Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Azorerna

Författare Post
Adam Stokka [30515]
Wed 03 October 2012, 21:16
Registrerad medlem #30515
inlägg: 7
Tävlingen består av 3 sektioner open, 2 sektioner U-30, samt en lagtävling över 3 sektioner. Vi har fått resultat från första sektionen open, där Johan-Daniel har 57%, Stokken med p strax under medel (men jävla ös nu). Varmt och skönt nu, men det ser ut att bli KALK senare i veckan.

Glada hälsningar från Azorerna!

Karlsson/Stokken/Olle
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Thu 04 October 2012, 22:14
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Partävlingarna är avslutade. Resultatet i öppen klass har vi inte sett än. I juniortävlingen slutade jag och Johan tvåa efter drygt 70 % i andra sessionen. Adam och Olle slutade klart över medel.

Vädret är uselt, blåsigt och regnigt, så att dagens utflykt fick ställas in.

//Daniel
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 05 October 2012, 21:45
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Svenska juniorer på BBO nu från Azorerna!
Tillbaka till toppen
William Hernebrink [41017]
Tue 09 October 2012, 21:05
Registrerad medlem #41017
inlägg: 14
Något resultat?
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 09 October 2012, 22:12
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Killarna har lovat inkomma med rapport och minst tre givar per par. Deadline gick ut för åtta minuter sedan.
Det ska bli intressant att få lyssna till (läsa) bortförklaringar.
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Fri 12 October 2012, 12:29
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Spam undanbedes PO.

Förra veckan åkte som nämnt Daniel-Johan samt Adam-Olle till Azorerna (en ögrupp mitt ute i Atlanten, tillhör Portugal). Eftersom dom inte tror på gratis wifi på rummen där blev det dåligt med liverapportering. På vårt stammishak Burger King fanns det dock gratis internet, men eftersom det är jobbigt att skriva längre texter på mobiltelefonen får ni istället nöja er med rapportering i efterhand.

Det spelades tre tävlingar, en öppen partävling över tre sessioner, en juniorpartävling (under 30) över två sessioner (med den exotiska speltiden 22:00-02:00) samt en lagtävling över tre sessioner.

I den öppna partävling scorade jag och Johan in 57, 58 samt 55 % för att landa på trettonde plats av 74 startande.

I juniortävlingen började vi med 56 % men efter starka 70 % i andra sessionen blev det en andraplats samt en metallörn hem till Sverige.

Lagtävlingen var det vi hade sett fram emot mest. Det skulle spelas nio åttabrickorsmatcher i gröna hissen. Standarden var väldigt blandad och vi fick börja mot ett par blåbär med 25 vp som följd. Det fortsatte bra och i tredje ronden hamnade vi på bord ett och fick spela i raman. Efter seger där fick vi ta ytterligare en rond i raman men eftersom den matchen slutade oavgjort fick vi lämna det mycket väl luftkonditionerade rummet och gå ut i den vanliga spellokalen.

Där sprang vi på en riktigt mina, 2-25 i baken efter att motståndarna spelat bra och vi spelat mindre bra.

Vi kom dock tillbaka starkt med 24 vp mot både Kroatiens juniorlag samt Tysklands juniorlag, så med två matcher kvar låg vi delade tvåa. Avslutningen blev inte bra, med inte perfekt spel samt lite motflyt och 11 respektive 10 vp räckte bara till en sjätteplats vilket ändå får anses godkänt, men inte mer, i det 28 lag stora fältet.

Kliver ni in med följande hand?

J, KT9, KQxx, KQTxx

Alla är i zonen och MTH öppnar med 1ru. Vid bordet valde jag ett konservativt pass eftersom jag inte gillade varken 2kl eller 1NT. Budgivningen fortsatte 1sp till vänster och 2sp till höger som fi fick köpa. Det var inte rätt när Johan hade AJxxxx i hjärter (som satt 2-2) och ruteress satt rätt, 4hj var läggspel.

Mer försiktighet:

Din partner öppnar i pluszon med 1NT, 15-17 och du har:

7xxx, QJ9x, Jx, Axx

Jag valde ett försiktigt pass igen, vi behöver inte jaga hårda utgångar i ozon och om vi inte har en gemensam högfärg gör vi säkerligen bäst i att spela 1NT.

