Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JEM 2013 -Wroclaw

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Tue 16 July 2013, 07:16
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Morgonrutinen är bruten. Idag när jag skulle väcka Ola Rimstedt så öppnades inte dörren. PO undrade om jag höll på att väcka en hel korridor. Inte vet jag men mamma Ann hade sagt att det ibland krävs lite arbete. Efter en stund gav jag upp och gick till frukosten där grabben satt. Först i frukostmatsalen, jag blev både lycklig och förvånad...

Idag väntar tre matcher för alla utom tjejerna som har sin bye. Sista u26 följer ni så klart på BBO.

I äldre spelar i första matchen Johan- Daniel och Småland.

Mot lokalen!

Per
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Tue 16 July 2013, 13:21
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Tack för all respons på mitt förra inlägg. Lite mer information för att stilla spekulationerna, budgivningen var sådan att jag öppnade med 2hj som visar 4k hj och 5+ lå. Johan bjöd 3sp invit och jag tog 3NT. Spader och hjärter var alltså osannolika utspel. Serben gjorde det bra som valde rätt lågfärg från Qxx i båda, annars hade jag tagit elva snabba.

Jag har inte hunnit läsa alla kloka teorier, men så här hade jag tänkt mig en beräkning. Informationen att klövern sitter 4-4 får vi använda för det är känd info. Att spadern sitter 4-2 får vi använda, men att någon eventuellt sakar hjärter på spaderhonnörerna får vi inte använda, han måste ju saka någonting.

Om man ser att en spelare har två spader och tänker spela honom med damen spelar man alltså en honnör från rätt hand och sedan en ruter mot den andra handen, båda följer lågt. Den man eventuellt ska maska över har visat sex svarta kort och två ruter, vilket ger fem lediga platser. På den andra handen vet man om åtta svarta och en ruter vilket ger fyra lediga platser. Det ger oddsen fem mot fyra eller 55,6 %.

Det jag inte är helt säker på är om man får räkna med ruterna dom visat, isåfall har man sju lediga platser mot fem vilket ger 58,3 %.

En ny hand från idag mot Bulgarien, bjuder ni något i första hand minuszon med JT9632, renons, 943, AQ62?

Jag tyckte min spaderfärg var lite klen och handen i allmänhet felaktig för ett spärrbud (2ru multi hade varit mitt alternativ) så jag passade. Planen var att försöka komma igen senare, bara för att man passat en gång måste man inte passa resten av budgivningen!

Budgivningen fortsatte nu (3hj)-pass-(4hj), vilket inte var riktigt vad jag hoppades på att ta ställning till. Jag tyckte det var för chansartat att bjuda nu så jag sade pass. Det var inte rätt när partnern hade AKQx i spader och klöverkung! Elva stick i spader var inga problem.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Tue 16 July 2013, 20:26
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Klart bäst idag har tjejlaget presterat. Att slå Österrike med nästan 20-0 är bra men att spela 10-10 mot Polen är klart vassare. Mycket bra spel i matchen! Efter tung start är vi nu 15 VP upp till vm-plats.

Juniorerna rivstartade mot Finland och vi gick till lunchpaus på plats tre. Efter det har vi tyvärr inte mycket att skriva hem om. Kapten är dock stolt att spelarna kunnat sina procentsatser även om det inte var rätt just denna eftermiddag.

Yngre hade en riktigt vass match mot Israel för att sedan få problem mot Slovakien. Inte riktigt den tänkta utvecklingen.

Vi ligger fortsatt bra med i alla klasser. Personligen tror jag att vatten+banan kommer att fälla avgörandet mot slutet av turneringen.

God natt!

Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 17 July 2013, 06:03
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
14.00 juniorer mot Israel

17.20 yngre mot Holland
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 17 July 2013, 20:34
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Det yngre laget har förmodligen slagit någon form av rekord idag med 59,93 VP. Fantastisk bra spel vid båda borden och det leende som Johan Säfsten visade upp efter matchen mot Holland var obetalbart.

