Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lunds BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Funderar på att övergå från 4-färgsöppningar till 5-färgsöppningar i högfärg

Författare Post
Anders Lundqvist [37049]
Thu 20 September 2012, 15:18
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
Vad ska man tänka på?

Litteraturtips?
Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Fri 21 September 2012, 07:31
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Under många år har jag och mina vanligaste partners spelat med 4-korts öppningar så jag tycker det funkar bra. I somras spelade jag med hustrun några gånger och vi hade 5-kortsöppning och det gick också bra. Av de par vi möter på klubben är det väl 50/50 för de olika systemen och likaså bland 'elitspelarna' i LUCKs Örestadsliga bl a.
Du får fråga systemexperter som Pierre, Tjolpe m fl vad de anser.
Det finns så klart fördelar o nackdelar med alla system, de bästa systemen är de man behärskar och det varierar ju från tid till annan, om du frågar mina medspelare...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Arne Hansson [19433]
Fri 21 September 2012, 09:37
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
Här kommer en länk som tar upp ditt ämne på ett, som det verkar, heltäckande sätt
» länk

Tillbaka till toppen
Anders Lundqvist [37049]
Fri 21 September 2012, 12:01
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
Tack för givande svar!
Men egentligen har vi väl redan bestämt oss för att spela med 5-kortsöppningar.
Vad ska man var särskilt uppmärksam på när man byter system?
Helst vill man ju minimera "övergångsmissarna", så gott det går...

Tillbaka till toppen
Arne Hansson [19433]
Sun 23 September 2012, 17:17
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
Det finns kanske inget speciellt att beakta vid ett sådant – ganska odramatisk – skifte, men jag gör i alla fall ett försök: När du – med viss besvikelse – konstaterar att du inte fått någon 5-korts högfärg och följaktligen öppnar med, säg, 1kl kommer det förmodligen prompt ett billigt bud från vänster (MTV). Det är med andra ord enkelt – och ofarligt?? – att störa en mer eller mindre oäkta lågfärgsöppning. Och det görs oftast med en toppstark 4-korts färg, med mycket generös undre gräns, men med en övre gräns upptill 16hp. Kommer det en röd lapp i stället är även det utspelsvisande för det är ju oftast din partner som blir spelförare om ni lyckas att kämpa till er kontraktet.
Och det är förmodligen inte bara i Lunds Bridgeklubb det finns bjudglada och optimistiska klubbspelare.
Annars tror jag man skall pröva sig fram – helt enkelt experimentera som man gör i en massa andra sammanhang – tills man hittar konventioner och överenskommelser som fungerar för det aktuella partnerskapet.

Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Mon 24 September 2012, 10:58
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Och försök memorera alla eventuella misstag så ni inte gör om samma saker när ni går tillbaks till 4-kortsöppningar igen!
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80