Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Behövs ett (nytt) standardsystem?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Larsson [15308]
Wed 30 August 2006, 07:10
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
4-korts högfärg är "K-märkt", citat från Göran Lindberg


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Westling [1667]
Wed 30 August 2006, 08:26
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Olle Morell[2811 skrev ...
]Själv spelar jag mest femkorts i olika varianter på klöversystem, men jag tror man lär sig mer omdöme om man först spelar fyrkorts och funderar på kortvärdering än om man skall lära sig artificiella varianter och 2/1 som känns rätt regelstyrt.
Jo, det är allmänt känt att polacker, fransmän och amerikaner har dåligt omdöme vid bridgebordet...

Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 30 August 2006, 09:21

inlägg: 895
Hej,
det spelar egentligen ingen roll huruvida det är 4- eller 5-korts färger. Vad det handlar om är att hitta ett enkelt sätt att kunna lära ut ett relativt komplicerat spel på. Dessutom måste det förklaras tydligt samtidigt som många ställer krav på att det ska gå fort. Detta ekvation är inte helt lätt att lösa.

Som jag ser det finns det några kraftiga fördelar med båda alternativen. De främsta är

4-korts:
Man vet att partnern alltid har minst 4 kort i färgen, vilket ger trygghet.

5-korts:
Man finner sin 5-3 färg omgående utan att behöva flera gånger när partnern bara har till en enkelhöjning. Där man annars ofta hamnar i 1 sang.

Den kanske främsta fördelen till varför detta aldrig har ändrats i Sverige beror nog på "K-märkningen", 4-kortsfärger tillhör vår historia precis som de har 5-korts i många andra länder.

Kanske är det så att den stora internationaliseringen som skett via Internet nu gör att vi alltmer börjar rucka på våra standarder och att en förändring bör göras. I EBL håller man på att jobba med att ta fram ett Europeiskt standardsystem som ska användas till utbildningsmaterial (för att stötta europas bridge u-länder som inte har något eget material). Detta system bygger i grunden på det franska standardsystemet med 5-korts högfärg.

Vill tillägga som jag sagt tidigare i någon tråd att jag fortfarande dock tror att om man vill lära ut bridge på snabbaste och enklaste sätt bör man nog lära ut stark klöver. Det löser ut många knuter vad gäller kravtempon i budgivningarna som annars är väldigt svårt att komma underfund om. Men det är en annan historia.

Mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Wed 30 August 2006, 09:38
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Tack Tjolpe.

Problemet med Arne F:s argumentation är att han förväxlar brukbarhet i ett specifikt sammanhang med pedagogik i utbildningen.


Tillbaka till toppen
Jon Helgason [83806]
Wed 30 August 2006, 11:13
Registrerad medlem #83806
inlägg: 49
Hur svårt är det egentligen att skapa ett standardsystem som alla kan spela? Svar: inte alls. Jfr exempelvis det system som alla spelar med på Generali World Masters: » länk

Om man nu ska lansera ett femkortshögfärgssystem i Sverige är problemet att det ska vara tillgängligt för en stor krets från nybörjare i stort sett till experten, dvs att systemet ska finnas presenterat i böcker, det ska finnas studie- och undervisningsmaterial et cetera för en rad olika kategorier spelare. Sammantaget talar detta väl för en svensk variant av SAYC?

Jag tror att det är en övermäktig uppgift för Svensk Bridge att utveckla och lansera "Det svenska systemet".
Tillbaka till toppen
Arne Frennelius [85804]
Wed 30 August 2006, 15:03
Registrerad medlem #85804
inlägg: 237
Jan Kamras[85968 skrev ...
]

Problemet med Arne F:s argumentation är att han förväxlar brukbarhet i ett specifikt sammanhang med pedagogik i utbildningen.




En god pedagogisk princip är att lära ut det som är brukbart. Att lära ut något som tvingar till omprövning när man väl börjar spela är ett säkert sätt att få kursen att framstå som mossbelupen och gammaldags.

Jag blir alltid lika förundrad när jag märker hur lätt norrmän, isländare, holländare, turkar, israeler m fl har att spela med varandra och med amerikaner medan många svenskar är väldigt vilsna när de får en utländsk partner. Jag tror att vi ägnar oss åt någon sorts inavel medan en övergång till 5-korts högfärgsöppningar skulle underlätta kommunikationen med andra.


Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Wed 30 August 2006, 15:23
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Per Westling[1667 skrev ...
]
Olle Morell[2811 skrev ...
]Själv spelar jag mest femkorts i olika varianter på klöversystem, men jag tror man lär sig mer omdöme om man först spelar fyrkorts och funderar på kortvärdering än om man skall lära sig artificiella varianter och 2/1 som känns rätt regelstyrt.
Jo, det är allmänt känt att polacker, fransmän och amerikaner har dåligt omdöme vid bridgebordet...


Så om jag tror att lära sig bridge med fyrkortsfärger istället för SYAC eller 2/1 kan vara lättare och mer konstruktivt för nybörjare, så innebär det att jag tror att alla bridgespelare som spelar femkorts högfärg har dåligt omdöme? Intressant slutsats.

