Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Gävleborgs BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spelupplägget för DM-lag

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Bo Gullefors [36345]
Thu 13 September 2012, 20:26
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Spelupplägget för DM-lag måste ha kommit från Förbundsstyrelsen, eftersom det helt tycks vara upplagt efter ett Stockholmsperspektiv. Då förutsättningarna på landsorten inte är samma som i storstäderna är det förvånande att Gävleborgs Bridgeförbund har anammat ett så korkat upplägg. Vill man att så få lag som möjligt skall anmäla sig? Förra säsongen var det tio anmälda lag och även säsongen dessförinnan. Blev upplägget med semifinal och sedan final alltför besvärligt att administrera?
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Thu 13 September 2012, 20:37

inlägg: 1705
Nej Bo, upplägget kommer från styrelsen i Gävleborg och ingen annanstans ifrån.

Protokoll med beslut

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bo Gullefors [36345]
Thu 13 September 2012, 20:43
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Protokollet har jag läst, men det framgick inte att det var ett eget "påfund". Märkligt upplägg är det hur som helst. Tror inte heller det är mer lättadministrerat än de tidigare säsongerna.
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Thu 13 September 2012, 20:57

inlägg: 1705
Vad gäller administrationen borde det snarare vara tvärt om.
Personligen skulle jag föreslå klubbkval där vi lokala funktionärer kan jobba för att få ihop lag, men den lösningen kanske är för enkel Jag har ju det förslaget för alla DM, men det är inte så populärt.
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bo Gullefors [36345]
Thu 13 September 2012, 21:08
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Carina Westlin[12540 skrev ...
]
Vad gäller administrationen borde det snarare vara tvärt om.
.....

Det tror också jag. Därför blir upplägget än mer obegripligt.

Först nu ser jag att också Kent Maltein i en annan tråd ställt sig undrande inför det nya upplägget. Jag borde förstås ha fortsatt på hans tråd. Hans funderingar stämmer väl överens med mina men jag undrar också vilka fördelar årets upplägg har i förhållande till de tidigare årens.
Tillbaka till toppen
Stefan Westlund [13174]
Fri 14 September 2012, 07:01
Registrerad medlem #13174
inlägg: 449
Tror vi delvis siktar fel när vi skjuter in oss på uppläggen av de olika DM-tävlingarna.

Problemen/delarna är fler än så.

Del 1.
Kikade lte på distriktets siffror och hittade följande.
Sedan hösten 2010 har distriktets klubbar registrerat 98 I-medlemmar.
89 av dom är fortfarande I-medlemmar eller har betalat sin avgift.
11 av de 89 är juniorer. (Högst 25 år)
66 av de 89 är idag 62 år eller äldre.

Vad jag vill säga är att vi rekryterar lite snett åldermässigt. (Det finns någon klubb som sticker ut positivt)
Det är väldigt svårt att göra tävlingsspelare av majoriteten i den grupp som vi rekryterar.

Jag vill inte på något sätt förringa de något äldre spelarna, men vill vi ha fler som åker runt och spelar på andra klubbar och i distriktets tävlingar så måste vi nog bredda rekryteringen.
Jag tror att det är naturligt att motviljan till resor för att spela tävlingar ökar med stigande ålder.

Del 2.
Distriktet är geografiskt uppdelat i en nord- och en syddel. Detta faktum är svårt att göra något åt.
Men jag upplever att motviljan till att resa några mil för att spela är mycket större nu än för 8-10 år sedan.
Ganska naturligt då vi rekryterar mest äldre och de spelare som reste förr och spelade också har blivit äldre.

Del 3.
Klubbarnas verksamhet har ökat ganska mycket. Flera klubbar har egna 4-mannaligor och flera partävlingskvällar.
I takt med detta blir utbudet totalt sett mycket större än förr och då föredrar man helt naturligt att spela på "hemmaplan".

