Kommande tävlingar
28/12 BK Allians - Guldtävling
05/01 Gävle BK - Gävleguldet
25/01 DM-veteraner
Rapporterade tävlingar
07/12 Malmö BK - Guldtävling
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ofullständig begäran av kort

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Torbjörn Gustavsson [1255]
Mon 24 June 2013, 20:01
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Linus Jorner[67 skrev ...
]
Vi går till lag 55.

A) Motståndarna godkänner utspelet utom tur. Spelet fortgår.

B2) Motståndarna godkänner inte utspelet utom tur. Vi går till lag 45, konstaterar att den inte är tillämplig i detta fall, och spelet fortgår.

(Om spelföraren har glömt både glasögonen och bordsnärvaron, spelar spader AK från handen och sedan begär "Spader dam" från bordet när han har den på handen kommer vi till exempel till 45C4a.)

Innan lag 55 kan tillämpas måste vi veta vilket kort som spelades utom tur. Och då kommer vi tillbaka till lag 46 som vi just konstaterat inte ger klart besked i detta fall.

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Mon 24 June 2013, 20:07
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Ser just att lagbrottsraden redan påpekats. Undrar vad som avses med "I alla andra fall"

"I alla andra fall" refererar till påspel. 46a tar hand om utspelsfall och 46b om påspelsfall.
]
46B3b kan väl även gälla utspel när träkarlen saknar kortet i den begärda valören i den senast spelade färgen.
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Mon 24 June 2013, 21:30
Registrerad medlem #7639
inlägg: 408
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Ser just att lagbrottsraden redan påpekats. Undrar vad som avses med "I alla andra fall"

"I alla andra fall" refererar till påspel. 46a tar hand om utspelsfall och 46b om påspelsfall.
]
46B3b kan väl även gälla utspel när träkarlen saknar kortet i den begärda valören i den senast spelade färgen.

En tolkningsfråga. I den amerikanska versionen står det:
3. Designates Rank but Not Suit
If declarer designates a rank but not a suit:
(a) In Leading
Declarer is deemed to have continued the suit in which dummy won the preceding trick, provided there is a card of the designated rank in that suit.
(b) All Other Cases
In all other cases, declarer must play a card from dummy of the designated rank if he can legally do so; but if there are two or more such cards that can be legally played, declarer must designate which is intended.

Detta antyder att jänkarna inte tolkar det på detta sätt utan att "all other cases" refererar till de fall som inte gäller utspel dvs. de fall som gäller påspel.
Jag förstår att det gör skillnad vilken tolkning vi väljer men jag är osäker vilken som är den av lagstiftarna avsedda tolkningen. Som tur är så kan kolla det med Ton Kooijman som är ordf. i WBFs lagkommitte. Han kommer till Örebro för att vara chefsTD i Chairmans Cup. Eller så också hinner Henrik kolla det innan.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Mon 24 June 2013, 22:36
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
I så fall finns det ju ingen lag alls som säger vad som gäller när träkarlen saknar den begärda valören i senaste färgen även om utspelet var från rätt hand.
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Mon 24 June 2013, 23:02
Registrerad medlem #7639
inlägg: 408
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
I så fall finns det ju ingen lag alls som säger vad som gäller när träkarlen saknar den begärda valören i senaste färgen även om utspelet var från rätt hand.

Jodå. Anta spelföraren vann föregående sticket på bordet och begär "dam" men träkarlen har inte damen i den färgen.

Tolkning 1.
"I alla andra fall" refererar även till utspelsfall där damen saknas i färgen som träkarlen vann den föregående sticket.
En dam måste spelas om det finns någon dam hos träkarlen. Finns det inga, så ogiltigförklaras begäran och spelföraren får begära vilket annat regelrätt kort som helst. Finns det flera så anger spelföraren vilken som ska spelas.

Tolkning 2.
"I alla andra fall" refererar till andra fall än utspel och inte till utspelsfall där damen saknas i färgen som träkarlen vann den föregående sticket.
I så fall så har spelföraren begärt ett kort som inte finns hos träkarlen. Begäran ogiltigförklaras och så får spelföraren begära vilket annat regelrätt kort som helst.


Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Mon 24 June 2013, 23:20
Registrerad medlem #7639
inlägg: 408
Jag var lite för snabb. Bägge tolkningar gäller ett utspelsfall och då är alla kort regelrätta. Så man borde för enkelhetens skull stryka alla förekomster av ordet "regelrätt" från mitt förra inlägg.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Pontus Silow [87294], Andreas Jansson [19642]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80