Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Jönköpings läns BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

SM-DM kval simultan

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Lagerqvist [80081]
Fri 01 February 2013, 17:32
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
I Anderstorps kval deltog två damer och ingen av dem var medlem i förbundet. Inget ont om damer, men nog skall man vara medlem för att deltaga i SM-DM par. Deras resultat om 26% förrycker naturligtvis också hela tävlingens resultat. Jag hävdar att deras resultat skall strykas.
Tillbaka till toppen
Mikael Alexandersson [16748]
Fri 01 February 2013, 21:03
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
I fallet med Solbritt Svenningsson - Barbro Danielsson som är noterade som icke medlemmar i Svensk Bridge så stämmer inte det. De är dagsfärska medlemmar och om du söker på db.svenskbridge.se så bekräftas det. Jag tycker att även färska nybörjare har rätt att deltaga i en kvaltävling till DM-finalen även om de förrycker tävlingsresultatet. Det är priset vi får betala för att vara rutinerade och välja "fel" kvalheat.
Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Fri 01 February 2013, 21:20
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Enligt de regler som finns från förbundet skall man vara medlem då tävlingen startar. Jag kan inte se att så var fallet med de båda damerna. Jag tycker att reglerna på denna punkt är mycket klara och om medlemskap ordnats i efterhand är inte detta korrekt.
Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Sat 02 February 2013, 12:00
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Till dej Mikael vill jag svara, att om du inte har med saken att göra behöver du inte försvara en sjuk sak!
Till de ansvarig i Anderstorp har jag två enkla frågor:
1. Hur kan en tävlingsledare godkänna att ett par som dels inte är medlemmar och som aldrig har spelat en partävling skall göra sin debut i SM-DM kval?
2. Hur kan det komma sig att de sämre paren bara fått möta bra par och inte varandra. Jag undrar om lottningen bara skulle tillgodose de bättre parens möjlighet till avncemang?
Tillbaka till toppen
Mikael Alexandersson [16748]
Sat 02 February 2013, 22:58
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
Leif, har du fakta? Vet du att det aktuella paret inte var medlemmar då tävlingen började?

Att jag uttalade mig beror på att jag hade uppdraget att sammanställa resultatet i simultankvalet. I samband med att Anderstorp skickade in sitt heat så var det ovan nämnda paret inte registrerade som medlemmar i resultatfilen, men jag såg också att resultatrapportering hade kompletterats med ett mail med medlemsid. Då gjordes ett försök att använda dessa i den sammanslagna ruterfilen, men med det medlemsregister som var kopplat till Ruter gick dessa MID inte att använda. Jag gjorde då en slagning i Svensk Bridges register på db.svenskbridge.se och fick träff, vilket innebär att de är medlemmar, och med kännedom om rutinerna för uppdatering av registret drog jag slutsatsen att de var medlemmar då tävlingen spelades.

Jag kanske har dragit förhastade slutsatser och du kanske sitter inne med annan kunskap och då ber jag ödmjukast om ursäkt att jag uttalat mig.
Tillbaka till toppen
Johan Göransson [6915]
Sun 03 February 2013, 08:26
Registrerad medlem #6915
inlägg: 9
Jag har bett Mikael Alexandersson att kolla upp om de var medlemmar i sbf och avser att följa Mikaels rekommendationer.
Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Sun 03 February 2013, 20:15
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Mitt problem var att jag inte kunde hitta paret i medlemsregistret på fredagens morgon, alltså dagen efter tävlingen. Jag hade också en uppgift om att om man står i medlemsrgistret kommer upppgifterna upp i ruter då en tävling startas. När jag inte kunde hitta något där gick jag igenom tävlingar från Anderstorp några månader tillbaka utan att hitta paret. Om de var medlemmar utan att rapporteras ber jag naturligtvis om ursäkt för mitt fel. Men det är klart att det går att utröna vid vilken tidpunkt de blev medlemmar.
Jag vidhåller dock det olämpliga i att låta ett par som inte ens spelat en partävling på klubbnivå spela kval till SM-DM. Resultatet blev att Anderstorp fick 10 platser i DM-finalen vilket är en klar överrepresentation.

Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Mon 04 February 2013, 08:21
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Damerna fanns inte med i Opalens medlemsarkiv, och då fick vi en uppdatering i torsdags från förbundet.
Jag vet inte om dom här uppdateringarna gäller hela registret eller om det bara är medlemmarna man själva har begärt att få med in i registret.
Inte heller Anderstorp själva har lyckats få in dom med rätt MID i sin egna tävling, vilket känns väldigt märkligt.
Det är ju ändå deras medlemmar och dom om några borde haft uppdaterat ruter. DM Kval 31/2
Är det ingen som vet när damerna registrerades som medlemmar?

/Stefan
Tillbaka till toppen
Leif Lagerqvist [80081]
Mon 04 February 2013, 08:47
Registrerad medlem #80081
inlägg: 19
Jag har talat med Gävle, Svensk bridge idag och de uppger att damerna registerades fredagen 1/2 kl 09.15 alltså dagen efter tävlingen.
Jag kan också ge er tips inför nästa års kval hur ni skall få med så många par som möjligt till finalen. Ni tar med ett helt nybörjarpar men se då gärna till att de är regisrerade medlemmar. I en tävling där inte alla möter alla ser ni till att bättre spelare får möta nybörjarna. De som inte får möta dem är det synd om för de gör en stor prestation om de uppnår 40%.
Mikael, i ditt ursprungliga inlägg hävdar du att man måste välja rätt kvalheat. Jag ser inte på bridgen på detta sätt. Jag vill spels på lika villkor vilket kvalheat jag än väljet. När man ser distriktförbundets ordförandes inlägg har jag inga stora förhoppningar inför framtiden.
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Mon 04 February 2013, 08:53
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
jaha då var det så...

Hoppas länsförbundet gör sitt nu och ser till att allt går rätt till.

SM-TÄVLINGAR
Att delta i Svenska Mästerskap
Svenska Mästerskap (SM) i Bridge anordnas för lag
och par i olika tävlingsdiscipliner. Spelare som
startar i SM skall vara medlem i klubb ansluten till
Förbundet Svensk Bridge
(i den fortsatta texten
benämnt Förbundet). Medlemsavgift skall ha
erlagts för det spelår SM-tävlingen avser och vara
erlagd senast då tävlingen påbörjas.
En spelare får
bara starta en (1) gång i kval till varje tävlingsdisciplin, utom till Öppna par till vilken det
arrangeras en ”Sista Chansen” samt till Mixed par
till vilken det också arrangeras en ”Sista Chansen”
under Bridgefestival 2013. I var och en av dessa
båda tävlingar spelas om minst två platser i
respektive SM-final.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80