Del 4.
Intresset för distriktets verksamhet verkar tämligen svalt ute i klubbarna. Jag kan ha fel, men ser man på svårigheten att få ihop full styrelse (ingen ordf.) så är jag nog inte helt fel ute.
Vad denna svalka beror på har säkert flera möjliga orsaker.

- Dålig marknadsföring från distriktet
- Större verksamhet på klubbarna så "eldsjälarna" orkar inte med att också jobba för distriktets räkning.
- Dålig reklam från klubbarnas sida om distriktets tävlingar.
- Mycket mer ......

Inget som är positivt??
Jodå, deltagandet i några av de olika SM-par klasserna.
Open Bra deltagande
Mixed Bra delatagande
Dam Godkänt deltagande
Veteran Dåligt deltagande

Slutsatser: Tänkte att ni som läser detta funderar över situationen.

Jag tror dock att om vi får fler som åker runt lite och spelar så minskar nog betydelsen av tävlingarnas upplägg och då tänker jag mest på DM-lag och allsvenskan div 4 där deltagandet är katastrofalt dåligt enligt min åsikt.

Bara för att förtydliga så skriver jag detta som medlem i distriktet och inte som anställd inom bridgen.


Jag är både listig och stark.
Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Fri 14 September 2012, 08:54
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Mycket bra inlägg, Stefan! Ditt inlägg täcker in betydligt långt mer än vad trådens rubrik avser. Jag håller med i det mesta av vad du skrivit, förutom om DM-lag och det nya spelupplägget av DM-lag.
De två senaste åren har tio lag deltagit i DM-lag och dessförinnan några fler. Tio fyrmannalag i vårt distrikt i DM-lag får nog anses realistiskt, men det var med det tidigare spelupplägget. Hur det blir nu återstår att se.
I allsvenskans div 4 har det de senaste åren varit sex lag och det borde det väl även kunna bli i år då spelupplägget är detsamma. Anmälningstiden är tidig då säsongen bara är i sin början. Tidigare år började de tidigaste matcherna i div 4 i november, något år i slutet av oktober.
Många av klubbarnas ”fyrmannaspelare” spelar i div. 2 och div.3 och därför kanske det är svårt få ihop lag till div.4 för en del klubbar. MEN jag håller med dig att det vore önskvärt med betydligt fler lag i div.4. I ditt inlägg har du redan pekat på tänkbara orsaker varför situationen är som den är.

Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Mon 17 September 2012, 17:42
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Angående spelupplägget som man har tankar att köra kommer ursprungligen från Skåne där man haft det i många år. Men man har å andra sidan haft minst det dubbla antalet lag. Jag har fått ett antal förfrågningar om vad jag tycker om upplägget?!?
Hade vi haft mellan 25-30 lag hade detta varit ett fantastiskt upplägg. Nu blir vi som det ser ut 10 lag (man har ju tagit bort att vinnarna går direkt till finalen) och då är det i mina ögon helt naturligt att spela en direktfinal. Dels för att man slipper helt onödiga resor i distriktet under vintern men framför allt för att alla lag får spela fler matcher.
Antingen spelar varje lag tre (fyra) matcher före en finalhelg så lokalt som möjligt. Alla möter alla över 24 brickor. Att jag väljer tre eller fyra matcher är att man i bl.a. Uppsala spelar 6 matcher under finalhelgen med tio lag i finalen efter kvalrundor.

Angående trender mm. så ser det ut enligt följande för vårt län:

DM LAG: År/Startande/Till semifinal

2012 11/2
2011 11/2
2010 12/2
2009 13/2
2008 18/3
2007 13/2
2006 12/2
2005 14/2
2004 14/2
2003 17/2
2002 26/3

Ingen lysande läsning över lag, men som Stefan skriver har det inte varit fokus på tävlingsbridgen. Vi har en tävlingsklubb i distriktet, det är Bollnäs BK som är otroligt duktiga på att få ut sina spelare runt om i länet och i landet.
Gävle BK ställde på uppdrag av styrelsen en fråga till Skutskärs BK och Sandvikens BK om att samarbeta med bl.a. div 4 och lite andra tävlingar. Dom som fick uppdraget hade inte fått något svar efter 15-20 dagar?!? Mycket märkligt tycker jag personligen. Finns det inget intresse eller har man inte möjligheten att se vinsterna med att samverka? Inte vet jag, men det ökar i alla fall inte antalet lag i div 4. och i dm lag. Det vet jag med bestämdhet.

