Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK1220, ett hypotetiskt scenario

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars Adie [51619]
Sun 19 May 2013, 19:02
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Leif-Åke Nilsson[11788 skrev ...
]
Innebär detta att om man verkligen vill straffdubbla ska man tänka länge för att stänga av partnern?


Partnern blir inte avstängd för att du tänkt länge utan kan fortfarande bjuda det bud som korten pekar på, lagbrottet är inte att tänka länge utan det är att partnern använder det i sitt bud.
Om det finns flera logiska alternativ kan det bli korrigerat till ett bud som är sämre för den felande sidan.

Dessutom är det fusk att försöka utnyttja detta.
Tillbaka till toppen
Joakim Möller [33431]
Sun 19 May 2013, 22:20
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
LK1220, hypotetisk sits


Väst giv
ingen i zon
E
K8543
9
E109643
Kkn863
E1092
EDkn8
109752
7
105432
kn8
D4
Dkn6
K76
KD752

VästNordÖstSyd
 




Janne ditt hypotetiska senario faller det inte på att om öst får den uppsättning kort du ger honom nu så kommer väst att öppna budgivningen. Budgivningen går då 1sp (2sp?) 4sp (5hj) och nu kommer det uppkomna läget med en dubbling av den långsamma dubblingen kommer aldig att uppstå.

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 20 May 2013, 10:53
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
En långsam dubbling indikerar nästan alltid på att man är osäker på om man ska dubbla eller inte. Alltså pekar OI på att det är rätt att ta bort och då får man inte ta bort. Tempot behöver inte peka på ett visst bud, bara att det är rätt att bjuda istället för att passa. Alla andra bud än pass blir alltså otillåtna.


Det här är det jag inte riktigt begriper.
Det gäller väl framförallt när man tar bort ett kontrakt som kan stå?
Vilket är den vanligaste situationen.

Ni passar i given med:
QTxx AKQ xxx xxx
och det fortsätter

Pass (Pass) 1Sp (Dbl)
2NT (4Hj) Dbl (pass)
?

Den sista dubblingen var långsam.
Vi har AKQ i trumf och partnern straffdubblar.
Vi tar nu bort till 4Sp och detta var rätt märkligt nog. Inte för att 4Hj gick hem, utanför att 4Sp stod och gav mer betalt.
Nu säger Henrik och Thomas att eftersom dubblingen var långsam får vi inte ta bort. Punkt.
Detta är analogt med 1220 till viss del, även om det naturligtvis finns en gradskillnad.

Måste verkligen inte den långsamma dubblingen peka i en viss riktning?
Dessutom om man läser den fetade meningen högst upp så verkar det vara så att det är skillnad på långsamma bud och långsamma dubblingar.
Är det så?



Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 20 May 2013, 11:02
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Joakim Möller[33431 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
LK1220, hypotetisk sits


Väst giv
ingen i zon
E
K8543
9
E109643
Kkn863
E1092
EDkn8
109752
7
105432
kn8
D4
Dkn6
K76
KD752

VästNordÖstSyd
 




Janne ditt hypotetiska senario faller det inte på att om öst får den uppsättning kort du ger honom nu så kommer väst att öppna budgivningen. Budgivningen går då 1sp (2sp?) 4sp (5hj) och nu kommer det uppkomna läget med en dubbling av den långsamma dubblingen kommer aldig att uppstå.



Ok. Ändra så att Nord är giv, så slipper vi den problematiken.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 20 May 2013, 11:12
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Janne, du verkar inte förstå vad en viss riktning innebär...Du verkar tro att den måste föreslå något specifikt bud, men det är helt fel.

Den föreslår att vad som helst kan vara bättre än att säga pass eftersom en långsam dubbling indikerar att man övervägde något annat än att dubbla. Alla aktiva auktioner föreslås alltså av OI över pass och därför får man inte välja något annat än pass (förutsatt att pass är ett L.A. givetvis).

