Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JVM Taicang - 26 juli - 4 augusti

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 03 August 2012, 06:03
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
För er som inte har så mycket att göra bjuder jag härmed på ett gäng brickor som hade räckt till seger om de gett en annan utdelning.

I första segmentet tog jag ett klart tveksamt beslut med AJTxxxxxx (9) Kx - Qx när jag efter 1H-1S-(2H, båda lå), 3H-5D valde att bara bjuda 5S. Jag var rädd för att motståndarna dels skulle kunna ta två stick i klöver, dels att det skulle finnas ett klöver- och ett trumftapp. Med tanke på att de antagligen kommer spela ut ruter är dock inte risken överhängande för detta och vi kan faktiskt göra storslam (men då kan nog Ida åtminstone höja till lillslam) så jag borde ha bjudit 6S vilket var rätt kontrakt på given. Den här slammen missade dock israelerna vid andra bordet. En hemsläppt 3NT:are hanns också med på de första fjorton brickorna och vi var i underläge med 10 imp efter att ha tappat 20 i segmentet.

I det andra segmentet dök följande bricka upp:


Nord giv
Exxx
Exx
Dxx
knxx






KDkn10xx
KD10
x
EK10

VästNordÖstSyd
  pass  pass  1 
 pass  2NT1  pass  3NT2 
 pass  4  pass  pass 
 pass 

1 Minst invit med 4+ spader
2 Till?gg, kort ruter

När jag visade tillägg med singelruter tog Ida ett bra beslut och gick ner i 4S. Varför var det ett bra beslut? Jo, för om hon istället kontrollbjudit (vilket hon förstås gjort med samma kort men 4432-fördelning istället) hade vi varit i slam oavsett om jag haft klövertio eller inte. Utan klövertio hänger slam på damsingel/damhacka i klöver, nu var det en mask som behövde gå när jag hade den mycket väsentliga hackan. Jag å andra sidan skissade in samma hand men med klöverknekt i ruter istället och passade på 4S även om 5S såg säkert ut, när partnern går ner verkar det mycket otroligt att slam kan vara bättre än 50%.
Vid andra bordet bjöd israelerna: 1S-3D*-(D), pass-3S, 4NT*-5H*, 6S där 3D visade 10-12 och trestöd. Man hade alltså egentligen inte alls någon koll på trupperna men när klöverdam satt för mask vann man 13 imp istället för att förlora 13.

Bara någon giv senare hade Simon Ekenberg: Kxxxx xxxx JT xx och svarade 2D på partnerns starka 2C. På 2H hoppade han till 4H men budgivningen var inte slut där då Hult gick vidare med 4S. Han hade nu inte något solklart bud eftersom han saknade kontroll i båda lågfärgerna men att gå ner i 5H som han gjorde är alldeles för passivt med den väsentliga fjärde trumfen såväl som den arbetande spaderkungen. 4NT borde förstås inte vara essfråga i det här läget men det var ingen överenskommelse man hade så vi förlorade 13 imp när israelen vid vårt bord hoppade in 6H på 4H (efter att partnern lovat lite kort med sitt 2D-svar). Ett onödigt inkliv kostade 800 och 12 imp och vi låg efter hälften av matchen under med 30.

Det tredje segmentet började lite positivt när Levy-Asulin bjöd lite passivt och missade vad som såg ut som tre spelbara utgångar. Vi bjöd även en maskslam som gick hem men den var (förstås) israelerna i vid andra bordet också. Ida blev sedan hemdubblad i 3D vilket förstås inte gjorde oss ledsnare men sedan kom tre dyra brickor på rad.

Med AKTxxx KQxx Axx - i minuszon gick budgivningen (3C)-pass-pass fram till mig då jag valde den självklara upplysningsdubblingen. Partnern bjöd 3H och jag hade alldeles för bra för att nöja mig med 4H utan bjöd istället 4C. När jag nu fick ett positivt 4D av partnern skissade jag in något som xx Axxxx Kxx xxx då slam är lägg, och även om partnern bara skulle ha fyrkortshjärter är slam kanske bra så jag gick vidare med essfråga och bjöd 6H mot ett ess. Tyvärr hade partnern sämsta möjliga spaderhållning och dessutom fel ess: xxx Jxxx Kxx Axx. En bet när hjärtern satt 4-1 men spadern löste sig och en likabricka då israelerna gick bet i 5S efter att ha spelat handen framför den starka med QJx i spader efter att Mikael Rimstedt öppnat på sina nio hp i tredje hand.

