Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Alertera eller ej?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mats Andersson [29670]
Fri 09 August 2013, 16:15
Registrerad medlem #29670
inlägg: 14
Hej har varit och spelat bridge i em och råkade ut för följade budgivning. Satt N och V öppnade på 1kl som enligt deklarationskorte förnekade 5-korts högfärg (5542). Min p dubblade,Ö passade och jag bjöd 1 hj. Nu bjöd V 1 spader,2 hj från min partner,pass från Ö,pass från mej. Nu bjöd V 2 sp,pass från min partner,3 kl från Ö,3 hj från mig och 5 kl från V.
V hade följande hand x-AKxxx-x-AKQ10xx. Kan V bjuda på detta viset om deklarationskortet säger att man inte har 5-korts HÖ när man öppnar på 1 kl. Ö sa att han visste att V hade 5 sp och längre kl när han bjöd 3 kl. Måste inte detta alerteras. V avger ett bud som inte överrensstämmer med vad man deklarerat och visar en 2 -färgshand som partnern vet om? Ska jag förstå detta på budgivningen? Kingen58
Tillbaka till toppen
Mats Andersson [29670]
Fri 09 August 2013, 16:17
Registrerad medlem #29670
inlägg: 14
Handen ska naturligtvis vara:
AKxxx-x-x-AKQ10xx
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 09 August 2013, 16:26
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Tja, med extremhänder med ännu längre klöver kan det bli så.
"Förnekande" av femkortsspader är inte absolut, utan avser någotsånär normala öppningshänder.
Alla någotsånär erfarna spelare vet det.
Förhoppningsvis.

Man kan naturligtvis diskutera om högeryttern skulle sagt nåt när läget klarnat.
Spelat mot en nybörjare är det givetvis god ton att förklara vad som pågår.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Mats Andersson [29670]
Fri 09 August 2013, 16:37
Registrerad medlem #29670
inlägg: 14
Är definitivt ingen nybörjare. Har spelat i 40 år men aldrig råkat ut för detta på klubbnivå (brons). Har alltid öppnat på 1 sp med den handen men köper logiken att man lättare hittar en LÅ-slam mde den här budgivningen men vidhåller nog att 2 sp borde alerteras eller?
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 09 August 2013, 16:51
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Det finns ju en liten parallell. Säg att man har vanliga hederliga fyrkortsöppningar. Med 55 öppnar man med den högsta, men det finns ett tänkbart undantag. Om det är spader och klöver, och klöverfemman är bra, så är det möjligt att öppna med klövern. Och bjuda om spadern om tillfälle gives.
Detta är ganska så känt.

Med 5-korts högfärgsöppningar kan det också måhända tillämpas, och definitivt så med 65-händer där lågfärgen är längst.

JAG har mindre än hälften av dina bronspoäng, men jag tycker inte det låter konstigt.
Jag till och med mumlar ibland när jag deklarerar "dvs, om det inte är väldigt svitade fördelningar" eller nåt sånt.

Möjligen om man tänker sig att vänsteryttern är en orutinerad eller "orutinerad" spelare som bjuder lite vad som helst så snart han med Guds hjälp får ihop till tretton kort.
Ja i det läget vet man faktiskt inte om han verkligen har en längre klöver...

Man kan säkert tänka sig fler varianter på osäkerhet.
Han tog tag fel i budlådan. Han spelar nåt slags klöversystem, etc.

Men med vanligt 5542, och normala sunt bjudande spelare, blir det så som det bjöds, och det är normal hederlig bridge. Tro mig.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 09 August 2013, 17:02
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Det står att 1Lå förnekar 5korts högfärg och det gör det i vanliga fall men inte med längre lågfärg.

Naturlig budgivning är att öppna med den längsta färgen, denna hand är ett typexempel.. visst du kan öppna med 1Spader men har inte partnern stöd i den färgen blir det svårt att komma rätt, handen är lättare att visa upp efter 1Klöver.

