Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK1224

Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Fri 17 May 2013, 14:43
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Vad var NS överenskommelse om 2NT?
Vid bordet sades 'naturligt' och det har ju inte Syd som hade 6-3-3-1.
Men om överenskommelsen var 'Frågar efter singel' eller 'ingen speciell ÖK' så spelar väl Väst fortfarande ut spader.
Eller?

Bara om 2NT visar spader blir spaderutspelet borta som jag tycker, eller?
Eller ska Väst alltid förväntas spela ut rätt så fort förklaringen är fel?

Det naturligt utspelet, som för denne Väst tydligen är spader mot en ganska mörk budgivning, skall väl också spelas ut mot de hypotetiska rätta förklaringarna?
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 17 May 2013, 15:45
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Om syd frågar efter singel och sedan bjuder 4Sp efter ett oalerterat 3NT och alltså har en spaderfärg, har jag svårt att se att väst spelar ut färgen.

Men jag utgår från att det är händelsen i öppna rummet som gjorde att väst inte spelade på topp, utspel i spader är dåligt oavsett om 2NT förklaras korrekt eller inte - vid samma budgivning.
Tillbaka till toppen
Bengt-Erik Efraimsson [127]
Sat 18 May 2013, 08:21
Registrerad medlem #127
inlägg: 56
Enligt angivna förklaringar har Nord någon 4441 och Syd en balanserad hand. Nord plockade bort 4sp som han och Väst uppenbarligen uppfattade som ett passa/korrigera bud. Om så är fallet och övriga förklaringar är korrekta så vet man nu att spader är deras gemensamt kortaste färg och jag förstår inte varför det är ett dåligt utspel, syd behöver ju inte ha KQJ9, för att försöka hinna få 4 stick. Vi borde lära av ishockeyn att när ett regelbrott begåtts är spelet avblåst. Det kan inte vara vettigt att icke felande sidan skall få en möjlighet att skapa en usel score som beror på/kan bero på den felande sidans regelbrott och därefter uppstått tumult. Syd har undlåtit att korrigera sin partners förklaring trots att hon visste att 2NT var singelfråga. 4sp finns det inget lagstöd för att hon skall korrigera då partnern genom att ej visa sin singel har gjort att de nu lämnat fast mark. Min moraliska kompass hade dock gjort att jag berättat i det uppkomna läget att jag försökte få spela 4sp. Jag tycker att LK kom fram till ett utmärkt beslut på given.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Sat 18 May 2013, 09:50
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Förlåt mig B-E men jag begriper inte exakt vad du menar.
Min eget inlägg var kanske inte heller det speciellt tydligt.

LK skriver:
skrev ...

Händelserna i slutet rum gör att Nord-Syds lag vid detta bord anses som ”den felande sidan”. Det är LK:s bedömning att Väst, om hon fått korrekt förklaring, inte spelat ut spader, varmed kontraktet är helt chanslöst.


Vad var korrekt förklaring dvs vilken var NS överenskommelse om läget?
Varför skulle Väst inte spela ut spader mot denna korrekta förklaring?

Det begriper just nu inte jag.
Tillbaka till toppen
Bengt-Erik Efraimsson [127]
Sat 18 May 2013, 10:12
Registrerad medlem #127
inlägg: 56
"NS överenskommelse om 2NT är att det frågar efter vilken färg som är kort" I överklagandet säger NS att Väst vet att Syd har lång spader men varför skall Väst veta det när inte Nord visste det? Eftersom inte Syd korrigerat partnerns förklaring av 2NT budet är det ologiskt att tro att hon skall ha 6-korts spader. Om hon korrigerat förklaringen är lång spader mycket mera troligt.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80