På brickan efter hade jag x Qx AKQJxxx QTx och öppnade med 1D. På partnerns 1S kunde jag välja att visa handen som 15-17 utan trestöd men hoppade istället till 3NT som visar gående ruter, singelspader och håll i de mjuka färgerna. Det är ett något aggressivt bud, normalt har jag i alla fall en av kungarna och den här gången blev det inte lyckat när Ida bjöd slam med ATxxx AJ xx A8xx. Eller, lyckat och lyckat. Det hade ju varit lyckat om hjärtermasken gått efter att jag fått klöverknekt ut men den gick förstås inte och när israelerna duckade slam vid andra bordet, trots samma inledning (!) betalade vi ut 10 imp.

Alla onda ting äro tre och det bevisades på brickan efter:


Syd giv
ingen i zon
x
K10
EKkn10xxx
xxx






EDkn10x
EDknxx
xx
K

VästNordÖstSyd
    1 
 pass  21  pass  2 
 pass  3  pass  3 
 pass  5  pass  pass 
 pass 

1 UK, obalans

Ida har visat massor med ruter och hon har väl förmodligen inte några klövervärden att tala om men med AKQJxxx slut är det här den väg som hon kommer att välja så jag passade på 5D. Med Qx i hålet var det beslutet inte riktigt. Israelerna hade samma budgivning fram till 3H då man höjde till 4H på Idas hand innan man gick vidare med en essfråga på mina kort och bjöd slam i hjärter. Trumfen 5-1 eller felgiss i ruter hade betat det kontraktet men den här gången vann israelerna 11 imp trots en vaken rutervända av Mikael Rimstedt efter klöverutspel till esset.

Tack vare en elvahundring vid tvillingarnas bord (efter en huvudlös balansering) och ett hemsläpp i 3D X vid vårat tog vi dock ändå in 5 imp och låg bara under med 25 inför sista 14.

I det sista segmentet hade vi medvind vid vårt bord mot Hershfang - Ben David. Redan på första brickan bjöd vi en dålig 3NT:are på 22 hp som gick hem och under de kommande 13 brickorna lyckades motståndarna släppa oss i 3D (som de dessutom släppte hem) när de gjorde 5C och 3NT i zonen på sina 25 hp, gå för 500 mot ingenting i 4H X, gå bet i 4S på 5-3 när 3NT såg klart spelbart ut, släppa oss i 2H med tre bet i ozon istället för att bjuda och spela hem 3NT efter en tunn tredjehandsöppning av min syster och sedan även gå bet i 5C som det gick att gå hem i. Våra två känsliga givar var fyra ozonsbet i 1NT när vi gjorde två eller tre trick i ruter och motståndarna tog de första tio sticken i försvaret efter att Ida öppnat med 1NT samt tre zonbet i 1NT, återigen efter en sangöppning av Ida.

Bricka ett gav oss 6 imp, precis som förväntat och då Simonerna hittade till 5C när vi fick hem 3D fick vi in ytterligare 12. +500 i 4H X gav oss 9 då Eken bara gick en odubblad bet i samma kontrakt.

Given där Ben David gick bet i 4S såg ut så här:


Väst giv
ingen i zon
10xx
EKx
Exxx
knxx
kn
xxx
K9x
E10xxxx
K9xx
Dxxx
D10xx
x
ED8xx
kn10x
knx
KDx

VästNordÖstSyd
 


Ida spelade ut hjärter som han vann med esset för att spela spader till damen då knekten föll. Spader till tian vann jag och vände i klöver till ess och fick en klöverstöld. Vi fick sedan ett hjärter- och ett ruterstick för två bet.

Hult var i 3NT och fick klöver ut då han gick upp med knekten för att spara en ingång till handen. Spader till dam gick bra och israeliskan försvarade nu bra när hon duckade sin kung efter låg spader till tian. Hult kunde ha fortsatt i spader och ställt upp ett stick där för att sedan ducka två ruter och hoppas på trekortsruter med klöveress men valde att istället spela på hjärterdam rätt. Det var inte det spelsätt som ledde til hemgång den här gången och det blev en likabricka med mersmak.

Efter samma tunna tredjehandsöppning vid andra bordet fick även israeliskorna spela 2H men det gick en bet mindre vid deras bord så Israel vann 2 imp. Eken skulle sedan försöka sig på samma 5C som Hershfang spelat ner vid vårt bord:


5
Väst giv
ingen i zon
D
D762
Exxx
Kkn10x
E





knxx
Ekn3
Dx
E98xx

VästNordÖstSyd
 



Vid båda borden hade Väst bjudit spader på tvåläget och spelade ut spaderess för att fortsätta med klöverdam. Israelen la knekten från bordet och vann med esset innan han stal en spader högt, gick in i trumf och stal ytterligare en spader högt. Nu spelade han hjärter till mask innan han trumfade ut, la ner hjärteress och spelade mer hjärter då Väst sakade och han gick en bet.

