Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Få schackspelare som tröttnat att pröva bridge

Författare Post
Magnus Lundgren [7494]
Wed 06 March 2013, 21:31
Registrerad medlem #7494
inlägg: 7
Tjena,

Jag var nere på mitt lokala vattenhål och började snacka bridge med några stammisar har varit inbitna schackspelare men nu inte spelar så mycket (tydligen var man tvungen att söka upp psykolog efter varje stor turnering – det gjorde alla de bästa).
Jag föreslog bridge och förklarade enkelt reglerna i förhållande till fyrmannawhist som de väl kände till och hade spelat.
Men de var väl inte supersugna att gå ner och ta en kurs så där på direkten och min lever pallar inte att sitta där och lära dem mer.

Nu är frågan, hur får jag dessa intresserade?

Min idé:

Komma med ett papper med 10 problem graderade 1-10 i svårighetsgrad. Ungefär som schackproblem och sen utmana dem till att ha löst problemen till vi ses nästa gång
För att det ska lämpa sig tycker jag att problemen se likadana ut och lämpa sig för en schackspelare.
Med det menar jag:

1) Du ser alla händer
2) Du spelar 6 NT (ingen trumf är bra, tappa ett stick är bra (inpetning, skvistempo etc)

Nånstans nivå 1 en mask, nivå 10 en Vienna coup eller nåt.

Min fråga är – låter detta som en bra idé? Finns det några schackspelare därute som kan verifiera?

Om det är en bra idé - kan vi ”crowd sourca” fram 10 lämpliga problem?

Tack för hjälpen!

Magnus

Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Wed 06 March 2013, 22:49

inlägg: 1705
Hej Magnus!
(o sorry för sist. )

Trevligt att de verkar intresserade!

Jag är tyvärr helt talanglös när det gäller schack, så kan inte hjälpa dig, men ska kolla om någon annan i personalen har bättre koll.

Annars föreslår jag kortlek o fyrmanswhist där man först lägger in markeringar o sedan smyger in mer o mer, ta hjälp av "ungdomarna" på klubben.
Är de kortspelare kommer de snabbt att vilja veta mer när de märker vad lätt allt blev genom att spela med markeringar.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Christer Enkvist [13719]
Thu 07 March 2013, 08:04
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Magnus Lundgren[7494 skrev ...
]
Komma med ett papper med 10 problem graderade 1-10 i svårighetsgrad. Ungefär som schackproblem och sen utmana dem till att ha löst problemen till vi ses nästa gång
...
Min fråga är – låter detta som en bra idé? Finns det några schackspelare därute som kan verifiera?


Tycker att det låter väldigt bra med brasklappen att jag inte varit schackspelare sedan min ungdom (då jag upptäckte bridgen). Att lära ut bridge i form av mer generella intellektuella problem är smart. Det skall nog gå att vaska fram ett bra startbatteri.
Tillbaka till toppen
Anders Ljung [20413]
Thu 07 March 2013, 10:04
Registrerad medlem #20413
inlägg: 297
spelar schack av och till fortfarande. tror många schacklirare provar/prövat bridge. detta att genast gå in på analys av en giv kanske lockar en problemlösare men för mej provade vi hemma 4 pers varav en bridgespelare två-tre ggr sedan gick vi ner på klubben. har fortfarande aldrig gått någon nybörjarkurs. Tror att något litet intresse ska finnas om man vill börja med bridge.
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Thu 07 March 2013, 11:18
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Min son har gillat böckerna om Schackma Gandhi som lär ut schack på ett roligt och lättfattligt vis. Det börjar enkelt med pjäsernas förflyttningar för att sedan visa allt mer avancerade manövrar. Olika mattställningar är klart roligast och det kan jag förstå med möjligheten att klura ut det avgörande draget och vinna.
Illustrationer, skisser och sammanfattningar är väldigt klara. Jag önskar att det fanns ett liknande material för att lära sig bridge.

I övrigt håller jag med Magnus. Jag tror att schematiska skisser och spelföringsövningar kan väcka intresset hos schackspelarna i första hand mer än utdragna texter om budgivningsfilosofi.
Tillbaka till toppen
Jörgen Wedin [13236]
Thu 07 March 2013, 18:29
Registrerad medlem #13236
inlägg: 155
Magnus Lundgren[7494 skrev ...
]
Tjena,

Jag var nere på mitt lokala vattenhål och började snacka bridge med några stammisar har varit inbitna schackspelare men nu inte spelar så mycket (tydligen var man tvungen att söka upp psykolog efter varje stor turnering – det gjorde alla de bästa).
Jag föreslog bridge och förklarade enkelt reglerna i förhållande till fyrmannawhist som de väl kände till och hade spelat.
Men de var väl inte supersugna att gå ner och ta en kurs så där på direkten och min lever pallar inte att sitta där och lära dem mer.

Nu är frågan, hur får jag dessa intresserade?

Min idé:

Komma med ett papper med 10 problem graderade 1-10 i svårighetsgrad. Ungefär som schackproblem och sen utmana dem till att ha löst problemen till vi ses nästa gång
För att det ska lämpa sig tycker jag att problemen se likadana ut och lämpa sig för en schackspelare.
Med det menar jag:

1) Du ser alla händer
2) Du spelar 6 NT (ingen trumf är bra, tappa ett stick är bra (inpetning, skvistempo etc)

Nånstans nivå 1 en mask, nivå 10 en Vienna coup eller nåt.

Min fråga är – låter detta som en bra idé? Finns det några schackspelare därute som kan verifiera?

Om det är en bra idé - kan vi ”crowd sourca” fram 10 lämpliga problem?

Tack för hjälpen!

Magnus



Spelade en del schack under skol-tiden på 80-talet innan jag fick upp ögonen för bridge. Allt startade egentligen med Bismarck ( tremans ) och att jag insåg att det var lättare att räkna till 13 och 52 än till att fundera över alla dessa 64 rutor. Dessutom så var det ju så mycket trevligare med en medspelare. Mvh Jörgen
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80