Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Uppgjord lottning vid SM-lag semifinalerna?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 30 May 2013, 06:53
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Henrik Johansson[15131 skrev ...

Vi kan säga som så att det finns saker jag skiter i att ta reda på ;=)

Bob Haldeman tvår sina händer.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 30 May 2013, 07:11
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Om vi skall försöka vara allvarliga är det naturligtvis ingen stor fråga om man skall seeda lagen eller inte. Det finns både fördelar och nackdelar med det. Men vad som är helt klart är att OM det nu skall göras skall det göras helt öppet och med klara regler för hur det skall gå till.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Thu 30 May 2013, 08:07
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Om vi skall försöka vara allvarliga är det naturligtvis ingen stor fråga om man skall seeda lagen eller inte. Det finns både fördelar och nackdelar med det. Men vad som är helt klart är att OM det nu skall göras skall det göras helt öppet och med klara regler för hur det skall gå till.

Hej Torbjörn,

Jag är inte inblandad i seedningen av semifinalerna, men modellen och resonemanget är liknande där.

Seedningen i SM-finalen går till så här (genom att vi gissar hur slutställningen kommer att se ut):

* En vinnare (x0)
* Placering 2-4 (x1)
* Placering 5-7 (x2)
* Placering 8-10 (x3)

Därefter skapas följande ronder:

* Rond 1-3: x0+x3 (Howell) samt x1 mot x2 (Mitchell)
* Rond 4-6: x0+x2 (Howell) samt x1 mot x3 (Mitchell)
* Rond 7-9: x0+x1 (Howell) samt x2 mot x3 (Mitchell)

Sedan tittar vi på inbördes möten, dvs Göteborg mot Göteborg, Stockholm mot Stockholm, och så vidare. Som 08 tenderar jag att tro att Gävle mot Luleå är ett norrlandsderby, men tack och lov för rättssäkerheten är det andra än jag som är involverade i denna process.

När derbyna är öronmärkta byter vi plats på höga rondnummer som innehåller derbyn och låga rondnummer som inte gör det. Detta är ingen vetenskap, och rond 8-10 försöker vi låta bli att peta i. För att åstadkomma ett bra resultat kan vi till exempel vara tvungna att byta plats på seedad placering 4 och 5, eller möjligen acceptera ett derby i rond 7 mellan grupp x2 och x3 genom att ändra inbördes ordning mellan de grupperna i rond 7-9.

Poängen med seedningen är förstås att, till skillnad från vid mitt privata debacle (se PS nedan), lagen i toppen inte ska möta avhängda lag i sista ronden eller ronderna. Avhängda lag har dessutom tenderat att ha lite extra kul lördag kväll vilket inte heller hjälper att göra matchen jämn.

I år tippade vi Yellow som vinnare vilket inte var rätt. Å andra sidan tippade vi Skalman tvåa, och av den anledningen möttes de två lagen i sista ronden. BBO-publiken hade nog inga synpunkter på detta, och ska man se krasst på det är detta också en faktor som vägs in, dvs hur vi kan göra finalen intressant för dem där hemma.

Jag bryr mig inte om hur officiellt detta är, men då finalen spelas har jag förklarat metoden för några intresserade personer.

Hälsningar
/Tomas

PS. Jag kommer med måttlig glädje ihåg SM Lag 2001 då mitt lag kom sist. Den finalen är ett skolexempel på hur vilka matcher man inte vill ha i slutet.

Samtidigt vann lag Billgren med ungefär samma marginal som Skalman gjorde i år. Billgren hade ett snitt på drygt 21 (har jag för mig) medan Skalman bara mäktade med 19,9. I alla fall mötte vi dem i rond 7 eller 8 (av 9).

Du kan själv gissa vilket lag som var mest taggat och vilket som hellre ville åka hem (utom Tjolpe som tyckte vi övriga skulle kämpa lite mer och att det inte är skillnad på matcher). Det var naturligtvis spel mot ett mål.

En annan av mina lagkamrater kvicknade till först när han fick köra i olaglig hastighet på småvägarna från Södertälje till Farsta. Fördelen med det var att det var omöjligt att diskutera brickor när vi slängdes fram och tillbaka i bilen. Nackdelen var att hjärtat satt i halsgropen.

DS.
Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Thu 30 May 2013, 09:22
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Anna Zack-Einarsson[4049 skrev ...

Och här känner jag att INTE kan lastas för just detta. Eller?

//Anna Uvhagen

Löjligt!

Som bridgegroupie är du inte helt oäven. Att splittra Berik och ta sängvägen till en EM-medalj är det helt klart Yoko Ono varning på.

Men Ann Uvhagen är ondskan själv!

...



Det finns en och annan som anser att jag är ondskan själv, I kid You not. Sno Berik mitt framför näsan, så där!

Hjälper det om jag och Berik skriver en låt tillsammans - om fred och kärlek, som Imagine?


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 30 May 2013, 10:43
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Tomas Brenning[4472 skrev ...

Jag är inte inblandad i seedningen av semifinalerna, men modellen och resonemanget är liknande där.