Eken fick samma försvar men vann med klöverkung och slog direkt en hjärtermask då tian kom bakom. Sen stal han en spader högt, gick in i trumf och stal ytterligare en spader. Nu ska han gissa om det sitter Kx rätt eller T9/T8 bakom i hjärter (med 3-3 går man alltid hem oavsett plan) och då Väst bjudit spader är förstås det andra mer troligt. Om han då spelar hjärterdam från bordet måste Öst täcka från K8xx och bordets 76 växer till ett rutersak. Eken spelade dock tyvärr låg hjärter till esset och var ohjälpligt bet. Notera dock att israelens spelplan inte kunde leda till hemgång eftersom han saknade ingångar för att kunna både spela hjärterdam och sedan hämta hem sitt hjärterstick. Väl värt att lägga på minnet är att med T98x och Q76x/J76x bör man lägga av sig en av de höga hackorna när spelföraren slår sin mask för att ge denne ett förlorande alternativ, ett "falsecard" som i alla fall jag inte sett tidigare.

Brickan där israelerna tog de tio första sticken mot 1NT såg ut så
här:


Väst giv
ingen i zon
10x
EDkn10x
Dxx
Dknx
Micke
K9xx
xxxx
xxx
xx
Ida
EDx
xx
EKkn10x
xxx
knxxx
Kx
xx
EKxxx

VästNordÖstSyd
MickeIda
 


Idas sangöppning (som i teorin visar 15-17 hp) är helt självklar om man spelar på den här nivån. Femkortsfärgen i ruter är värd minst en hp och jag hade ärligt talat lagt på en invit i sang (eller en med femkortsspader) med den här handen även om jag redan uppgraderat. En annan faktor som man ofta glömmer är att en sangöppning i pluszon lätt kan spärra bort motståndarna. Kanske kan de göra 4H eller 3NT men hittar inte dit om vi öppnar så pass högt som 1NT ändå är. Försvaret spelade ut klöver och skiftade i hjärter och Ida gick snabbt fyra bet.

Vid andra bordet öppnade inte israeliskan med 1NT av någon för mig outgrundlig anledning utan valde istället 1D. Budgivningen fortsatte pass, pass, 1H och Ekenberg valde 1S (2C är förmodligen bättre) då Hult svarade 1NT. Eken inviterade med 2NT och Hult lade på. Båda spelarna bjöd aggressivt och när försvaret var perfekt, ruteress, spaderess och -dam, mer spader till nian och spaderkung innan det spelades ruter genom damen, gick kontraktet fem bet för -500 och 12 imp till Israel efter den hemska ruteröppningen.

På given där vi gick tre zonbet i 1NT var budgivningen likadan i öppna rummet (1NT-pass runt) och Eken skulle spela ut ifrån: ATxx Qxxx Kxxx x. Att spela ut från essfjärde mot 1NT är nästan alltid ett dåligt val eftersom det normalt sett bara ställer upp ett stick (esset är ju en honnör som inte behöver godspelas) så Eken valde mellan hjärter och ruter. Eftersom träkarlen inte överförde är det förmodligen bättre att spela ut hjärter (han kan ju däremot ha fem ruter) så det fick det bli och kontraktet gick nu hem efter spaderskift från Hult eftersom spelföraren kunde ställa upp hjärtern när hela given såg ut så här:


Väst giv
ingen i zon
K9xx
E
kn10xx
D10xx
xx
knxx
98x
Kkn9xx
Dknx
K10xxx
ED
Exx
E10xx
Dxxx
Kxxx
x

VästNordÖstSyd
 


Israelen tyckte sig inte ha ett problem utan spelade genast ut en låg spader vilket ledde till tre bet efter spader till kungen och ruterknekt igenom Idas ess-dam. Hela 9 imp till Israel efter att Simon alltså tänkt igenom sitt utspel betydligt mer än hans israeliska motpart.

Om en, jag upprepar - en enda av dessa brickor istället gått vår väg hade vi alltså vunnit matchen. Jag har förlorat jämna matcher tidigare men aldrig tidigare har jag varit med om att det finns så här många givar att titta tillbaka på. Nu väntar sightseeing i Shanghai imorgon innan det är prisutdelning utan svenskt deltagande på pallen senare under kvällen.


» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sat 04 August 2012, 03:51
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Idag avslutas JVM och ni ska få en bricka direkt där det kan bli domslut. Ni har xx x KJxx KJxxxxx och sitter i andra hand i ozon mot zon. Budgivningen får nu:
(3H)-p-(4H)-5D
(P) - p- (5H)- P
(P)- ??

Ni fick överta ta passen men frågar är vad ni bjuder nu. Skärmar och läget är sådant att det kan ha tänkts men ni vet inte av vem i så fall så betrakta det som neutralt.

Se det som uppvärmning inför SM-Par /Guldgruvan.

Lycka till allesamman!

/Per
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80