Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Behövs ett (nytt) standardsystem?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Arne Frennelius [85804]
Thu 31 August 2006, 21:30
Registrerad medlem #85804
inlägg: 237
Per Westling[1667 skrev ...
]
Kort svar: SA != MS... Möjligt att "MS" med femkorts hö skulle komma ganska nära men jag är fundersam efter diverse diskussioner på Syskon, t.ex. är inte 2Kl UK i SAYC när handen är obalanserad. Andra saker som säkert många skulle snubbla på är t.ex. Michaels, Gerber, 3NT öppning med 25-27. Blackwood är såvitt jag kan se fortfarande 4 ess men det är nog bra på iallafall individuella tävlingar. Landy som sangförsvar är väl så gott som något men inte jättevanlig i Sverige.

Men om det nu är så lätt (som har hävdats i denna tråd) och det ligger så väldigt nära, varför har det inte tagits fram en svensk variant? Detta borde göras. Och det kan med fördel vara anpassat till "Den smala vägen" och allt vad de nu heter... Ett sådant litet häfte / standardiserad systemdeklaration med ett standardsystem som ligger nära det som överkursen lär ut skulle kunna vara till stor hjälp för klubbarna att arrangera individuella partävlingar, att ha spelkvällar med standardsystem och för den delen vid tillfälliga partnernskap.


En kort beskrivning av enkel SAYC finns på » länk

Ganska vanligt är att man kompletterar detta med RKC0314 och Cappelletti. Landy är det inte så många som spelar. De flesta spelar också med gambling 3 NT medan 2 klöver åtföljt av 3 NT visar 25-27.

För den som vill lägga sig till med fler gadgets kan webbsidan » länk
rekommenderas.

Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Fri 01 September 2006, 06:06
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Arne Frennelius[85804 skrev ...
]En kort beskrivning av enkel SAYC finns på » länk

Ganska vanligt är att man kompletterar detta med RKC0314 och Cappelletti. Landy är det inte så många som spelar. De flesta spelar också med gambling 3 NT medan 2 klöver åtföljt av 3 NT visar 25-27.

För den som vill lägga sig till med fler gadgets kan webbsidan » länk
rekommenderas.

Arne, det kanske kommer som en överraskning, men de flesta är inte medlemmar i OKBridge så länkarna är inte mycket att ha. Dock finns liknande material tillgängligt om du googlar...

Nåväl, det är förvisso så att om man skulle spela i något tillfälligt partnerskap skulle man säkert ta SAYC och så lägga till några lämpligt konventioner. Dock är det tveksamt att ha sådant som RKC och Cappeletti vid individuella tävlingar eftersom sådana konventioner ökar riskerna för missförstånd. Tanken är att ALLA ska spela samma system vid dessa tävlingar, eller iallafall att diskussionerna ska vara ett minimum.

Nu är inte konventioner allt. Med begränsad tid kanske man istället ska ägna till sådant som budfilosofi vad gäller spärrar och balanceringar.

Tillbaka till toppen
Arne Frennelius [85804]
Fri 01 September 2006, 07:04
Registrerad medlem #85804
inlägg: 237
Per Westling[1667 skrev ...
]



de flesta är inte medlemmar i OKBridge så länkarna är inte mycket att ha.




Det finns som du nämner åtskilliga webbsidor på nätet som beskriver SAYC. Här en: » länk


Kompletterande konventioner kan man hitta på
» länk

Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Fri 01 September 2006, 08:37
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Bättre är då att använda den officiella utgåvan (SAYC SYSTEM BOOKLET, revised January 2006) som återfinns via » länk

Sedan undrar jag vad en länk till en sida med allsköns konventioner har med denna diskussion att göra?

Nåväl, SAYC kommer inte att bli aktuellt i Sverige (mer än att det kommer att fortsätta ha en stark ställning på grund av sin position på nätet) eftersom det verkar vara ett ganska stort motstånd mot att ha femkortssystem som standardsystem. Och ingen verkar heller vilja skapa en motsvarande svensk variant. Så jag antar att vi får fortsätta leva med situationen vi har och avvakta för att se hur utvecklingen går i resten av världen.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 01 September 2006, 09:32
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Per Westling[1667 skrev ...
]

Nåväl, SAYC kommer inte att bli aktuellt i Sverige (mer än att det kommer att fortsätta ha en stark ställning på grund av sin position på nätet) eftersom det verkar vara ett ganska stort motstånd mot att ha femkortssystem som standardsystem. Och ingen verkar heller vilja skapa en motsvarande svensk variant.


Som jag ser det, det är mindre skillnad mellan SAYC och MS i allmänt tänkande än mellan klassisk ACOL och MS. Framför allt tänker jag på de relativit svaga 2/1 och svaret 1NT i Acol...

Spelar man MS femkorts högfärg och bästa lågfärg som är vanligt t.ex. på StErik där jag spelat några år, är en moderniserat SAYC (dvs egentligen SA-variant) ingen större grej.

Men. Det är skillnad mellan fyrkortshög och femkorts. En av mina fd stockholmspartners, experten Piotr Deyna, har vänligt förklarat detta för mig, fast jag minns inte exakt Deynas exempel. Ett par som inte är samspelt kan iaf lätt tappa en del budgivningar och missa spelbara tresangare om de evisas med att spela med femkortshögfärg och öppnat med lågfärg.
Det ÄR lättare med fyrkortslåg och fyrkortshög för icke samspelta par.

