Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad gäller vid förklaring av bud

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Andersson [15537]
Fri 29 March 2013, 07:35
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Mittåt Thomas....Nu får vi hålla isär hjälpsamhet och hjälpsamhet här....

Lagen först...Lag 40

6. (a) När en spelare förklarar betydelsen av partnerns bud eller spelsätt på en fråga från en motståndare (se lag 20), skall spelaren redogöra för alla upplysningar han får genom överenskommelser eller samspelthet med partnern, men han behöver inte avslöja slutsatser som han drar tack vare kunnande och erfarenhet i frågor som bridgespelare i allmänhet känner till.

Överenskommelser eller samspelthet. Om jag av samspelthet med partnern vet att partnern ofta glömmer en konvention så skall jag berätta detta. Precis samma sak som att vi spelar 2Hö som svagt 6+ men jag vet att min partner har öppnat på 5-korts några gånger, då skall jag berätta detta även om det inte är vår överenskommelse.

Om jag däremot försöker vara hjälpsam och berättar vad jag tror eller hur jag tolkar ett bud, i ett läge där vi inte har nån överenskommelse, och det visar sig inte stämma då riskerar man att bli nerdömd. Jag vet vilket domslut du syftar på och där var det inte fråga om samspelthet med partnern utan egna gissningar.


Den biten av lagen kan jag, oroa dig inte Jag tänkte inte bara på ett speciellt domslut (som jag håller med om är juridiskt korrekt), på nåt sätt finns det i bakhuvudet att det finns flera exempel på liknande händelser.

Men jag anser inte att händelseförloppet i TS är att betrakta som en implicit överenskommelse ("samspelthet"). Det blir som sagt skillnad när vi börjar ta hänsyn till det, och anpassa vår egen budgivningen efter premisserna att partnern brukar bjuda fel här, och nog har gjort det denna gången också! Det är två enstaka isolerade incidenter, och varje gång det hänt har det inte varit några poroblem efteråt (återigen, händer det flera gånger under en tävling betraktar jag det annorlunda).

Det blir orimliga konsekvenser om alla bud som någon gång glömts bort eller psykats med ska förklaras som "kan vara psyk eller bortglömt" och prickas därefter. Då är det många som inte skulle uppfylla prickreglerna, men man kan ju ha tur och få en TL som missar vad som gäller


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 29 March 2013, 07:58
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jag känner också till vad lagen säger om detta, men konsekvenserna av att man måste berätta att partnern glömt ett budläge någon gång kan bli synnerligen intrikata.
T ex budgivningen går: (1kl) - p - (1hj) - 2 kl. Jag aleterar nu och förklarar vid förfrågan att partnerns 2kl visserligen visar 55 i objudna men att han tidigare glömt det vid något tillfälle och bjudit det med klöverfärg Det gör det knappast lättare för fi i den fortsatta budgivningen. De måste kanske i förväg ha bestämt hur dom ska bjuda vidare efter liknande förklaringar.
Jaja, innan Henrik suckar och förklarar vad som gäller, är det förstås det avtalade som gäller. Men jag är inte säker på att det är bra att man måste berätta att pd glömt budlägen tidigare.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Fri 29 March 2013, 09:40
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Jag känner också till vad lagen säger om detta, men konsekvenserna av att man måste berätta att partnern glömt ett budläge någon gång kan bli synnerligen intrikata.
T ex budgivningen går: (1kl) - p - (1hj) - 2 kl. Jag aleterar nu och förklarar vid förfrågan att partnerns 2hj visserligen visar 55 i objudna men att han tidigare glömt det vid något tillfälle och bjudit det med klöverfärg Det gör det knappast lättare för fi i den fortsatta budgivningen. De måste kanske i förväg ha bestämt hur dom ska bjuda vidare efter liknande förklaringar.
Jaja, innan Henrik suckar och förklarar vad som gäller, är det förstås det avtalade som gäller. Men jag är inte säker på att det är bra att man måste berätta att pd glömt budlägen tidigare.