Nu balanserade MTV med 2kl, minst fyra hjärter och en minst femkorts annan färg som din partner bjuder 2ru på (5 eller 6 ruter). Detta passas runt till MTV som inte fått nog utan han balanserar med 2sp. Nu känner du dig rätt nöjd med tillvaron, du vet att motståndarna inte har någon åttakortsfärg och att ni har majoriteten av styrkan. Du ser fram emot ett gäng zonbetar.

I partävling hade jag antagligen dubblat men eftersom det inte fanns någon garanti för två bet passade jag nu försiktigt igen. Tre trick och -140, ibland lönar sig försiktighet!

//Daniel Gullberg, Sveriges försiktigaste junior?
Tillbaka till toppen
Adam Stokka [30515]
Mon 15 October 2012, 22:12
Registrerad medlem #30515
inlägg: 7


Hej. Nu är det fags för en sammanfattning av bridgeveckan på Azorerna. Vi var 6 personer som åkte på denna resa, Adam Olle Daniel Johan PO och BG.
Veckan bestod utav 3 tävlingar, 1 öppen par och 1 U30 par och en öppen lag tävling. Det gick bra för PO och BG, dom placerade sig i både par och i lag tävlingen med en 2a och 3e plats. Daniel och Johan lyckades ta en andra plats i U30 med en ortolig avslutning på 70% i det sista segmentet. Jag med p lyckades inte placera oss på någon speciell placering men vi hade över 50% i U30 som gick lite bättre än öppna par.

Efter första dagen på lag tävlingen så hade vi ett ganska bra slagläge. Med cirka 10 vp till en första plats började vi dag 2 i lagtävlingen med att spela mot Tyskland. Den avslutades med en viktig seger, 24-6. Nu hade vi inte mycket vp upp till en första plats, när vi låg på en delad andra placering med PO och BGs lag.
Vi avslutade med 10 och 11 vp, det räckte bara till en sjätte plats av 28 lag. Nu några brickor från lag tävlingen.



1NT Dubbelt -2
Nord giv
ingen i zon
kn9xx
Dxx
10xxx
Dx
ED10
xxx
KDx
Ekn10x
Kxxx
xxx
Ex
xxxx
xx
EKknx
knxxx
K9x

VästNordÖstSyd
  pass  pass  1NT1 
 Dbl2  pass  pass  pass 

1 12-14
2 Straff


Olle spelade ut spader ess, och fortsatte med klöver till bordets dam. Nu tog spelföraren sina 4 hjärter stick sen var det vårat som var kvar. Ganska så tråkig giv.
Det är lätt att man blir okoncentrerad på spelet om fi "bara" spelar 1N, men nu när vi dubblade den så blir man mycket mer koncentrerad.
Mot Gullberg Karlsson släppdes den nästan hem, och mot PO BG släpptes den hem.



6 =
Väst giv
alla i zon
D10964
kn8642
E
E2
85
KD10975
93
D106
K3
3
KDkn8765
kn83
Ekn72
E
1042
K9754

VästNordÖstSyd
 21  pass  22  pass 
 pass  2  3  4 
 pass  4NT  pass  5 
 Dbl  pass  pass  Rdbl 
 pass  6  pass  pass 
 pass 

1 Svag Hö/ stark sang
2 P/C


Om öst passar på 2D får vi problem, kanske de får spela 2D? Men som tur var så bjöd öst 2H nu så det blev väldigt lätt att komma in i budgivningen för oss.
6 Spader var ett väldigt bra kontrakt efter budgivningen tycker jag. Spelföringen är inte intressant, gick väl inte att gå bet.
Men varför jag tog upp denna bricka var mest för det var några som sa att det var en dålig slam, även efter budgivningen.
Jag vet inte om den var bra eller dålig, men jag tycker då det värkar KLART över 50%. Om någon orkar så får den/ dom gärna ränka på hur många % den är och meddela det till mig så jag vet.

Bortsett från vädret så var det en riktigt rolig vecka, hade dock varit härligt med kanon väder alla dagar men man kan inte be om allt.

/ Adam
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80