Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lunds BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Olösbart dilemma?

Författare Post
Arne Hansson [19433]
Sun 14 October 2012, 20:59
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
okänd tävling, det finns ingen tävling med id 117379
Här har du hamnat på Nords plats och ser partnern göra ett hoppande borttag med 3 hj – som inte nödvändigtvis lovar sexkort – på din spaderöppning. Vad nu? Jag skulle nog dra till med 3NT som bör beskriva handen bra. Nu blir det en kontrollbudsrunda och därpå essfråga från S och svaret 5ru, dvs. 1/4 ess från N. Vad skall S göra nu? Ett olösligt dilemma: det går nämligen inte längre att fråga efter trumfdamen, så S får gissa slutkontraktet. Och den gissningen låter jag stå öppen.

Nu är förstås denna prekära budsituation lättlöst. Det är bara att skifta svarsalternativen 5 kl och 5 ru på essfrågan, dvs. bjuda 5kl som visar 1/4 ess i s f 0/3 (RKCB 1430). Då finns det utrymme att fråga efter det aktuella nyckelkortet. Således egentligen mycket enkelt. Dock är det viktigt att den som har den starkaste handen tar initiativet och frågar.

Ett annat alternativ är att tillämpa ”kickback” som essfråga, dvs. närmast högre färg på fyrnivån. I detta fall alltså 4 sp. Då kan aldrig trumfdamen slippa undan. Dock verkar det som om denna finess används sparsamt av de rutinerade lirarna av någon anledning.
Så ett tips är att se över alternativen när man frågar efter specifika nyckelkort.
Facit:
6N N 1440
N S H R K
NS 12 9 12 11 9
ÖV - - - - -
Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Wed 17 October 2012, 15:15
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Jag minns inte deras exakta budgivning men de frågade efter ess med 4 Kl (Gerber) och fortsatte med kungsfrågan 5 Kl och Kjell satte den i 6 NT. De var de enda som bjöd det rätta kontraktet och vi fick en ren botten på brickan. Att vi dessutom kom sist i hela tävlingen är ett annat olösligt dilemma!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Arne Hansson [19433]
Sun 11 November 2012, 20:56
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
Lite i processens kölvatten – och efter viss eftertanke – fick jag en ingivelse: Varför inte gå ett steg längre genom att helt enkelt kombinera konventionerna ”Gerber” och ”kickback”. Att kombinera är ju vi bridgelirare inte främmande för. Budet 4-kl är ju ändå ledigt i det senare systemet. Och av bara farten blir även ”kvantitativa 4NT” överflödigt. Bra, eftersom detta bud bara ställer till det enligt min mening. Budet 4NT kan degraderas till ovillkorligt stoppbud. Således två konventioner färre att hålla reda på.
Denna kombination av konventioner kan man förslagsvis kalla” inclusion kickback”.
Dock får den som frågar med 4 klöver inte glömma att slamgränserna: 33 resp. 37hp fortfarande gäller - ännu ett tag i alla fall.
Eller har jag missat något?

Tillbaka till toppen
Christer Winther [4583]
Sat 24 November 2012, 18:32
Registrerad medlem #4583
inlägg: 4
Om man nu har hoppande borttag så tycker jag att det måste visa minst 6-kortsfärg. Då är det lätt att stödja hjärtern med honnörhack.
Sedan är du i 6 hj.
Tillbaka till toppen
Anders Lundqvist [37049]
Sat 12 January 2013, 09:37
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
Anledningen till att man hoppar är ju att visa en stark enfärgshand. Femkort utan dam duger inte. Alltså är trumfen klar och vägen till 6 ♥ öppen.

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80