Jag själv har flera gånger varit med om exempel av typen:

S öppnar 1kl, V kliver in 1hj, partnern säg 1NT, Ö 3hj konstruktivt, S 3spader... Partnern har ett antal poäng och skyndar sig att passa medan det är fortfarande odubblat. Och inser inte att när alla har högvis med poäng så måste ju syd bjuda delvis på fördelning.
Det är inte en 3-4 han har, utan minst en 54... Och klöverutgång är bara att claima. (för några år sedan sa man "bara att strö" )

Men spelat med fyrkorts MS finns inte denna svårighet. Även om partnern kanske fortfarande inte inser den gemensamma spelstyrkan så inser han iaf att det är 54 som är.

Kort sagt. Fyrkorts högfärg HAR stora fördelar, det är inte så konstigt att många inte vill släppa dem.





Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Fri 01 September 2006, 09:49
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Göran Peterson har fått i uppdrag att på FSB:s begäran skriva en kursbok i Stark klöver. Denna kommer troligen vara upplagd som en vanlig kursbok med möjligheter till självstudier.

Jag ser inga problem i att göra en översättning av SAYC till Svenska i samma format, som en kursbok. Är övertygad om att relativt många är intresserad att lära sig 5-korts högfärg. Ska ställa en frågan om detta.



Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Fri 01 September 2006, 10:00
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]

Jag själv har flera gånger varit med om exempel av typen:

S öppnar 1kl, V kliver in 1hj, partnern säg 1NT, Ö 3hj konstruktivt, S 3spader... Partnern har ett antal poäng och skyndar sig att passa medan det är fortfarande odubblat. Och inser inte att när alla har högvis med poäng så måste ju syd bjuda delvis på fördelning.
Det är inte en 3-4 han har, utan minst en 54... Och klöverutgång är bara att claima. (för några år sedan sa man "bara att strö" )



Personlingen tror jag inte att det finns en enda bridgespelare med mer än 5 insamlade mästarpoäng i sverige som kan tro att man kan ha 3-4 i kl+sp om man inleder med 1kl följt av 3sp.

Att gå från MS till 5-korts hö är hur enkelt som helst, det enda man egentligen behöver tänka på är att 1lå - 3lå måste lova 5-kortsfärg. I övrigt behöver man inte göra några förändringar alls.

Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Fri 01 September 2006, 10:21
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]
Jag själv har flera gånger varit med om exempel av typen:

S öppnar 1kl, V kliver in 1hj, partnern säg 1NT, Ö 3hj konstruktivt, S 3spader... Partnern har ett antal poäng och skyndar sig att passa medan det är fortfarande odubblat. Och inser inte att när alla har högvis med poäng så måste ju syd bjuda delvis på fördelning.
Det är inte en 3-4 han har, utan minst en 54... Och klöverutgång är bara att claima. (för några år sedan sa man "bara att strö" )

Men spelat med fyrkorts MS finns inte denna svårighet. Även om partnern kanske fortfarande inte inser den gemensamma spelstyrkan så inser han iaf att det är 54 som är.
Det var väl knappast något bra exempel. Fyrkortsöppningar garanterar inte 54 eftersom man kan ha valt 1Kl av olika skäl (t.ex. 4441, finns t.o.m gamla uvar som öppnar med 1Kl med 4333...). Sedan undrar jag verkligen om någon kan tro att partnern kan ha 43 när det är ny färg på treläget, i en färg som svarshanden har förnekat.... Om du vill ha ett motexempel kan vi ställa detta mot en öppning med 1 i färg och nästa motståndare hoppar in med 3Hj spärr. Nu sitter partnern till öppnaren ofta med trestöd och kommer illa till. ((Obs, det går att hitta exempel hit och dit när den ena och andra metoden är bättre. Det finns fördelar, och nackdelar, med båda.))

Nåväl, jag är ingen bridgelärare. Om det är så att de som har erfarenhet av detta säger att det är lättare att lära ut fyrkortsöppningar, och att omdömet blir bättre hos eleverna, så har jag ingen anledning att ifrågasätta detta. Nu är det kanske få som har erfarenhet att lära ut från båda sätten, men det finns säkert. Så vi får väl gå ut och frälsa (nästan) resten av världen då...

Som sagt, min poäng med hela denna diskussion är inte egenligen att driva en övergång till femkortsöppning. Det jag är ute efter är stöd för de aktiviteter jag beskrivit ovan.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 01 September 2006, 11:20
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]
Göran Peterson har fått i uppdrag att på FSB:s begäran skriva en kursbok i Stark klöver. Denna kommer troligen vara upplagd som en vanlig kursbok med möjligheter till självstudier.

´´´´


Jag hoppas verkligen att detta uppdrag INTE är det samma som att ta fram kursmaterial för gymnasiestudier!!

Ni minns väl? Det som skulle vara klart till förra hösten.
Finns det något grundsystemaktigt i detta? Skulle det i så fall kunna utnyttjas som bas?
Var finns förresten kursmaterialet?
Och om det finns - har vi någon plan på hur det ska marknadsföras på skolor och skolverk?

Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Fri 01 September 2006, 13:10
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Stark klöver och kurs för gymnasiet är inte samma sak.


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80