Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Jönköpings läns BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

SM-DM kval simultan

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Henrik Johansson [15131]
Wed 06 February 2013, 15:43
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Ibland kan man inte låta bli att förundras hur trångsynta människor är...

Okej, vi har ett par som får 26%. Nu gnälls det över att det paret har förstört för alla andra genom att de har delat ut en massa konstiga resultat. Vad hade hänt om vinnarna hade haft 74%? Då hade de också förstört tävlingen genom att åsamka alla andra en massa dåliga resultat, ska vi stryka deras resultat också?

Satt man på samma sida som det sämre paret fick man automatiskt någon gratispoäng, satt man på samma sida som det bästa paret blev man av med någon poäng, sådant jämnar ut sig med tiden. Att ett par får 26% har inte på något sätt förstört tävlingen för någon. Var glada att ni får medlemmar som vill spela tävlingsbridge istället.

Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Thu 07 February 2013, 08:58
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Med anledning av att jag blivit kallad trångsynt är det dags för ett post scriptum. Jag skall börja med en beskrivning av mej själv och fortsätta med min relation till bridgen samt slutligen ge ett förslag.
Liksom många i min ålder har jag ett långt yrksesliv bakom mej, med arbete både inom privat och offentlig verksamhet. Jag har arbetat som chef i stora verksamheter med 600-1000 anställda, som utredare och under sju år som handledare åt universitet och högskolor från Lund till Östersund (dock inte Stockholm - de är ju bäst ändå) Jag tror att om mina medarbetare fått höra epitetet trånsynt har de nog fått sig ett gott skratt, eftersom mitt eftermäle varit kreativ entreprenör.
Jag började spela bridge i början av 60-talet, något som jag fortsatte med under studietiden i Lund och hade stor glädje av. Under 70-talet spelade jag schack och jag var även engagerad som funktionär i denna ädla sport. I början av 90-talet tog jag upp bridgen, men fick efter några år högt blodtryck. Det ledde till ett femårigt uppehåll. Tillbaka till de gröna borden igen runt 2000 och sedan har det rullat på med många trevliga minnen.
För några år sedan spelades DM-kval för par på flera klubbar och dessa tilldelades finalplatser efter antalet spelande. Jag upptäckte då att i Anderstorp-Gislaved spelade några par dubbelt vid samma tillfälle, i sanning ett magiskt trick. Jag kan inte påstå att jag tilldelades medalj för detta och både lokala och centrala funktionärer var kritiska mot mej. Jag föreslog emellertid att man borde införa föranmälan för att kunna ha någon form av kontroll. I samband med att man införde simultankval blev inte förslaget genomfört. Vid förra årets simultankval och även i år dök det upp par i Anderstorp som var nybörjare och vill spela kval. Det skedde inte på något annat ställe i länet och varför de dök upp just till denna tävling är oklar. De kunde ju faktiskt spelat på klubben tidigare i januari men nog om detta nu.
Jag tycker att Svensk bridge bedriver en bra verksamhet på många sätt. Se våra framgångar för den breda toppen, våra duktiga juniorer och en bra rekryteringsverksamhet. Men den grupp av mellanspelare som jag själv tillhör också borde ha rätt till en bra verksamhet. Tänk på att det är vi som betalar för övriga grupper och det kräver RESPEKT.
Mitt förslag till distriktsstyrlen är att man inför föranmälan till alla SM-DM-kval . Till Svensk Bridge föreslår jag att en person som är I-medlem inte får deltaga i kval till SM-DM under det året . De kan ju spela kval till SM för nybörjare och även på klubben där de kan få hjälp och anvisningar.
De funktionärer jag stött på under dessa diskussioner tycker jag kan liknas vid de cykloper som Odyssevs träffade på sina resor dvs väldigt enögda.












































































































Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80