De äldre har haft det klart motigare och imorgon fortsätter kampen för minst en vm-plats som är top 6 om inte Turkiet kommer topp sex för då blir det sju. Imorgon derby mot Norge och vi spelar Småland och Johan/Daniel.

Tjejerna har haft blandade resultat men har fortsatt häng på topp fem.

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte är Polen- Sverige i U20 10.00 på BBO imorgon. Hoppas på samma underhållning som i kvällsmatchen mot Holland.

Truppen känns fortsatt mycket harmonisk och full laddning inför morgondagen. Idag toppades bananerna med chips inför sista matchen. Vissa var nöjdare än andra.

Kul också med alla positiva hejarrop som når truppen.

Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 18 July 2013, 06:10
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
BBO idag. Youngsters två gånger om.

10.00 mot Polen

17.20 mot Ryssland

Nu kör vi!

/Per
Tillbaka till toppen
Cecilia Rimstedt [78586]
Thu 18 July 2013, 07:24
Registrerad medlem #78586
inlägg: 32
10.00 visas även Sverige - Norge i juniorklassen (men det kanske inte var lika viktigt )
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 18 July 2013, 11:01
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Det är bara att be om ursäkt. Att ha fel i det offentliga rummet är inte så vasst. Kanske gav det tändvätska till spelarna. Seger mot norge med mersmak och nu väntar belgien. Cilla ser annars mer taggad ur än vanligt efter mitt inlägg. Idag kommer hon även att ha med all utrustning till bordet vilket lovar gott
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 19 July 2013, 04:22
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Igår vat första dagen under mästerskapet som inte nätet samarbetade, därav sen eller tidig rapportering beroende på hur man ser på det.

Girls hade många bra resultat i respektive match. Tyvärr så blev det en del missar också. Fortsatt finns vm-chansen kvar.

Juniorerna slog både Norge och Belgien med betryggande siffror. Det ser hoppfullt ut. Simon/Simon och Johan/Daniel tar hand om Österrike i morgonmatchen. Sjua med mersmak just nu...

Yngre spelade nästan jämnt mot Polen, slog England knappt för att sedan slå Ryssland stort. Jag satt bakom mot Ryssland och det är inte alls bra för hjärtat kan jag säga. Slam utan ruterkontroll som hänger på lite maskar och bryt också. Förmodligen var det fler än jag som tog en tablett.

Idag börjar vi mot Österrike och det kommer att bli en mycket speciell match. Debut i dessa sammanhang gör Adam Stokka. På plats nord i öppet rum lirar han med Micke Rimstedt. Två naturliga kortspelare som snackat ihop sig under kvällen igår och kapten ska snart gå för väckning

14.00 drar underhållningen på BBO igång igen med match mot Italien.

God morgon!


Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 19 July 2013, 18:34
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Näst sista dagen är färdigspelad och det ser helt klart ljust ut för de svenska lagen.

Youngsters har åter haft en stabil dag. Bra spel i första matchen där Stokka debuterade men en ära. Framförallt försvarsspelet imponerade. Mot Italien var det lite slagit även om vi hade en stabil ledning tills dess att fi bjöd storslalom med ett ess bort som stod. Avslutning var mot Ungern som var väldigt trötta. För första gången i livet såg jag två spelare i samma par lägga ner träkarlen nästan simultant. Ledning med dryga 12 inför avslutningsmatchen mot Turkiet.

Juniorerna har varit mycket stabila idag och intar nu en femteplats. VM - platsen ser mycket hoppfull ut. Kan bli brons men då måsten vi ta Max och resultaten i övrigt gå vår väg.

Girls har fortsatt chans på vm men måste slå Polen.

Annars är folk ganska trötta och med rätt fokus ökar möjligheterna att sno imp.

Mot sista måltiden på hotellet...

Trevlig helg!

Per
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80