Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JEM 2013 -Wroclaw

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Thu 11 July 2013, 09:25
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Årets viktigaste Juniormsästerskap står för dörren. Första gänget har just landat
i Warszawa för vidare transport söder ut. Just nu pågår frågesport med inriktning på amerikanska stater, "På Spåret" och en massa bridge så klart. Vi hoppas på att kunna rapportera i denna tråd under mästerskapet. Så snart vi vet med BBO så kommer en kommentar här.

Om några timmar ansluter nästa gäng från Göteborg och sent ikväll är vi fulltaliga. Idag väntar registrering, kaptensmöte och invigning.

På återhörande!

Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 11 July 2013, 21:56
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Mer info innan det drar igång,

Spelet kommer imorgon att vara 14.00 och 17.20 vilket är en förskjutning av tidsprogrammet.

Det kommer att vara 4 matcher som visas på BBO varje rond men om det funkar redan imorgon återstår att se.

Vi kommer att spela med 20-0 skala så bli inte förvånade om ni ser decimaler...

I övrigt kan väl sägas att rummen har mer att önska och imorgon kommer kapten att inleda dagen med en shoppingtur för att köpa in handdukar och tvål till spelarna.

Om några minuter så anländer de sista och under kvällen har även sent bagage kommit åter.

Imorgon väntar Danmark och Turkiet. Tyvärr kan inte vår line sättas ut här men så fort danskarna satt sin så återkommer vi.

I matchen mot Turkiet så kommer inte motståndarna att få spela sitt eget system. Sen inlärning har lett till att de dag ett kommer att spela ett naturligt system som arrangören står för.

Johan Karlsson frågade om vad jag trodde om morgondagens poängskörd. 34 blev mitt svar och han tyckte att jag varit blygsam. Visst är det lätt att att tänka 25-0 ...

God natt!

Imorgon kör vi!

Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 12 July 2013, 20:34
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Här kommer ett inlägg från någon annan än den som är inloggad.

Hej!

Igår flög vi (syskonklanerna Petersen-Rimstedt) från Landvetter 08.55 till Wroclaw där vi landade 12.30. Något bagage fick vi tyvärr inte. Vi väntade på vår transfer i ungefär en timme och när vi äntligen kommit fram till hotellet och fått våra rum var vårt första intryck att standarden inte var särskilt hög. Självklart var vi hungriga och vi gjorde vårt bästa att försöka hitta till spelhotellet där även lunchen skulle serveras. Efter flera vägbeskrivningar på polska, då inte alla kan engelska här, bestämde vi oss för att försöka hitta så gott vi kunde på egen hand. Det började förstås spöregna och efter en halvtimmes irrande fick vi äntligen hjälp av en snäll dam som följde oss hela vägen dit. Vi hämtade ut lunch- och frukostkuponger och åt mat. Lunchen och frukosten här är helt okej.

Jag, Moa och Cilla frös väldigt mycket och utan bagaget kunde vi förstås inte byta om. Ida var så gullig och lånade ut torra kläder till oss. Vårt bagage fick vi inte förens runt 23.00 samma dag. Just nu spelar Sverige Juniors (Cilla-Ida & Daniel-Johan) sin första match mot Danmark. Vi följer dem på BBO nu, spännande!

När matchen är färdigspelad ska vi alla fotograferas innan de ska börja spela nästa match mot Turkiet. Jag-Moa och Erika-Klara ska ha en träningsmatch mot Danmark Youngsters om ungefär en timme.

Allt är bra och vi är alla sugna på att börja spela, men vi (girls och youngsters) får vänta tills söndag!

//Moa, Irma och Klara
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 12 July 2013, 20:45
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Dag 1 slut

Tyvärr fick vi inte den start vi hoppats på men samtidigt är vi bara 1VP från medel. En dag har gått och imorgon väntar nya utmaningar i form av Rumänien och Serbien.

I match 1 spelar Simon *2 och Cilla/ Ida.

Imorgon kväll är det även kaptensmöte för Girls och Youngsters. Det är svårt att i ord beskriva hur spelsugna spelarna är.

I övrigt pågår just nu brädspel och ganska lite bridgeanalys, skön balans.

God harmoni och trivsel i gruppen!

Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sat 13 July 2013, 08:28
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
I sedvanlig ordning har spelarna skrivit en trevlig presentation av truppen. Den går att läsa i dagens bulletin. Personligen har jag ingen aning om olika serierna som det refereras till...

» länk

/Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sat 13 July 2013, 20:10
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Dagens två matcher bjöd på bra spel och lite drygt 36 VP. Vi avancerade i tabellen till en fjärde plats. Imorgon väntar ledarna Italien, följt av Polen och England. Tuff dag med andra ord men det tycker nog fi också...

