Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Jönköpings läns BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

SM-DM kval simultan

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Stefan Westlund [13174]
Mon 04 February 2013, 11:59
Registrerad medlem #13174
inlägg: 449
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Damerna fanns inte med i Opalens medlemsarkiv, och då fick vi en uppdatering i torsdags från förbundet.
Jag vet inte om dom här uppdateringarna gäller hela registret eller om det bara är medlemmarna man själva har begärt att få med in i registret.
Inte heller Anderstorp själva har lyckats få in dom med rätt MID i sin egna tävling, vilket känns väldigt märkligt.
Det är ju ändå deras medlemmar och dom om några borde haft uppdaterat ruter. DM Kval 31/2
Är det ingen som vet när damerna registrerades som medlemmar?

/Stefan

Fakta när det gäller registreringen av medlemmarna.
Mail med uppdateringsfil innehållande medlemmarna kom till FSB torsdagkväll 23.31.
Filen kördes fredag morgon 09.40.


Jag är både listig och stark.
Tillbaka till toppen
Tommy Andersson [14659]
Mon 04 February 2013, 14:44
Registrerad medlem #14659
inlägg: 171
Det som gäller i våra tävlingsbestämmelser är att spelarna ska vara medlemmar vid tävlingsstart. Förbundet anser att så länge spelaren betalar sin medlemsavgift innan start, till aktuell tävlingsledare, så är det ok. Så görs i till exempel allsvenskan med spelare som inte har betalat.

I detta fall så blev dessa två spelare I-medlemar och då räcker det med att konstatera, vid spelstart, att de vill bli medlemar samt ta upp all nödvändig information. När själva registreringen sedan sker är ointressant bara den blir gjord.
Sen tycker jag det är en tråkig attityd att ha när vi väl får ner våra spelare till klubben för att spela kval/tävling, så ska tävlingsledaren tvingas säga att ”Tyvärr ni är för dåliga, ni får gå hem”.

Det diskuteras en hel del varför antalet kvalande minskar i öppna par och om vi inte får fylla på med nya så kommer den trenden aldrig att vända. Det allmänna rådet till nya spelare brukar vara att spela med och mot bättre spelare för att man ska utveckla sin bridge. Hur ska det gå till, om man inte får delta?

Sen tycker jag det är självklart att om inte alla möter alla i tävlingen så ska det vara fri lottning eller någon form av seedning så det blir jämnt mellan att möta ”bra” och ”dåliga” par.

Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Mon 04 February 2013, 16:40
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Tommy Andersson[14659 skrev ...
]
Det som gäller i våra tävlingsbestämmelser är att spelarna ska vara medlemmar vid tävlingsstart. Förbundet anser att så länge spelaren betalar sin medlemsavgift innan start, till aktuell tävlingsledare, så är det ok. Så görs i till exempel allsvenskan med spelare som inte har betalat.

I detta fall så blev dessa två spelare I-medlemar och då räcker det med att konstatera, vid spelstart, att de vill bli medlemar samt ta upp all nödvändig information. När själva registreringen sedan sker är ointressant bara den blir gjord.
Sen tycker jag det är en tråkig attityd att ha när vi väl får ner våra spelare till klubben för att spela kval/tävling, så ska tävlingsledaren tvingas säga att ”Tyvärr ni är för dåliga, ni får gå hem”.

Det diskuteras en hel del varför antalet kvalande minskar i öppna par och om vi inte får fylla på med nya så kommer den trenden aldrig att vända. Det allmänna rådet till nya spelare brukar vara att spela med och mot bättre spelare för att man ska utveckla sin bridge. Hur ska det gå till, om man inte får delta?

Sen tycker jag det är självklart att om inte alla möter alla i tävlingen så ska det vara fri lottning eller någon form av seedning så det blir jämnt mellan att möta ”bra” och ”dåliga” par.



Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Mon 04 February 2013, 16:52
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Tommys svar avgör ju frågan och klarar också ut att alla sina inlägg på ett märkligt sätt har rätt. Om ingen har några bevis om annat tror VI naturligtvis att Anserstorphar haft fri lottning.
ÄR DET NÅGON SOM VET HUR MAN BARA CITERAR EN MENING
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Mon 04 February 2013, 17:11
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Det verkar väldigt skumt att bara vissa av oss behöver vara medlemmar för deltagande i mästerskap.

Om det är så kan ni ju riva den här Tävlingsbestämmelser för SM 2012-2013.

Det vore ju trevligt om du kan länka till var reglerna som stöder detta finns, jag hittar dom inte.
Det känns som att liknande fall är lätträknade och att det skulle finnas nån regel skriven om just detta verkar inte troligt.

Huruvida man ska skicka ner helt nya intresserade spelare till slakt deras partävlingspremiär tror jag inte är nån vinnande taktik att få dom att stanna.
Men jag kan ju ha fel.

Vill också till tillägga att dom nya spelarna inte ha gjort något som helst fel, i detta fallet då tävlingen spelades på deras nya klubb så borde någon i klubben avråda paret att delta.
Tillbaka till toppen
Andreas Jansson [19642]
Mon 04 February 2013, 19:05

inlägg: 282
Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
Tommys svar avgör ju frågan och klarar också ut att alla sina inlägg på ett märkligt sätt har rätt. Om ingen har några bevis om annat tror VI naturligtvis att Anserstorphar haft fri lottning.
ÄR DET NÅGON SOM VET HUR MAN BARA CITERAR EN MENING


Ja!

