Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Uppgjord lottning vid SM-lag semifinalerna?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 28 May 2013, 07:04
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det här skrivs med rätt stor risk att folk tänker: "har den där killen verkligen inget bättre att göra?" Men eftersom det kan sägas om de flesta av mina inlägg kan jag knappast låta det hindra mig.

Jag läste det här i en annan tråd:

Jerry Eklöf[87220 skrev ...

PO Sundelin[1171 skrev ...

I JSM återstår tre matcher. En listig lottning gör att de fyra lagen i topp möter varann,. Femman, The real team,
som har de tre sämst placerade lagen kvar bör ha en hygglig medaljchans (säkerligen till topplagens irritation).

Är det slumpen att det är så i lottningen ?. eller går det på någon form av ranking ?. att dom bäst rankade lagen möts i slutet ?

Vilket fick mig att fundera. Tidigare hade jag noterat att vid SM-lag semifinalerna var det påfallande ofta som favoriterna möttes i sista matchen. Kan det verkligen vara så att lottningen var uppgjord? Att arrangörerna låser in sig och spekulerar om lagens spelstyrka?

Lite undersökande journalistik ger onekligen stöd för teorin. Vid sex av tio semifinaler möttes de lag som låg etta och tvåa inför sista matchen. Vid en sjunde semifinalen möttes ettan och trean. Men det skiljde bara två poäng mellan tvåan och trean och det kan kanske hänföras till att arrangörerna "tippat fel".

Quod erat demonstrandum!

Bara tre orter, Göteborg, Linköping och Umeå står över alla misstankar.

Jag förväntar mig en oberoende och omfattande utredning av förbundet. Gärna av en advokat.

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 28 May 2013, 07:36
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Bara tre orter, Göteborg, Linköping och Umeå står över alla misstankar.
I Göteborg och Linköping kom ettan och tvåan från samma distrikt och måste därför mötas i första ronden.

Trodde du verkligen att man tippar så illa?

/B
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 28 May 2013, 07:55
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Bara tre orter, Göteborg, Linköping och Umeå står över alla misstankar.
I Göteborg och Linköping kom ettan och tvåan från samma distrikt och måste därför mötas i första ronden.

Trodde du verkligen att man tippar så illa?

/B


Jag har full förståelse för detta argument.
Står det i bestämmelserna att det MÅSTE vara så?
Om det MÅSTE vara så, lottas då resten av matcherna helt slumpmässigt?
Eller är det så att om vissa matcher bestäms, kan då andra matcher också 'bestämmas' så att tex favoriterna möts i sista ronden?

Själv har jag råkat ut för en obehaglig känsla av att vissa lag ofta får möta på pappret svaga lag tidigt, medans andra möter de svagare (på pappret) lagen senare i spelet då de svagare lagen ofta är trötta och har tappat motivationen.
Slump? Kanske, men om man petar i spelordningen av skäl som 'lokala lag MÅSTE mötas' ja då kanske man kan peta i spelordningen av andra mindre bra och rättvisa skäl.

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 28 May 2013, 08:09
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]Står det i bestämmelserna att det MÅSTE vara så?
Saxat ur bestämmelserna:
"På uppdrag av TK gör kansliet spelordning för respektive Semifinal; lag från samma distrikt möts i någon av de inledande ronderna."
Om man är konspiratoriskt lagd så noterar man att det inte står något om 'lottning'.

/B
Tillbaka till toppen
Tommy Andersson [14659]
Tue 28 May 2013, 08:11
inlägg: 171
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Står det i bestämmelserna att det MÅSTE vara så?


Sidan 6 i tävlingsbestämmelserna för DM/SM

På uppdrag av TK gör kansliet spelordning för respektive Semifinal; lag från samma distrikt möts i någon av de inledande
ronderna.


Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 28 May 2013, 08:31
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Med "lag från samma distrikt" menas tydligen "Lag som kvalat i samma distrikt" eftersom spelare från samma distrikt mycket väl kan mötas i sista ronden.

/B
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Tue 28 May 2013, 08:54
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
När vi ändå har korkat upp SM lag burken har jag en fråga.

I Linköping mötte vi ett par med deklaration på engelska, deklaration modell amerikansk, med grötig text, kryss och ringar hej vilt.

Är det ok att ha deklaration i valfritt format och valfritt språk i svenska mästerskap?

Ställde frågan uppe i Linköping men fick inget riktigt svar.
Tillbaka till toppen
Johan Nilsson [13918]
Tue 28 May 2013, 09:16
Registrerad medlem #13918
inlägg: 174
Klart det är uppgjort!
(bara för att man har diagnosen paranoid så behöver ju det inte betyda att man inte är förföljd)


”Most people play hard to get. I play hard to want” - Ford Fairlane
Tillbaka till toppen
Urban Björklund [9496]
Tue 28 May 2013, 09:39
Registrerad medlem #9496
inlägg: 299
Johan Nilsson[13918 skrev ...
]
Klart det är uppgjort!
(bara för att man har diagnosen paranoid så behöver ju det inte betyda att man inte är förföljd)





//UB\\
Tillbaka till toppen
Håkan Strääf [1161]
Tue 28 May 2013, 10:55
Registrerad medlem #1161
inlägg: 30
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
När vi ändå har korkat upp SM lag burken har jag en fråga.

I Linköping mötte vi ett par med deklaration på engelska, deklaration modell amerikansk, med grötig text, kryss och ringar hej vilt.

Är det ok att ha deklaration i valfritt format och valfritt språk i svenska mästerskap?

Ställde frågan uppe i Linköping men fick inget riktigt svar.


Hej!

I dokumentet "TÄVLINGSBESTÄMMELSER SVENSKA MÄSTERSKAP 2012-2013 står det

1. "Varje par är skyldigt att medföra två kompletta och likalydande deklarationer. Av deklarationen skall också klart framgå antalet prickar för vart och ett av öppningsbuden."

Det står också att

2. "Deklarationer skall så gott utrymmet medger ge en god bild av de av parets överenskommelser som motståndarna på förhand kan beräknas ha mest nytta av, d.v.s. främst bud under den första budronden fr.o.m. öppningsbudet."

[Numreringen är min.]

Reglerna verkar inte alltså kräva att deklarationer skall vara på svenska, vilket jag anser vara ett misstag. Jag gissar att regelförfattarna har utgått från att det är självklart, men det borde nog läggas till en passus om detta när man uppdaterar tävlingsbestämmelserna inför nästa säsong.

Jag upplevde också den internationella varianten av systemdeklaration som jobbig de första gångerna jag stötte på den, men numera föredrar att läsa den internationella varianten framför den svenska eftersom det får plats så mycker mer information på den. Jag tycker också att den bättre uppfyller kravet i punkt 2 ovan.

Håkan
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80