Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JVM Taicang - 26 juli - 4 augusti

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Sun 29 July 2012, 14:39
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
U20 är på gång!

24 mot Frankrike följdes upp med 25 mot Argentina och vi var 1 poäng från max idag. Kanske finns en risk att vi åker dit i dopingkontrollen. Övriga lag åt tveksam mat från KFC, vi körde pasta . Efter klagomål från oss och förmodligen även andra länder har matfrågan nu varit uppe på regeringsnivå och vänt, imorgon ska vi serveras ris med köttgryta... Sjätte plats och vi har nu nästan en match ner till plats nio, självklart är dock siktet inställt på andra hållet. Imorgon har vi åter sovmorgon då Uruguay inte kom till start. Sedan följer tuffa Polen och som avslutningn på dagen Japan.

Tjejlaget har idag haft det lite motigare och nådde 33 VP, 11 i snitt. Imorgon väntar åter Indonesien, Polen och Holland, de lagen som vi relativt övriga lag hade bäst res mot i första rundan. Vi hoppas på upprepning.

/Per
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 30 July 2012, 12:45
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Här kommer en liten rapportering från U20.

Vi är på gång och jobbar lugnt och sansat för att nå topp 4 för att "slippa" bli valda. Enligt uppgifter så kommer det vara carry-over inbördes så vi ligger bra till i den horisonten (förutom mot Australien).

Dagens spel flöt på som det skulle och line-up:en började med Grönkvist x2 och Simon x2. De fick även äran att visa sina kunskaper i raman och där vart det bra prestation tycker vi från avbytarbänken. Den största swingen var följande bricka där Simon x2 än en gång sätts mot den farliga storslammen:

JVM


7
Väst giv
Wojtek
x
xxx
EDkn10xxxx
x
Eken
EKDxx
K10x

EKDknx
Hult
10xxx
ED
xxx
10xxx
Witkowski
xxx
knxxxx
Kx
xxx

VästNordÖstSyd
EkenWojtekHultWitkowski
 21  5  Dbl2  pass 
 6  pass  6  pass 
 7  pass  pass  pass 

1 Muskler
2 UD


"Problemlöst" citerar jag Eken vid jämförelsen.

Vi andra bordet spelade de den s.k. "The crappy polish club" och Kluvkowski hade inte råd att agera över partnern 12-14NT eller 18-19NT med Hults hand så de fick alltså behålla 5D x -3 för 500 och +17IMP till de snygga!

Med lite blandade resultat på övriga brickor blev det ett slutresultat på 15-15 i VP.

I sista matchen spelade vi mot vårt hittills största hot lag, nämligen de som låg på de prestiguefyllda sista platsen. De var även asiater och vad har vi haft mot asiatiska lag tidigare?
Slutresultat: (TURGRÄNS!!!!!!!!!!!!!) 23-7

Imorgon spelar vi sista kvaldagen och på schemat står:
(Svensk tid-Kinesisk tid)
04:30 - 10:30 - Kanada
08:00 - 14:00 - Kina
10:50 - 16:50 - Lettland

Hoppas ni håller alla tummar som finns kvar på era händer för imorgon kan vara en grymt viktigt dag.

Greetings

/Mikael







Ettan
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Mon 30 July 2012, 13:51
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Även tjejlaget har avverkat 3 matcher idag. Tyvärr tre raka nederlag, där vi bland annat mötte Holland och Polen som hittills visat sig var tämligen överlägsa än så länge. Vi stod upp bra mot framförallt Polen. Imorgon avslutas gruppspelet med Frankrike, China och Oceanien.

U21 mönstrar Grönkvist och Rimstedt i första matchen mot Kanada imorgon. Sedan in med Hult/Ekenberg mot Kina. I övrigt är inte uppställningen bestämd.

Idag bättre mat, jo man tacker!

/Per
Tillbaka till toppen
Emma Övelius [80922]
Tue 31 July 2012, 11:12
Registrerad medlem #80922
inlägg: 36
Grattis till kvalplatsen! Håller tummarna som en galning! Nu är det bara att köra järnet!!!
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Tue 31 July 2012, 12:19
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Sista dagen av kvalet är över och youngsters tog in fina 25-25-17 och placerade sig på en 4e plats och får nöja sig med ”de som inte blir valda” inför kvartsfinalen som börjar i morgon. Tjejerna avslutade i alla fall starkt med 19 mot Oceanien.

Själv har jag även nu lärt mig två nya konventioner som det australiensiska paret (Oceanien) spelade mot mig och Irma. Vet inte om jag tänker använda båda i framtiden men den ena känns självklar, bara för att få skriva in namnet i systemdeklarationen.