Det spelar ingen roll om kontraktet du bjuder går hem eller är en korrekt offring eller vad som helst. Så fort du får ett bättre resultat av någon anledning än vad du hade fått om du passat på dubblingen så är det skäl att undersöka om brickan skall korrigeras eller inte.

Du får gärna försöka ge mig ett läge när en långsam dubbling indikerar att dubbelt var det enda tänkbara budet från dubblingshanden.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 20 May 2013, 12:14
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Verkar det vara så att det är skillnad på långsamma bud och långsamma dubblingar.
Är det så?


Inte per se, men effekten blir ofta sådan, och det ligger i sakens natur om du tänker efter.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 20 May 2013, 12:22
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Du får gärna försöka ge mig ett läge när en långsam dubbling indikerar att dubbelt var det enda tänkbara budet från dubblingshanden.

Det kan jag inte, om man inte tar till extrema saker som
2NT pass pass 6NT
Dbl (långsam)

Men PASS eller DUBBELT finns det gott om, där en fortsatt budgivningen efter PASS/DBL ter sig osannolik.
Att man då i princip MÅSTE passa visste jag inte.
Jag i min enfald trodde att borttaget måste vara indikerat, eller delvis indikerat, av tankepausen.

Hur är det med 1HJ- *grubbel 3HJ ?
Varför måste inte öppnaren passa nu enl samma princip?

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 20 May 2013, 12:47
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
[

Men PASS eller DUBBELT finns det gott om, där en fortsatt budgivningen efter PASS/DBL ter sig osannolik.
Att man då i princip MÅSTE passa visste jag inte.
Jag i min enfald trodde att borttaget måste vara indikerat, eller delvis indikerat, av tankepausen.

Hur är det med 1HJ- *grubbel 3HJ ?
Varför måste inte öppnaren passa nu enl samma princip?



Vi får skilja på två lägen...Antingen så är det ett läge där partnern funderar på att straffdubbla eller passa...om man då dubblar efter fundering så indikerar OI att man har en tveksam straffdubbling, alltså att man skall ta bort dubblingen...

Om det är frågan om att bjuda över eller dubbla, så indikerar OI att det är en tveksam dubbling och att man funderade på att bjuda över, ergo pekar OI på att det kan vara rätt att bjuda över.

I båda fallen pekar OI i samma riktning, att det är rätt att ta bort.

När det gäller 1Hj - 3Hj så pekar OI på att det antingen är rätt att säga pass eller att lägga på, alltså inte i någon specifik riktning, men i dubblingsfallen pekar OI alltid på att det är rätt att ta bort, det är en specifik riktning...det föreslår alla bud över pass, 1Hj - 3Hj föreslår inte pålägg över pass.

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 20 May 2013, 13:10
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]När det gäller 1Hj - 3Hj så pekar OI på att det antingen är rätt att säga pass eller att lägga på, alltså inte i någon specifik riktning
Här skulle man kunna argumentera för att man måste passa om man har till "3,5Hj", men inte enligt 16b utan 73. Om man kan dra slutsatsen att partnern med lika sannolikhet har till 2,5Hj som 3,5Hj och man, för enkelhetens skull, alltid tar nio stick mot den svagare handen och tio stick mot det starkare, så kommer man i långa loppet att få fler poäng om man bjuder 4Hj. Att bjuda 4Hj är alltså inte (direkt) indikerat av OI men drar likväl nytta av OIn.

Resonemangen har förts här tidigare men då oftast efter 1Nt-2Nt.

/B


Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 20 May 2013, 13:38
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Problemet är att 73C inte direkt ger oss något mandat att korrigera scoren, det är lite fler villkor som skall vara uppfyllda. Det krävs nog att man etablerar mönster för att kunna bestraffa spelare (vilket det blir tal om) i sådana lägen....Men jag håller med dig i resonemanget Björn.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80