Seedningen i SM-finalen går till så här (genom att vi gissar hur slutställningen kommer att se ut):

Det är nog bra allt det där men nu är det faktiskt förbundets tävling och då är det också centralmakten som skall bestämma om och hur det skall göras och inte den lokala arrangören.

Som det är nu förekommer det tydligen ibland och ibland inte. Och förmodligen gör man det på olika sätt beroende på vilka snillen som sitter och spekulerar.

Under alla omständigheter måste man öppet redovisa att man gör det och hur man gör det.

Tillbaka till toppen
Carl Ragnarsson [2498]
Thu 30 May 2013, 17:14
Registrerad medlem #2498
inlägg: 128
Mig veterligen seedas inte semifinalerna, undantaget att lag hemmahörande i samma distrikt ska mötas i första ronden (eller ronderna, ifall det råkar vara fler än två lag från samma distrikt). Det är kansliet som på TK:s uppdrag gör spelordningen för semifinalerna och det har inte givits några direktiv annat än fri lottning (utöver derbymöten).

V g finalen (både för SM Lag Open och för Junior) sker seedningen precis som Tomas beskriver. Detta har hittills inte funnits beskrivet i tävlingsbestämmelserna, vilket det givetvis borde, men kommer att skrivas in fr o m 2013/2014 års regelverk.

Ett slags motsvarande modell, som f ö finns beskriven i bestämmelserna, används för SM Par Semifinal, där fältets 170 par fördelade på fem grupper (där alla par i gruppen möts) seedas efter ett antal olika kriterier (som också finns beskrivna), för att - i alla fall teoretiskt - uppnå en någorlunda jämn spelstyrka grupperna emellan.

Hälsningar
Calle R, ordf TK
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 31 May 2013, 12:50
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
När jag, förhoppningsvis i en avlägsen framtid, ligger på det yttersta kommer jag antagligen att tänka tillbaka på mitt liv. Kanske är det med vemod jag undrar vad jag åstadkommit och om jag levt ett fullt liv. Eller var allt meningslöst?

Mina närmaste är samlade runt mig och försöker ge tröst. "Tänk på när du vann Söderslättsmästerskapet tre år i rad eller när du jävlades med Göran Hestner på anslagstavlan. Visst var du lycklig då?" frågar dottern. " Ja, det var fina stunder och bridgen har gett mig mycket men vad har jag gett tillbaka till bridgen?".

Det blir tyst men efter en stund går mitt barnbarn iväg och kommer tillbaka med några gulnade blad där det står: "Tävlingsbestämmelser för SM-lagfinal 2013/2014" och pekar på avsnittet där det står att seedning skall göras. Titta här farfar, det här är ditt verk, det kan ingen ta ifrån dig!"

Och plötsligt kommer det stora lugnet över mig. Jag är redo.
Tillbaka till toppen
Claes Bodin [11300]
Fri 31 May 2013, 12:53
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
När jag, förhoppningsvis i en avlägsen framtid, ligger på det yttersta kommer jag antagligen att tänka tillbaka på mitt liv. Kanske är det med vemod jag undrar vad jag åstadkommit och om jag levt ett fullt liv. Eller var allt meningslöst?

Mina närmaste är samlade runt mig och försöker ge tröst. "Tänk på när du vann Söderslättsmästerskapet tre år i rad eller när du jävlades med Göran Hestner på anslagstavlan. Visst var du lycklig då?" frågar dottern. " Ja, det var fina stunder och bridgen har gett mig mycket vad har jag gett tillbaka till bridgen?".

Det blir tyst men efter en stund går mitt barnbarn iväg och kommer tillbaka med några gulnade blad där det står: "Tävlingsbestämmelser för SM-lagfinal 2013/2014" och pekar på avsnittet där det står att seedning skall göras. Titta här farfar, det här är ditt verk, det kan ingen ta ifrån dig!"

Och plötsligt kommer det stora lugnet över mig. Jag är redo.


Underbart!

Det närmaste jag kan komma är väl att jag troligen bidrog till att Stormästarträffen las ner, nåja, alltid något.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 31 May 2013, 14:50
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Det blir tyst men efter en stund går mitt barnbarn iväg och kommer tillbaka med några gulnade blad där det står: "Tävlingsbestämmelser för SM-lagfinal 2013/2014" och pekar på avsnittet där det står att seedning skall göras. Titta här farfar, det här är ditt verk, det kan ingen ta ifrån dig!"

Och plötsligt kommer det stora lugnet över mig. Jag är redo.


Seedningen görs ju redan innan du la dig i frågan, det du möjligen medverkat i, är att se till att det läggs in en skrivelse i regelverket. Nåja, inte så illa som livsverk det heller, Torbjörn.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Fri 31 May 2013, 15:50
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]" Ja, det var fina stunder och bridgen har gett mig mycket men vad har jag gett tillbaka till bridgen?".


Nu ska vi inte vara såna, du har gett en oerhört fin gåva. Genom att flytta utomlands, höjde du bridgestandarden i såväl Sverige som Österrike.



\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80