Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorforum
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

The hostile take-over of Sweden

Författare Post
Matias Rohrberg [52703]
Fri 05 April 2013, 12:51
Registrerad medlem #52703
inlägg: 2
Hej!

Jag är den där dansken (förlåt om min grammatik och svenska generelt inte går at förstå) som fick spela med MickeRim på torsdagsligan igår, vilken upplevelse!

Mikael har gjort ett riktigt fint inlägg på juniorbloggen om hur det känns att spela med en dansk (inkl några interessante brickor). Kolla juniorbloggen först!!! Men jag måste överklaga på alla tre brickorna!

Torsdagsligan St:Eriks (första halvlek)
4/4-13

Nord giv
ingen i zon
Matias
Kknxxx
Exxx
Kkn
10x






Mikael
E10x
K
EDxxxx
KDx

VästNordÖstSyd
MatiasMikael
  6NT 


1:ste bricka var en 6nt som inte gick hem. Vilken fin start. Sitter på St:Eriks bridgeklub i Stockholm med och spelar med en bra spelare. Du har Carina som bakspelare och sen går du bet i ett kontrakt som kan gå hem. Det jag skulle säga med brickan var, att rutern satt 4-1, HjK behövdes som kommunikation och slutpositionen var däreför


Väst giv
ingen i zon
Matias
Kx
Ex







E10x


x

VästNordÖstSyd
Matias
 


Och med spader til kung och hjerter ess hände inget bra med dam tredje bakom E10x.
Borde jag ha vunnit kontraktet? JA!
1) Jag hade en känsla att utspelet var från knekten. Känslor är ofte bättre än odds (och det är väl ändå typ 50%). Varför gjorde jag inte det? Det kunde vara utspel från ess och med så många bra alternativer kunde jag inte risikera kontraktet i stick ett.
2) Rutern satt 4-1(Ö:4 V:1) och öst var handen som vore showupskvisad i min skvisplan eller maskad om det inte var nån skvis mot honom. Skvisen hänger på 6-korts klöver och spader dam hos Öst eller 6H och spader dam hos Vest (öst kan inte ha 3-6-4-2 ). På rutern sakade båda motspelshänderna fort och utan problem båda hjerter och klöver. (om öst hade båda alla klöver och spader Dxx hade han nog tänkt lite mer). Därför borde jag ha insett att en spadermask mot V var bästa planen (kanske Vest med klE utan spader dam hade spelat låg på stick ett, ett bra spel som är svårt att göra vid bordet mot en slam (oavsett spader dam))

Bricka 2
Torsdagsligan St:Eriks (andra halvlek)


Öst giv
alla i zon



Matias
Ekn8x
97x
xx
EDknx
Mikael
xxx
EDkn10xx
EKD
x




VästNordÖstSyd
MatiasMikael
   1  pass 
 1  pass  2  pass 
 2  pass  2  pass 
 4  pass  4  pass 
 4NT  pass  5  pass 
 6  pass  6  pass 
 pass  pass 


När vi pratade om brickan efteråt hörde Micke nog inte helt vad jag sa Jag trodde han hade tilläg och 3-5-1-4 typ. Jag skulle såklart förvänta mig 2sp (och inte 2kl) med minimum och 3-5-1-4 (vanlig bridge liksom) Jag tänkte at han med 3-5-4-1 skulle bjuda 2 ruter och med 3S-6H skulle han kanske hoppa til 3 spader (inte helt genomtänkt, i agree). Men om han faktiskt har 3-5-1-4 och 16+ då är vi typ kalla för slam! och med 4-4 klöver och trumfning på den kvaltetsmässigt dåligsta trumfhand var det perfekt att bjuda 4kl Lesson to learn: Om man inte har överenskommelsen helt på plats då har partnern aldrig dom perfekta korten du hoppas!

Bricka 3 (spärrbrickan)
Torsdagsligan St:Eriks (andra halvlek)
4/4-13

Öst giv
ingen i zon



Matias
knxxx
knx
xx
EKkn10x
Mikael
Kxxx
xxx
KDxxxx
9




VästNordÖstSyd
MatiasMikael
   pass1  pass 
 32  pass  pass3  pass 

1 Svak spärr i ruter (öppenbarligen)
2 Dansk spärr
3 Jag vet du har en dansk spärr i tredje hand, men nu kommer du steka! Mohahaha!