Om nu DBF mot förmodan väljer upplägget med tre lottade omgångar för att till slut få fram 6 lag när vi kan spela en direktfinal med lokala matcher före finalhelgen, då skjuter man sig själv i foten enligt mitt synsätt. Då har man troligen mycket få lag som anmäler sig nästa säsong.

Jag "älskar" o spela bridge, men att åka till Hudiksvall när man kanske står på 45 - 50 belastningspoäng ? Nja, det blir nog en WO match av det...........eller vad tror ni?

****************************************************
Förslag om det blir tio lag, just nu åtta lag på nätet. Antar att det är ett blandat lag från Bollnäs - Gävle och ett helt Bollnäs lag på väg in. Om det är så är det "busenkelt att spela enligt följande:

Gävle 2 lag
Skutskär/Gävle 1 lag
Sandviken 1 lag. = 3 matcher.

Gävle/Karlstad/Hudik 1 lag
Bollnäs 3 lag
Söderhamn 1 lag
Hudik 1 lag.
Bollnäs lagen möter varandra och Söderhamn eller hudik.
Hudik möter Söderhamn och två Bollnäs lag.
Gävle/karlstad blandningen spelar mot Söderhamn och 2 Bollnäs lag. = 3 matcher.

Tror att vi ordnar tre matcher före finalhelgen den 9 mars 2013.
Då spelar vi 3 * 3 matcher under finalhelgen.
Alternativt är att spela 4 matcher före och 5 matcher "som vanligt" under finalhelgen.
Man kan eventuellt spela en direkt final där alla möter alla över 14 brickors matcher (blir bara 6 brickor mer under final helgen)
Hur som helst, lycka till i årets SM/DM lag
Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Tue 18 September 2012, 11:33
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Fint inlägg Kent!
Om spelupplägget kommer från Skånedistriktet förstår jag det bättre. Där måste man förmodligen organisera det så, för att inte DM-tävlingen skall bli svårhanterlig. Skånedistriktet har ca 70 klubbar och 4156 betalande medlemmar. Vårt distrikt har nio registrerade klubbar och 732 betalande medlemmar. Då Skåne har en yta som bara är ca 60 procent av Gävleborgs blir avstånden mer överkomliga. (O)Rättvisan med fri lottning och om lagen verkligen kommer att fortsätta spela med 45 - 50 belastningspoäng har Kent utvecklat i sitt inlägg.

I DM-fyrmannatävlingen för två år sedan möttes alla tio lagen i 8-brickorsmatcher och de fem bästa gick vidare till final, där förgående års segrare var direktkvalificerat. Vad var det för fel på det upplägget? Tidigare år hade man gruppspel/semifinal i respektive landskap. Det verkade också ha fungerat. Varför kunde GBF inte använda sig av något av dessa spelupplägg även i år?

Hursomhelst: Lycka till i DM-lag alla fyrmannalag som kommer att spela - med eller utan belastningspoäng!

Tillbaka till toppen
Kent Maltein [15967]
Fri 21 September 2012, 20:24
Registrerad medlem #15967
inlägg: 249
Divison 4:a är lottad
(ska verkligen två Gävle lag mötas i sista omgången?)
Hur blir det med DM lag? Ingen lottning än, men distriktets representanter är i Örebro så vi får avvakta till måndagen.
Väntar med spänning på det ödmjuka att vi spelar en direktfinal med några matcher lokalt som spelas före finalen, eller? Håller alla tummar.............
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80