Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LAGBRIDGE den sämsta formen! Pontus argumenterar

Gå till sidan       >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Mon 04 March 2013, 19:59
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Pontus Silow[87294 skrev ...
]
Du glömde ett "!" PO.

Tyvärr tar ju även inlägg utan innehåll stor plats; kanske man skulle hänvisa till röstning nånstans i stället för Gilla-ogilla.
Jag fuskar lite genom att använda min inledande tomruta.

Bortsett från det, Pontus, så förstår jag att du planerar publicering av en rejäl argumentlista. Skulle du inte kunna tänka dig att låta oss få en liten försmak på säg ett eller två skäl som vi kan begrunda.

Jag kan tänka mig att många ogillar att spela med sju motståndare, att efter ett bortspel inte kunna säga att man spelade på övertrick eftersom det var partävling.

Eller mer förståeligt, att inte som i partävling varje bricka är lika mycket värd. Se där, lite hjälp på vägen...
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 04 March 2013, 22:03
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Lol
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peter Ölund [13644]
Mon 04 March 2013, 22:22
Registrerad medlem #13644
inlägg: 29
x 2
Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Tue 05 March 2013, 10:59
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
bra argument. jag är övertygad.
Tillbaka till toppen
Pontus Silow [87294]
Tue 05 March 2013, 13:36
inlägg: 82
Du glömde ett "!" PO.
Tillbaka till toppen
Pontus Silow [87294]
Tue 05 March 2013, 13:47
inlägg: 82
För att göra själva sakfrågan mycket kort: mitt ogillande rörande lagbridge (vilket kan ses som märkligt då jag som stockholmare nästan uteslutande spelar just lagbridge) baseras helt enkelt på att jag finner det ökade kravet på precision i partävling som mycket intressantare än lagtävlingens mer trubbiga strävan att inte vara sämre än motståndarparet vid andra bordet. Denna skillnad återfinns i samtliga delar av spelet: budgivning, spelföring och försvar.

Därmed inte sagt att det är tråkigt att spela lagtävling (bridge är alltid kul), bara att det enligt mig finns roligare beräkningsformer.

Det var allt. Inte Spaders mest spännande tråd 2013...eller något tidigare år.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Tue 05 March 2013, 14:33
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Inget fel på lagtävling, men beräkningsformen är tråkig. Lagtävlingar borde scoras med Pattonberäkning tycker jag!


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 05 March 2013, 14:41
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
PO Sundelin[1171 skrev ...
]

Jag kan tänka mig att många ogillar att spela med sju motståndare, att efter ett bortspel inte kunna säga att man spelade på övertrick eftersom det var partävling.



Ja på tal om det med 7 övriga spelare.
Jag kom att tänka på en anekdot om schackstormästaren Gideon Ståhlberg, som alltså uppenbarligen även varit en mycket duktig bridgespelare.
Han var, eller i varje fall ansåg sig vara stjärnan i sitt bridgelag.

Så kom förslaget att organisera matcherna på ett nytt sätt, med större, 8-manna lag.

Ståhlberg protesterade vilt: "Jag åtar mig gärna att bära på tre medspelare, Men inte ens jag klarar riktigt av att lyfta upp 7 kollegor."



(Jag har för mig att han talade faktiskt om 7 resp 15, men minnesbilden kan inte gärna stämma, eller organiserade de tävlingar på ett annat sätt än vi gör nuförtiden?? Kanske som något slags parvisa klubbmatcher?).





Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Tue 05 March 2013, 15:33
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Pontus Silow[87294 skrev ...
]
För att göra själva sakfrågan mycket kort: mitt ogillande rörande lagbridge (vilket kan ses som märkligt då jag som stockholmare nästan uteslutande spelar just lagbridge) baseras helt enkelt på att jag finner det ökade kravet på precision i partävling som mycket intressantare än lagtävlingens mer trubbiga strävan att inte vara sämre än motståndarparet vid andra bordet. Denna skillnad återfinns i samtliga delar av spelet: budgivning, spelföring och försvar.

Därmed inte sagt att det är tråkigt att spela lagtävling (bridge är alltid kul), bara att det enligt mig finns roligare beräkningsformer.

Det var allt. Inte Spaders mest spännande tråd 2013...eller något tidigare år.


Så mellan partävling och BAM (lagtävling med partävlingsberäkning) föredras?
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Tue 05 March 2013, 19:30
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Pontus Silow[87294 skrev ...
]
För att göra själva sakfrågan mycket kort: mitt ogillande rörande lagbridge (vilket kan ses som märkligt då jag som stockholmare nästan uteslutande spelar just lagbridge) baseras helt enkelt på att jag finner det ökade kravet på precision i partävling som mycket intressantare än lagtävlingens mer trubbiga strävan att inte vara sämre än motståndarparet vid andra bordet. Denna skillnad återfinns i samtliga delar av spelet: budgivning, spelföring och försvar.

Därmed inte sagt att det är tråkigt att spela lagtävling (bridge är alltid kul), bara att det enligt mig finns roligare beräkningsformer.

Det var allt. Inte Spaders mest spännande tråd 2013...eller något tidigare år.


Så mellan partävling och BAM (lagtävling med partävlingsberäkning) föredras?


Båda, samtidigt.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80