Grejen är såhär: Jag är dansk och därför måste jag ha lite swag med i min bridge inte bara sitta och reläa som nån svensk junior skulle göra det. En tredje handsöppning i 3lå med EKKn10x är perfekt på många sätt.
1) Risken att bli straffdubblat är minimal, för vem skulla straffpassa med D9x? Dxxx? Såklart kan det hända, men inte så ofta. (Micke berättade att hans pappa hade börjat spela straffdubblingar på dansk spärr, när han spelar i danska divisionerna, men vem skulle straffdubbla med D9xx liksom?)
2) Jag får rätt utspel!
3) Om motståndet hittar 3nt är det bra chans att pd har 2+kl och vi har kommunikation i färgen som spelförer inte tror finns!
4) Om dom konkurrerer är det på 3-läget och dom kommer gå bet bet bet

Men okej -300 var inget bra resultat när pd lät mig steka!

Dansk eller inte hade jag faktisk också en bra bricka jag kan berätta om!
Torsdagsligan St:Eriks (andra halvlek)
4/4-13

Öst giv
alla i zon



Matias
EK10x
knxxx
108xx
x
Mikael
knxx
x
EKx
EKDxxx




VästNordÖstSyd
MatiasMikael
   11  pass 
 12  pass  23  pass 
 24  pass  25  pass 
 36  pass  37  pass 
 48  pass  pass  pass 

1 Balans eller klöver
2 (naturlig) Se förklaring
3 Revers
4 Utgångskrav (säger inget om hj)
5 2+stöd (antar jag)
6 4-stöd
7 3-stöd (utan intresse för 3nt)
8 Okej då!

Mikael Grönkvist fik min hand efteråt och fick bjuda över 1kl. Han bjöd såklart 1H som i vanlig bridge. Men vad är problemet med 1H (som är det naturliga bud)? Vi vil INTE att pd bjuder 2hj med 3-stöd och med alla balans händer (inkl 4sp) bjuder han 1nt, så vi kommer inte hitta 4-4 spader om jag bjuder 1H. Dessutom har 1sp den fördel att om vi går mot utgång kommer min pd inte "hoppas" att jag har hjärterkontroll och sen bjuda 3nt med sp+ru kontroll. Och nu fick jag ultimativt betalt för (ett bra) 1sp bud.

Utspel: Hj D (10-12) vilket såg lite konstigt ut - til liten, ess(!) och liten. Det var ingen riktig paus efter esset men lång paus för liten spader i stick 2. (Jag frågade specifikt om honnörutspel och fick svaren 10-12)

Nu började jag tänka. Vad (faaan) hände där? HjD (10-12) utan hjKn. Lång paus och sen liten spader (som såg otroligt automatiskt ut om man ser klövern inte sitter jämnt!). Om det är liten från dam, är jag typ hemma om jag spelar låg. Det gjorde jag, till dam och liten. Nu vände man hög klöver (inte honnör) till ess liten och liten. Nu ser det lite ut som kl sitter 4-2 med Kn10 bakom eventuellt 5-1, men då hade man kanske spelat ut kl.
Torsdagsligan St:Eriks (andra halvlek)
4/4-13

4
Väst giv
alla i zon



Matias
EK10
knxx
108xx
Mikael
knx

EKx
KDxxx




VästNordÖstSyd
MatiasMikael
 


För att testa fördelningen i kl spelade jag kl K och sakade en ruter. (Om jag tror på 5-1 kl kan jag spela liten til stöld, trumf ess, ruter till ess, kl til stöld, ruter till kung, ta sp Kn och gå hem om trumfen sittar 3-3). Men nånting oventat hände. Man la kl 10 bakom klövern och nu måste klövern sitta 3-3 eller 4-2 åt andra hållet! Det är nu inget bra att spela kl dam, om klövern sittar 4-2 för då kommer jag skulle godspela klövern efteråt och trumfen sitta bra. Nej, nu spelar man (ganska enkelt) liten klöver och sakar ruter igen! Och sen var det dags att göra anspråk på 10 stick (BBO-formulering - I love it).

I hope you understood, I hope you enjoyed.
Hej då!

Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80