Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Hallands BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Motionen som kom för sent

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Svante Hallén [80464]
Thu 15 August 2013, 10:53
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Den 9 augusti mailade jag följande motion till HBF:s ordf., DTL och biträdande DTL (distriktstävlingsledare):
"Sista speldag DM/SM lag 2013/2014
-----------------------------------------
På förekommen anledning motionerar jag, att sista speldag i aktuell omgång gäller som bestämd speldag, om inget annat överenskommes.. Inget lag kan tvinga ett annat lag att ändra sista speldag. DTL har ej heller rätt att tvinga något lag att spela annan dag än sista speldag."

"På förekommen anledning" avses mina foruminlägg den 26 sept och 2 okt 2012.
Jag fick igår kväll muntligt besked av HBF:s ordf., att motionen inte kan behandlas på årsmötet då den inkommit för sent. Den skulle ha varit inlämnad senast 31 juli.
Då hade ingen kallelse till årsmötet utgått. Den finns först idag (ev. igår kväll) att läsa på hemsidan. För att kunna lämna en motion i rätt tid, hade jag behövt lusläsa stadgarna minst en och en halv månad innan årsmötet skulle äga rum. I många bridgeklubbar anges i samband med kallelse till ett årsmöte sista dag för att lämna en motion. Så var bl.a. fallet när jag var ordförande i BK Allians.

Vida intressantare än formalieterna om sista dag för att lämna en motion, är själva sakfrågan. Jag har förgäves väntat snart ett år på en reaktion från
HBF på mina ovannämnda foruminlägg. Till följd härav har jag skrivit motionen.

Jag tycker det är märkligt, att HBF ena dagen kan åsidosätta sina egna regler för sista speldag och andra dagen hänvisa till stadgarna för att en motion lämnats 9 dagar för sent men ändå 5 veckor före årsmötet.

När kan jag förvänta mig en reaktion i själva sakfråga? Vad tycker de som skall spela DM lag kommande säsong?

Tillbaka till toppen
Jan Malmström [2785]
Fri 16 August 2013, 20:40
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
Hej Svante!
I egenskap som mångårig lagkapten för ett lag med förvärvsarbetande medlemmar inkl en LK som väljer att ta sin "semesterresa" i januari/februari ska jag svara på Ditt inlägg.

Trots att vi har varit 6 st i laget har det ibland varit omöjligt att spela den sista speldagen, varför vi har tidigt tagit kontakt med motståndarnas LK och bytt speldag. Med Din skrivning skulle våra motståndare inte behöva att gå med på detta med följden att vi hade fått lämna wo.

Om den skrivningen skulle bli gällande så kommer jag genast att avgå som LK!
Ha en bra dag
Janne

Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Sat 17 August 2013, 11:13
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Hej Janne!
Kan man inte klara sista speldag med 6 spelare i laget och inte kan planera att ha 4 av dessa tillgängliga till spel sista speldagen, trots att man känner till alla sista speldagar så snart lottningen offentliggjorts, får man ansöka om dispens att spela efter sista speldag, och hoppas på motståndarnas välvilja, om man inte kan komma överens om att spela före sista speldag.
Jag råkar också ha varit lagkapten för minst 3 förvärvsarbetande och just därför är det bra att veta att sista speldag alltid skall gälla. Då kan laget planera hela säsongen i god tid.
Regler är till att vara tydliga och skall inte godtyckligt kunna åsidosättas av DTL.
Svante


Tillbaka till toppen
Anders Norin [8191]
Fri 23 August 2013, 07:09
Registrerad medlem #8191
inlägg: 4
Jag håller med Svante om innehållet i motionen men med tillägget att det givetvis ska vara ok att komma överens med motståndarna om tidigare speladag.
Vad gäller paragrafrytteriet om inlämnad motion ska nog förbundet värna om de medlemmar som engagerar sig och kommer med konstruktiva förslag.
Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Fri 23 August 2013, 07:47
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Tack Anders. Som du ser har jag skrivit i min motion "om inget annat överenskommes". Givetvis kan man spela en match före sista speldag om båda lagen kan hitta lämplig speldag.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 23 August 2013, 10:14
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Svante Hallén[80464 skrev ...
]
Tack Anders. Som du ser har jag skrivit i min motion "om inget annat överenskommes". Givetvis kan man spela en match före sista speldag om båda lagen kan hitta lämplig speldag.


Men då gäller det ju att man faktiskt är villig att försöka hitta en annan speldag. Man skall inte kunna vägra spela annan dag än sista speldag bara för att det råkar vara lättast för en själv.

Jag tycker så här, OBS mina privata åsikter...sista speldag är ett förslag, om inget sägs gäller den dagen. Kan man inte spela sista speldag kontaktar man motståndaren och ger tre alternativa speldagar, om inte motståndarna kan någon av dessa måste motståndaren lämna tre andra alternativa speldagar. Om ingen av dessa 6 förslag passar båda lagen, ja då börjar vi diskutera dispenser.
Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Fri 23 August 2013, 10:55
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Henrik!
Givetvis skall alla lag anstränga sig att finna en dag, som passar båda lagen. Vad jag vill, är tydliga regler, om ett av lagen inte kan annat än sista speldagen. Har man "sista speldag" bör alla lag förska hålla den dagen fri, vilket oftast är ganska lätt, då man känner till alla sista speldagar redan när inbjudan skickas ut.
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Tue 27 August 2013, 19:54
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Ett litet inlägg i debatten.
Då vi bara är 4 i laget så innebär det att de med oregelbundna arbetstider skall ordna med byte med kollega eljest sem. INTE helt ok!

Själv är jag resande i jobbet och har svårt att kunna bestämma dagar överhuvudtaget. Oavsett klara datum el inte. Här måste finnas flexibilitet.

Tycker att Henriks förslag är vettigt och genomförbart.
Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Wed 28 August 2013, 07:51
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Henriks förslag kanske är värt att pröva, förutsatt att man inte får föreslå fre-, lör- och söndagar.
Tillbaka till toppen
Anders Nilsson [19850]
Thu 19 September 2013, 16:32
Registrerad medlem #19850
inlägg: 9
Läser detta forum nu, Även om HBF avslog din motion så kunde du ju varit på årsmötet och tagit upp detta under övriga frågor. detta med speldagar är ju alltid svårt, helst om man har skiftgående jobb mm. Så jag tycker det är sunt förnuft som bör gälla, hitills har det alltid löst sig på nått sätt, då tycker jag att det är viktigast att hemma laget hör av sig i god tid innan första speldag så man har gott om tid att planera in en speldag.



stalis
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80