Det gör det hela mkt svårare.
Om man får ett svar -:" Det visar 55 i spader och ruter" så har de flesta försvar mot detta.
Mot -:"Det visar spader och ruter, men det har förekommit att han glömt så han kan ha en egen lång klöverfärg" blir det genast värre.

Jag minns en gång när Kniffe var hjälpsam i Spingold mot Moss Gitelman.
Moss frågade hur många poäng 1NT visade och Martin svarade ärligt -:"Det visar 14-16, men vi uppgraderar ibland goda 13hp händer"
Nu spelade Moss Gitelman ett sangförsvar mot 14+ öppningar och ett annat försvar mot NT-öppningar som kunde vara svagare. (Tänk, även Moss Gitelmann spelade alltså med Ulf Elwings konvention, "Upp till 13") men vad gällde nu?

Moss blev helt tokig och tillkallade TL och förde ett jäkla liv. Han ville veta exakt vilka poänggränser som Freddan angett på andra sidan skärmen.

Så lite hjälpsamhet kan ibland ställa till det ordentligt.

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 29 March 2013, 10:30
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Se också lag 40 C1:
"En spelare får avvika från sin sidas deklarerade överenskommelser, alltid under förutsättning att hans partner inte har större anledning att förutse avvikelsen än motståndarna. Upprepade avvikelser leder till underförstådda överenskommelser, vilka sedan blir en del av parets metoder och måste deklareras i enlighet med bestämmelserna om hur man deklarerar sitt system"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 29 March 2013, 10:32
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Lars Adie[51619 skrev ...
]
I så fall skulle jag behöva alertera varje gång min parner öppnar med 1NT eftersom det hänt någon gång att det är på 4441.

Ja, givetvis.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Fri 29 March 2013, 12:05
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Det känns självklart att man måste förklara upprepade avvikelser från systemet (som tex 1N på 4441 som bjudits några gånger).

Den intressanta frågan är: När räknas det som en upprepad avvikelse? Efter första gången det hänt eller ska det ha hänt ett par tre gånger innan det räknas som en upprepad avvikelse?

Jag har från olika TL fått höra olika svar genom åren, kunde vara bra om Henrik eller någon riktigt lagklok kan reda ut det. Känns som om det är det Björns urprungliga fråga handlar om också.
Tillbaka till toppen
Kjell Håkansson [3733]
Fri 29 March 2013, 15:57
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Det var Björn som skrev, "En gång är ingen ,men två är en för mycket". Om din partner har gjort det flera gånger bör du informera om det, du vet mer än dina motståndare.Det är otryggt att ha en partner som inte följer överenskommelser.I långa loppet förlorar man på det.
Tillbaka till toppen
Bo Byléhn [8303]
Fri 29 March 2013, 17:47
Registrerad medlem #8303
inlägg: 19
Varför är det så himla svårt att förbjuda NT öppning med singelton ? Det är bara SYSTEM med som inte har naturlig budgivning som i bland måste tillgripa dessa regelvidriga metoder. Eller är det så nu att alla ursprungliga regler för kontraktsbridge är helt satt ur spel ?


boby
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Fri 29 March 2013, 18:04
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Bo Byléhn[8303 skrev ...
]
Varför är det så himla svårt att förbjuda NT öppning med singelton ? Det är bara SYSTEM med som inte har naturlig budgivning som i bland måste tillgripa dessa regelvidriga metoder. Eller är det så nu att alla ursprungliga regler för kontraktsbridge är helt satt ur spel ?


Håller med helt!!! Allt som inte visar minst 4 kort i bjuden färg ska FÖRBJUDAS, liksom sangbud som inte lovar 4-3-3-3. Att använda fuskmetoder som stayman, essfråga, kontrollbud och dylikt hör inte hemma i RIKTIG bridge! Fy fasiken säger jag bara.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Kjell Håkansson [3733]
Fri 29 March 2013, 19:12
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Alla som spelar vet att en sanghand är balanserad. Om inte, alarterar partnern till sangöppnaren Du får öppna på 1 Nt på vilka kort du vill, men du måste alertera. Kan det vara svårare.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80