Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Stena Line Cup
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Apropå Stena Line Cup

Gå till sidan       >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Thu 30 May 2013, 09:12
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Antag att 680 lag skulle ställa upp i en fotbollscuptävling. Skulle då fotbollsintresserade vara hänvisade till en resultatrapportering i ett svårläst schema där deltagande lags identiteter döljs bakom de mest intetsägande namn (många roliga, men oidentifierbara).
Knappast.
Där skulle vi se braskande rubriker när Blomstermåla slår Kalmar, intervjuer med Nisse Hult (sorry Simon) som slog in straffen för vinst.

I Stena Line Cup:
Inga rubriker eller kommentarer om favoritfall (den bästa läsningen) eller hårfina segrar via en eller annan turbricka.
Om jag vore sponsor (vore gärna men har ingen båt) skulle jag kräva att en resultatbevakare/skvallerskrivare ingick i avtalet.

Om vi hade haft en sådan, vilka skrällar hade vi då kunnat gotta oss åt hittills? Vilka favoritmöten har vi haft, vilka är på gång?
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Thu 30 May 2013, 09:20
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Håller med. Stena Line Cup är idag helt ointressant för de som inte deltar (läs eventuellt utslagna...)
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Rasmus Gråberg [50617]
Thu 30 May 2013, 10:08
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Jag kan bara hålla med jag också. Då kunde man också få in alla intressanta anekdoter från tävlingen i en tråd, det har säkert hänt en massa roliga saker under dessa matcher som många gånger har spelats i hemmiljö, och man har säkert mött många nya ansikten.

Tillbaka till toppen
Johnny Johansson [6116]
Thu 30 May 2013, 10:46
Registrerad medlem #6116
inlägg: 109
Kan berätta en från vår sista match spelade ej
Vid ena bordet spelades 7 hjärter med hemgång
Vid andra spelades 4 hjärter med tre bet
Samma ledd


Småtokig men glad
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Thu 30 May 2013, 10:52
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Lysande reflektion PO! Inte försent att börja nu! Kan man lägga upp en ny "gren" i Anslagstavlan där sådant rapporteras?
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Thu 30 May 2013, 11:38
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Jag kan bidra lite. Vi i lag Lazy Jacks åkte ut i omgång 3 efter oavgjort i full tid och sedan förlust med 4 IMP efter fyra brickors förlängning, så det fanns givetvis en hel del brickor att gräma sig över under hemresan (och några sömnlösa nätter...). Exempelvis denna från första halvlek:

SLC
Hudiksvall

4 -1
Syd giv
Helena Strömberg
E7
D6
kn86432
E109






Dan Bylund
K83
E1098543

kn65

VästNordÖstSyd
Helena StrömbergDan Bylund
    


Jag öppnade med 4H som jag fick spela med ruter ess ut. Efter att ha stulit utspelet var första tanken att lägga ner trumfesset för att sedan stjäla en spader. Men så fick jag för mig att jag skulle kunna bli matt med trumfen 4-0 emot och inledde därför med tre varv spader till stöld med damen. Så spelade jag trumf mot handen i akt och mening att toppa denna. Men så kom sjuan till höger. Hmm, kunde detta vara ett lappkast från H72 eller ett ärligt kort från KJ7? Till sist slog jag en mask till kungen och stal ruterfortsättningen. Trumfesset visade sedan att öst skulle ha spel för knekten och givetvis så satt båda klöverhonnörerna fel också plus att öst hade tillräckligt med hårda frånslagskort för att inte bli inpetad.

Vid andra bordet spelades samma kontrakt och även där satsade man på att inleda med tre varv spader, dock till låg stöld. Sedan skickades trumfdamen runt till kungen. Ruterfortsättningen (klöver hade betat) stals, men sedan skildes vägarna åt igen i det att man nu slog en klövermask. Spaderfortsättningen stals och så följde klöver till ess, ruter till stöld och frånslag i klöver för en avslutande trumfmask och hemgång.

Jag kan fortfarande inte tycka att jag spelade helt uppåt väggarna (lagkamraterna är inte lika övertygade ), men det skulle vara intressant om någon kunde räkna på spelsätten.

Tillbaka till toppen
Claes Bodin [11300]
Thu 30 May 2013, 12:15
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328


4
Väst giv
ingen i zon
Leif Öhrn
109xx
Ekn10xx
Dx
E10






Claes Bodin
Dknxxx
K
EKknx
knxx

VästNordÖstSyd
Leif ÖhrnClaes Bodin
 



Mellanhacka i ruter ut.

Hemgång = vinst i matchen

Bet = förlust

Spelplan tack!
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Thu 30 May 2013, 12:45
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Claes Bodin[11300 skrev ...
]Spelplan tack!
Ruter D och mer ruter, såvida inte Ö verkar ha singel (utspelsmetoder?). Om den andra ruter står så spelar jag trumf. Spelar på att utspelshanden har (Hxx/Qxxxx/x/xxxx)

/B

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 30 May 2013, 14:24
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Äh, hade ni bara satsat en krona eller två på vilket distrikt som skulle vinna så hade ni följt resultaten som fastnaglade. Har en kompis som vinner 50.000 kr om rätt distrikt vinner.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lennart Bylund [8234]
Thu 30 May 2013, 14:40
Registrerad medlem #8234
inlägg: 233
I samma match som Dan beskriver hände följade.
Efter ess-fråga följde 5NT som storslamsinvit och svaret blev 6 Ru
Frågaren hade E D Kn x i ruter och bjöd med säkerhet 7 Hj när
partnern visat ruter kung. Nu hade partnern singelruter och klöverkung och svaret skulle egentligen vara 6kl. Storslammen gick dock hem men hade inte bjudits om motståndarna varit överens om svaret på storslamsinviten. Such is life !


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80