Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Hallands BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Varför gäller ej fast speldag i DM lag?

Författare Post
Svante Hallén [80464]
Wed 26 September 2012, 12:37
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Inför kommande omgång i DM lag har följande hänt: Hemmalaget föreslår spel den fasta speldagen. Innan bortalaget bekräftat detta, ändrar sig hemmalaget och säger, att det inte kan spela den dagen. Bortalaget, som består av 5 spelare varav 3 förvärvsarbetande insisterar dock på att matchen skall äga rum den fasta speldagen då 2 av de förvärvsarbetande av olika skäl endast kan spela varannan vecka och den 3:e är på resande fot ibland. Hemmalaget som består av 4 spelare vägrar att ta in en 5:e. DTL (distriktets ltävlingsledare) bestämmer då - utan att överhuvudtaget fråga bortalaget varför det bara kan acceptera den fasta spelagen - att bortalaget måste erbjuda hemmalaget 2 speldagar före eller möjligtvis en vecka efter den fasta speldagen. Detta innebär, att hemmalaget, som inte följer regeln om fast speldag, får en fördel.
Jag önskar att jag t.ex spelade i Skåne, där det i tävlingsbestämmelserna bl.a. är skrivet (särskilt understruket):
"]Inget lag kan tvinga ett annat lag att ändra en fast speldag."[/u]Slutsats: Hallands Bridgeförbund bör se till att de regler, som de själva infört, även gäller i praktiken.
Själv känner jag en stor olust och är tveksam till att ställa upp i denna tävling nästa år.
En annan fråga: Varför har antalet lag i DM/SM lag sjunkit från 475 2002 till 356 2012?
Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Tue 02 October 2012, 09:57
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
I tillägg till ovanstående inlägg vill jag bara citera HBF:s inbjudan till DM/SM-Lag 2012/2013: "Om inte lag överenskommer om annan tidigare tid så gäller sista speldag".
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80