. En värd tar hand om mig och förklarar hur allt går till.

Och det är inte precis Modern Standard som spelas. Blackwood och Stayman är väl de enda konventioner som används. Ingen transfer, negativa dubblingar och annat modernt skit.

När jag blev tillfrågad till vilken taxa jag ville spela hade jag repat mod. ”I prefer to make the game interesting” gjorde att jag blev visad till ett bord med £15 för 100 poäng. Ett dåligt försvar mot 3NT kostar alltså nästan 1000 kronor.

Alla vid bordet ser både snälla och glada ut när jag kommer. Men de där varggrinen har jag sett förr när man slår sig ner med Peter Fredin och Anders Edstrand för en 50 öres robba. ”Komsi, komsi, vi är inte alls farliga ...". Sure.

”Eh, jag tittar nog en stund först”.

Vid bordet sitter en dam som spelat i franska landslaget (”Madame”), en professionell bridgespelare (”Proffset”) och en kille som ”äger fastigheter” (Magnaten). Den sistnämnde är tjeck men pratar flytande franska med Madame och lika bra tyska med mig.

Eftersom stämningen är som den är (rå/hjärtlig) kallas den fjärde med ett arabiskt utseende för ”Achmed”. Av hans min att döma är det knappast vad han är döpt till (om nu muslimer hade blivit döpta) och han blir inte gladare av att han är rejält på minus.

Lite gladare blir han när han plockar upp: - KQ10x AKQxx QJxx.



6
Syd giv
Magnaten
xx
xxxx
109xx
EKx
Madame



Proffset



Achmed

KD10x
EKDknx
Dknxx

VästNordÖstSyd
MadameMagnatenProffsetAchmed
    1 
 1  2  3  4NT 
 5  pass  pass  6 
 pass  pass  pass 


Ännu gladare blir han (ser ut att mumla ”Allahu akbar”?) när Madame spelar ut spader ess och Magnaten lägger upp bordet. Men lika olycklig blir han när Madame lägger spader på trumfesset eftersom han nu riskerar trumfmatt.

Inte mycket att göra mer än att spela klöver till esset och hjärter till kungen som Madame sticker för att spela mer spader. Stöld, två trumf, klöver kung till bordet för att trumfa ut med rutertio.
Och när han spelar hjärter mot handen kommer knekten från höger och drygt £200 till de trogna.

Men Proffset är inte glad och du har naturligtvis också sett varför Madame borde skämmas?

Fortsättning följer.


Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Johan Linander[88360 skrev ...

Man undrar då Torbjörn, hur det går när franska damlandslaget möter fyra "proffs". För proffs är de ju uppenbarligen inte, eller?
De kanske inte är något vidare på damsidan, vad vet jag?:)

Av det lilla jag har sett har spelstandarden varierat rätt rejält. Magnaten håller kanske Allsvensk div 4 klass och Achmed knappt det medan Proffset nog inte la ett kort fel under tiden jag tittade på.

Men det är också ett helt annat spel. Ett sorts lagtävling gånger två. Övertrick räknas tex inte utan ser man nio stick i trising förväntas man claima. Och spelar du med ett lik som kommer att bli spelförare är det naturligtvis bättre att ta de säkra pengarna i en utgång än att bjuda en hård slam.

Storleken på plånboken skiljer sig också rätt rejält. Värden som tog hand om mig första gången sade sig också vara proffs men hade helt enkel inte råd (att förlora ...) med £15 för 100 poäng. Och då bör han ändå rimligtvis vara betydligt bättre än div 4 klass.

Zia, som är där ibland, brukar tydligen spela om dubbla taxan och han har knappast de problemen. Och jag tänka mig att det finns många som gärna förlorar en rejäl slant bara för att säga att de spelat med/mot honom.

Men den mesta robbern spelas om betydligt mindre pengar där kanske några tiotals pund byter ägare.

Och självklart spelar man också helt vanliga par- och lagtävlingar.

Länk till klubben: » länk


Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Fortsättning följer.

Ja, man behöver inte vara europamästare eller div 2 spelare för att se att man måste släppa förstsa hjärtersticket.

Men nu Achmed på G och två brickor senare får han:
AQ109x xxx xx xxx. (1Kl) till vänster-1Hj-(1Sp)-pass-(3Sp)-pass-(pass)-?

Kanske läge att smälla på när partnern klivit in och man har AQ109x i trumf? Knappast, men Achmed sa dubbelt och Madame redubbelt två sekunder senare. Inshallah, partnerns färg ut och proffset spelade alla färger utom trumf för jämn hemgång.

Och nu hade han fått nog. "Bloody hell, £800 in 24 boards", sa han när han stoppade ner sitt kvitto i räkenskapslådan (inget vulgärt utväxlande av pengar här inte).

Men nu var guldkalven borta och varggrinen tillbaka. Riktade mot mig: "Do you want to join us?".

Hade jag nu inte varit så feg hade det kanske blivit en fin avslutning på historien. Men det finns tre utvägar för hundar när de ställs inför en fara: fight, flight or freeze. Jag flydde.

"Uh, I would love to but I am afraid my wife is expecting me."

Vilket i och för sig var sant rent tekniskt eftersom hon förväntade sig att jag skulle komma hem till Wien två dagar senare (jag var alltså ensam i London).

Patetiskt!



Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Tue 20 August 2013, 12:35
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Yvonne Flodqvist[14805 skrev ...
]
Young Chelsea Bridge Club

Adress: 32 Barkston Gardens, London, Greater London SW5 0EN, Storbritannien

Telefon:+44 20 7373
» länk
Lycka till med spelet!




Young Chelsea har flyttat!
Queens Tennis Club
Barons Court
The Queens Tennis Club is situated at the end of Palliser Road, W4, a couple of minutes walk from Barons Court tube station.



Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Tue 20 August 2013, 12:36
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jag spelade här vid ett tillfälle och det var en mysig klubb.
» länk


Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80