Mina erfarenheter att spela på klubbar i Frankrike från förr i världen var i all fall att de var mycket ovana att spela mot ngt annat än det där förhärskande, och definitivt inte förstod hur man spelade mot någon som öppnade 1S med 8xxx

Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Wed 30 August 2006, 15:46
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Jon Helgason[83806 skrev ...
]
Hur svårt är det egentligen att skapa ett standardsystem som alla kan spela? Svar: inte alls. Jfr exempelvis det system som alla spelar med på Generali World Masters: » länk

Man kommer ganska långt, så ja, men sedan finns det alltid de där sista 10-20%. T.ex. 5NT/damfråga efter svar på RKC. Fortsättningen efter 1Hö-2NT. Skulle du våga bjuda 4Kl på 2NT även om det står på lappen? 1Lå-2NT? 2-över-1 krav i störd? 2NT-balansering i fjärde hand? osv. ((Det kanske går att utläsa någon av dessa från "lappen" men poängen var att det är svårt att få ett (nästan) heltäckande system om man nu inte ger ut en bokserie i fyra volymer...

Skulle man använda det systemet i Sverige skulle dock många vara vilsna - med vissa modifieringar (anpassningar till Svenska förhållanden) är det möjligt. Att användas på individuell klubbtävling kräver dessutom vissa förenklingar.

(Den som vill ge sig på att göra en svensk variant av denna är välkommen. Detta skulle kunna underlätta vid tillfälliga partnerskap vid t.ex. Bridgefestivalen, eller när man ska skapa ett system för individuella tävlingar eller när man kör med lottad partner vid årsmöten.)

Jon Helgason[83806 skrev ...
]
Om man nu ska lansera ett femkortshögfärgssystem i Sverige är problemet att det ska vara tillgängligt för en stor krets från nybörjare i stort sett till experten, dvs att systemet ska finnas presenterat i böcker, det ska finnas studie- och undervisningsmaterial et cetera för en rad olika kategorier spelare. Sammantaget talar detta väl för en svensk variant av SAYC?

Jag tror att det är en övermäktig uppgift för Svensk Bridge att utveckla och lansera "Det svenska systemet".
I samband med att den lokala klubben skulle ha individuellt KM fundera jag i banorna på att översätta SAYC till svenska. Dock var det ganska stora skillnader i standarden i botten (SA jämfört med MS) så det var för mycket jobb. Istället hittade jag någon sorts MS på nätet som jag utgick ifrån. Den stora kunskapsskillnaden gör också att det är på många sätt svårare med ett sådant system en för ett system för experter. Jag la också ut frågor här i Spader, då jag var övertygad om att detta redan gjorts på andra klubbar. Jag fick förvisso något napp men nivån på systemet låg högre än vad som passade målgruppen (alltså från nästan nybörjare och uppåt, jag tror att man får anpassa till lägsta nivån i första hand).

Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 31 August 2006, 12:55
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Per Westling[1667 skrev ...
]
I samband med att den lokala klubben skulle ha individuellt KM fundera jag i banorna på att översätta SAYC till svenska. Dock var det ganska stora skillnader i standarden i botten (SA jämfört med MS) så det var för mycket jobb.



Hur så? När jag och mitt dåvarande lag tittade på Sayc för några år sedan, fann jag tvärtom att filosofin var överraskande lik. Enda väsentliga skillnaden var att då körde de fortfarande med klassisk Blackwood 4 Ess. (tycks ha övergått till RKCB nu).

Med andra ord: kunde du vara snäll och skriva ner dina fynd om skillnaderna? Publicera dem i denna tråd eller ännu bättre i egen deltråd i Bridgelärarfrågor.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Thu 31 August 2006, 15:47
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]Hur så? När jag och mitt dåvarande lag tittade på Sayc för några år sedan, fann jag tvärtom att filosofin var överraskande lik. Enda väsentliga skillnaden var att då körde de fortfarande med klassisk Blackwood 4 Ess. (tycks ha övergått till RKCB nu).
Kort svar: SA != MS... Möjligt att "MS" med femkorts hö skulle komma ganska nära men jag är fundersam efter diverse diskussioner på Syskon, t.ex. är inte 2Kl UK i SAYC när handen är obalanserad. Andra saker som säkert många skulle snubbla på är t.ex. Michaels, Gerber, 3NT öppning med 25-27. Blackwood är såvitt jag kan se fortfarande 4 ess men det är nog bra på iallafall individuella tävlingar. Landy som sangförsvar är väl så gott som något men inte jättevanlig i Sverige.

Men om det nu är så lätt (som har hävdats i denna tråd) och det ligger så väldigt nära, varför har det inte tagits fram en svensk variant? Detta borde göras. Och det kan med fördel vara anpassat till "Den smala vägen" och allt vad de nu heter... Ett sådant litet häfte / standardiserad systemdeklaration med ett standardsystem som ligger nära det som överkursen lär ut skulle kunna vara till stor hjälp för klubbarna att arrangera individuella partävlingar, att ha spelkvällar med standardsystem och för den delen vid tillfälliga partnernskap.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80