Utanför spelsalen så finns en väldigt fin fotbollsplan. Det yngre laget köpte givetvis en boll och spelet var snart igång. Härligt att se glöd och vilja och jämte kortleken så är ju bollen världens bäst "leksak".

Den svenska truppen är förmodligen den kanske största banankonsumenten i hela Polen just nu. Kanske var detta grunden till att Hult spelade hem 7 klöver på "bananskvis"

Nåväl, alla äter ju inte banan under matcherna. Ekenberg kör med tomat istället och aldrig för har jag sett en så glad person som när jag plockade fram en lagom till matchstart.

Per
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sun 14 July 2013, 17:12
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Jag och Johan vilar medan Simonerna och tjejerna möter England (som ni säkert redan följer på BBO). Jag tänkte passa på att ställa en fråga till de matematiskt kunniga i läskretsen:

Du spelar 3NT på följande kort:



Väst giv
ingen i zon
EKDxxx
K
E10xx
xx






x
D10xx
Kkn9xx
Exx

VästNordÖstSyd
 



Du får klövertvå ut enligt elvaregeln och misstänker därför att färgen sitter 4-4. Man går hem om spadern eller rutern uppför sig. Min fråga är, om man ser att spadern sitter 4-2, är det med oddsen att spela på att den som är kort har dam-tredje i ruter? Eller ska man fortfarande toppa färgen? (jag har inget facit, bara en gissning, jag är genuint nyfiken på vad som är bästa spelsätt och hur mycket som skiljer procentmässigt).

Sedan en giv mot Polen där jag faktiskt hade koll på mina sannolikheter och spelade hem en utgång:



Väst giv
ingen i zon
10xxxx
E9xx
10xx
x






xx
K10xxx
K
EKDxx

VästNordÖstSyd
 



Jag satt i 4hj efter att MTH öppnat i tredje hand med 3ru (alla i zonen). Försvaret började med spaderkung ut till esset, ruteress och mer spader till MTV. Han försökte ta för ruterdam, men jag stal och skulle bestämma mig för hur trumfen ska behandlas. Normalt med nio kort och ess och kung toppar man färgen och hoppas på en 2-2 sits.

När jag lade ner kungen följde MTH med knekten, ändrar detta något? Ja, enligt lagen om begränsat val är det troligare att knekten var singel än från QJ. När Öst dessutom spärröppnat i ruter och därför troligen är kort någon annanstans var det självklart att spela hjärter till nian, vilket visade sig vara rätt när MTH sakade en ruter. Efter uttrumfning och en klöverstöld var min hand stor.

//Daniel




Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sun 14 July 2013, 20:44
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Första dagen med fullt pådrag är över. Själva gjorde jag som vanligt i mästerskap, öppningsmatchen bakom Micke Rimstedt. Många bra beslut och visst var dubblingslapparna framme

Girls fick tyvärr en mycket tung start mot Frankrike och Italien. Efter detta blev det dock klart bättre och 10 VP mot Norge. Just nu pågår analys med Klara och Erika, bra inställning!

u20 tog helt ok och ligger med bra.

U26 hade åter en stabil dag där vi inledde med att slå ledande Italien. Efter lite tungt mot Polen lossnade det ordentligt mot England. Nu tredjeplats vilket känns bra.

Vi har även gjort ett personlighetstest idag som bestod i att öppna en påse med gifflar. Vissa roffade åt sig mer än andra kan vi säga... Kanske är detta vinnarskalle.

god natt från Polen!




Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Mon 15 July 2013, 06:07
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
BBO idag

10.00 u26- Ungern

17.20 Girls - Holland

Vi hoppas på ny underhållning!
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Mon 15 July 2013, 21:15
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Dagen inleddes som vanligt med stryk av Danmark i löpning. I morse var det förlust på w.o. Måste säga att jag är lite impad över danskarna som springer varje morgon.

På kvällspasset var de äldre ledig och valde restaurang i stan. Huruvida man skålade in segern för yngre eller ej förtäljer inte historien.

Läget just nu, u26 har bra slagläge och allt talar för en enorm dramatik då många lag är med. Bra spel av alla par.

Girls har haft en tung start. Polen och Österrike kvar innan returmatcher väntar. Vi kämpar!

U20 är fortsatt även det jämt och slagläget är tydligt efter storseger i sista mot skottarna.

Dagens roligaste var sista given när Micke rim var på väg att dubbla 4 ruter. Skönt att fi kom före med höjningen till 5 ruter

Skön stämning i truppen!

God natt!

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80