Tycker inte 2Spader ska alerteras.
Tillbaka till toppen
Mats Andersson [29670]
Fri 09 August 2013, 17:11
Registrerad medlem #29670
inlägg: 14
Borde kanske förstått budet. Vår TL tyckte som ni men hon var ändå osäker och bad mig skriva in hit för synpunkter. Min reflektion blir ändå, behöver vi deklarationskort om dessa inte håller vad de lovar? Vore intressant att veta vad lagen säger. Kanske Fredrik J,Hasse Halle´n eller Winther kan svara?
Tillbaka till toppen
Mats Andersson [29670]
Fri 09 August 2013, 17:40
Registrerad medlem #29670
inlägg: 14
Har suttit här och funderat och med min rutin borde jag nog insett vad budet betydde men så poppar en tanke upp. Om man som jag/vi spelar 5551 eller 5542 och partnern öppnar med 1 kl och svarsbudet blir 1 Hö som visar 5-korts ska detta alerteras enligt lagen men denna extrem 2 färgshand ska inte alerteras. Känns lite märkligt men det är väl de som gör bridgen så spännande. Slut i rutan för ikväll.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 09 August 2013, 18:09
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Mats Andersson[29670 skrev ...
]
Har suttit här och funderat och med min rutin borde jag nog insett vad budet betydde men så poppar en tanke upp. Om man som jag/vi spelar 5551 eller 5542 och partnern öppnar med 1 kl och svarsbudet blir 1 Hö som visar 5-korts ska detta alerteras enligt lagen men denna extrem 2 färgshand ska inte alerteras. Känns lite märkligt men det är väl de som gör bridgen så spännande. Slut i rutan för ikväll.


Nja, att svaret 1sp är entydigt minst 5kort, det vet bara du och din partner. Det kan minst lika gärna spelas som fyrkort, också av en ivrig 5551 spelare. Så därför bör det alerteras.
Men att återbudet 2sp är entydigt 5 kort, och följaktligen, minst 5 klöver, det vet (antas veta ) alla runt bordet, alla åskådare och alla övriga som har tillräckligt god syn för att tjuvkika på ditt bord.
Tro mig. Så är det.

Tag för resten ett annat budläge:
Du öppnar med 1 kl "kan vara kort", lefty bjuder 1hj, parre pass, righty 2hj, du 2 sp. Du är hyfsat stark, har (minst) 4 spader ja, men hur många klöver?
Ganska många klubbspelare missar att det borde vara minst 5.
Annars bjuder man inte så om man är någotsånär rutinerad.
Och alltså skall de preferera till kl om de saknar spaderstötta.

Man kan alltså ha lång klöver fastän man bjudit "en kort klöver".



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Lennart Kjellman [90879]
Fri 09 August 2013, 19:54
Registrerad medlem #90879
inlägg: 87
Stod det uttryckligen skrivet i deklarationskoret att 1 klöver "förnekar femkorts högfärg"? Eller stod det, som i de flesta deklarationskort, att 1 klöver är "2+, 12-20 hp", eller liknande?

Jag spelar ofta 5542, och när man alerterar frågar motståndarna inte sällan vad det är. Lämpligt är att åtminstone svara "det kan vara kort klöver" eller "klövern kan vara ner till tvåkorts i en balanserad hand", och INTE säga "det förnerkar femkorts högfärg"!

Sedan är det inte helt ovanligt att man ändå får följdfrågan "jaha, så det förnekar femkorts högfärg?". På det svaras det alltför ofta ett slött "ja", när man egentligen borde säga "nej, om partnern har sex klöver eller fler kan det finnas en femkorts högfärg vid sidan, men det är ovanligt" eller liknande. Jag vet att jag själv läxat upp minst en partner för dålig förklaring när jag hade 5 spader och 6 klöver.

Så om det faktiskt stod uttryckligen på deklarationen att 1 klöver förnerkar femkorts högfärg, så har de troligtvis skrivit fel på deklarationen. Annars blir det helt hopplöst med dessa extremhänder, och dessutom finns det knappt finns någon som spelar att det _alltid_ förnekar femkorts högfärg. Stod det däremot bara "2+" och att de spelar 5542, hade du otur och sprang på dem just den gången de hade en ovanlig extremhand.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80