Tryck på citera knappen, som jag gjort på ditt inlägg, och du kommer att få upp denna text i rutan:

[quote1360003899=Reine Gustavsson[6934]]
Tommys svar avgör ju frågan och klarar också ut att alla sina inlägg på ett märkligt sätt har rätt. Om ingen har några bevis om annat tror VI naturligtvis att Anserstorphar haft fri lottning.
ÄR DET NÅGON SOM VET HUR MAN BARA CITERAR EN MENING
[/quote1360003899]

Sudda ut den text du inte vill ha med i citatet, men låt all information inom hakparanteser [ ] vara kvar.

Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
ÄR DET NÅGON SOM VET HUR MAN BARA CITERAR EN MENING


Hoppas det blev förståeligt, måste in och spela mer kort nu
Tillbaka till toppen
Tommy Andersson [14659]
Mon 04 February 2013, 22:42
Registrerad medlem #14659
inlägg: 171
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Det verkar väldigt skumt att bara vissa av oss behöver vara medlemmar för deltagande i mästerskap.

För att spela SM-kval så måste man vara medlem, där är vi helt överens och precis så står det i tävlingsbestämmelserna. Då det inte är rimligt att vi har en som är anställd dygnet runt för att registrera spelare så har vi valt att vara praktiska genom att kunna betala medlemsavgiften till tjänstgörande tävlingsledare. Så har praxis på kansliet varit ganska länge.

Då de två i frågan har rätt till I-medlemskap så är medlemsavgifte 0 kr och därmed betald så länge de lämnar sina uppgifter för registrering till TL.

För ett par år sen då medlemskontrollen inte var så hård så betalade jag min avgift första allsvenska helgen till den tjänstgörande tävlingsledaren då det var den första tävlingen jag spelade för säsongen där det krävdes medlemskap.

Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Tue 05 February 2013, 08:35
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Till Tommy Andersson vill jag säga att förbundet kommer att tappa fler spelare i SM-par om man tillåter sådana här kvalheat. SM-par på lokal nivå får inte bli nån sorts Kalle-Ankaverksamhet, vilket jag inte tror kan vara till gagn för bridgen.
Det har heller inte framkommit i diskussonen att nybörjare har sitt eget SM-par.
Förbundets uppgift är inte bara att se till jakten på nya medlemmar, utan också att se till de medlemmar som blivit grovt missgynnade i det nu aktuella fallet.
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Tue 05 February 2013, 08:46
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Tommy Andersson[14659 skrev ...
]
För att spela SM-kval så måste man vara medlem, där är vi helt överens och precis så står det i tävlingsbestämmelserna. Då det inte är rimligt att vi har en som är anställd dygnet runt för att registrera spelare så har vi valt att vara praktiska genom att kunna betala medlemsavgiften till tjänstgörande tävlingsledare. Så har praxis på kansliet varit ganska länge.

Då de två i frågan har rätt till I-medlemskap så är medlemsavgifte 0 kr och därmed betald så länge de lämnar sina uppgifter för registrering till TL.

För ett par år sen då medlemskontrollen inte var så hård så betalade jag min avgift första allsvenska helgen till den tjänstgörande tävlingsledaren då det var den första tävlingen jag spelade för säsongen där det krävdes medlemskap.



Det är väl ointressant hur mycket vi skall betala i medlemsavgift.
man skall vara registrerad för en klubb och ha medlemsavgiften betald innan tävlingen startar.

När uppgifterna lämnas är det ingen som vet, mer än att dom är lämnade vid tidpunkten då medlemmarna registreras till förbundet.
Detta skedde efter att tävlingen var avslutad, i runda slängar runt halv 12 på kvällen.

Det tar knappt 1 min att fylla i uppgifter och att skicka iväg dom.
Anderstorp hade hur mycket tid på sig som helst att göra detta, men det har inte gjorts.

Eller tror du att dom nya medlemmarna dök upp "bara så där" 5 min innan start och undrade vad som var på gång inne på bridgeklubben och ville vara med och testa?



Tillbaka till toppen
Tommy Andersson [14659]
Tue 05 February 2013, 09:14
Registrerad medlem #14659
inlägg: 171
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Det är väl ointressant hur mycket vi skall betala i medlemsavgift.
man skall vara registrerad för en klubb och ha medlemsavgiften betald innan tävlingen startar.

Det jag säger är hur kansliet hantera frågan rent praktiskt. Tävlingsledaren behöver inte stressa iväg ett mail till kansliet utan det räcker med att notera kansliet efter tävlingen att man har samlat in medlemsavgiften, för att denna ska räknas som medlem vid den aktuella tävlingen. Jag vet att det finns rätt så många klubbar ute i landet som inte har internet och mail i sina spellokaler, hur tycker du de ska göra?

I detta fall så har tävlingsledaren gjort vad den ska för att FSB ska räkna dessa två spelare som medlemmar vid den aktuella tävlingen.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80