Första konventionen som jag nog inte tänker använda, har dock inte sett över den så långt, är de s.k. ”Swedish raises” som går till på följande sätt:
1hö -
2hö+1: 6-9, 4+ stöd med splinter / 13+
2hö+2: 4+stöd, 10+ poäng, ingen singel
2hö+3: 6-9, 4+stöd, ingen korthet
2hö+4: 10-12 poäng, 3 korts stöd
3NT: 13-15 poäng, 3 korts stöd
Dubbelhopp: UK, singel, 4-12 poäng

Konventionen som jag däremot vill använda, även fast den egentligen kanske inte är så jättebra (men åh så fin den är!) är den som kallas ”Sliding scale of awesomeness” och går till på följande sätt och jag citerar australiensiskan som skrev ned den på pappret:
2x (svagt) – 2NT (bra kort, frågande):
3kl: Oh my God I am so sorry for opening this, please reconsider your 18 count
3ru: I sort of had my bid
3hj: I have my bid
3sp: Hmm, now that you mention it I nearly had an opening
3NT: AKQxxx and out

I morgon blir det en dag i Shanghai för resten av tjejlaget, själv ska jag plugga, och youngsters planerar att vinna sin kvartsfinal!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Leandersson [87992]
Tue 31 July 2012, 14:41
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Sista kvaldagen i JVM är över och vi kan konstatera att tjejlaget blev sjua efter att ha vunnit sista matchen samtidigt som vårt yngre lag tog 68 idag och landade därmed på fjärde plats. Kvalvinnaren väljer mellan lag 5-8 och så vidare. Detta gjorde att vi inte fick välja utan blev tilldelade Israel. Till skillnad från vår egen cc så får även kvalvinnaren välja fritt vem man vill möta i semi men valet ska göras innan kvarten är spelad. Vid avancemang kommer vi att få möta USA1 eller Australien. I matchen mot Israel har vi maximal carry over vilket betyder 10 IMP. Tyvärr gissade jag fel på kaptensmötet och vi får välja sist i rond 1 och 3. Vi startar med Grönkvist i öppet och Simon i slutet, 14*4 brickor är vad som väntar. Ni hänger väl med i natt...
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 31 July 2012, 14:42
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hallå alla bridgefans!

Rapport från Shanghai lyder med följande meningar:

Girls fortsatte att ha uppförsbacke och avslutade tyvärr lite under medel. Youngster har lyckats ta sig enda fram till kvartsfinalerna och det är imorgon de viktigaste matcherna börjar på allvar. Line-up:en i session 1 är Grönkvist x2 och Simon x2. Simon x2 var då tvungna att visa sitt smile när de fick höra att de skulle möta de israeliska tjejerna. Håll alla tummar och tår för oss i Sverige så lovar vi att medaljen är runt halsen på Arlanda lite senare under veckan!

Dagens giv från Rimstedt x2 var följande:

Jag hade

K109x
x
9876
9xxx

Jag inledde med Pass och pass från MTV. Ola bjöd en försiktig ruter och dubbelt från MTH. Vad gör jag nu? Vi är rött mot grönt och jag har minst sagt en riktigt bra hand till min partners obalans. Jag skulle gärna ha lagt upp 3ru spärr på bordet eller en lugn spader men vad jag än bjuder så är ju den procentuella chansen att MTV bjuder hjärter enorm. Därför tittade jag tillbaka till Albena (Bulgarien) där jag fick göra min lilla sjajs(Går att läsa om i boken "En giv för framtiden"). Den funkade prima då och efter lite om och men valde jag att lägga upp 1hj på släden. Min skärm partner började grubbla lite och valde tillslut pass. Jag knäppte alla tår och fingrar för att slippa 2hj eller möjligtvis 2NT(stenbergs) från partnern. När släden kommer tillbaka ser man det gyllene 1NT (som visar klöver) från partnern. För att få slut på eländet valde jag o bjuda 2kl (slutbud) och även det fick jag behålla. Ola la upp:

JVM


2
Syd giv
Ola
knx
kn
KD10xx
KDkn10x
Latvia



Latvia



Mikael
K109x
x
9876
9xxx

VästNordÖstSyd
LatviaOlaLatviaMikael
    pass 
 pass  11  Dbl  1 
 pass  1NT2  pass  2 
 pass  pass  pass 

1 obal
2 54+ ruter, kl?ver


Efter att ha löst Jxx i ruter till vänster och klövern satt 3-1 så vart man sådär stolt att ha +110 när motståndarna hade zonslam i hjärter hemma. MTH hade 18hp och 5hj och MTV 6hj med lite gott o blandat.
På andra bordet hade de inte riktigt varit lika kreativa som jag och valde 1sp istället på mina kort. Det resultrerade med 1100 i havet i 5D X så där var det enkla 15 IMP till Sverige. Slutresultat: 17-13

Israel imorgon. Tidigt spel, tidig säng och därför säger jag + resten av publiken bakom mig godnatt och fortsatt lycka till på bridgefestivalen.

Sessionsmatcherna är i svensktid följande:
04:00
07:00
09:30
11:55
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
//Mikael "psykmästarn" Rimstedt



Ettan
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 01 August 2012, 04:33
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Ledning med 10 har nu tyvärr förbytts till underläge med 10. Israelerna i öppet rum spelade mer eller mindre felfri bridge så inte så mycket att säga om. Vi är fortsatt mycket hoppfull och vändning ska komma redan i nästa segment som startar om 30 min. Vi kör samma line igen, israelera har bytt ut paret med alla rätt.

Vändning!

/Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 01 August 2012, 09:55
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Fortsatt 25 ner efter att ha tagit 5 i tredje kvarten.

BBO nu!

/Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 02 August 2012, 02:15
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Det är med en enorm beskivelse vi vaknar upp till en ny bridgedag i Kina. Matchen mot Israel startade illa och även om vi närmade oss från tredje kvarten och fammåt räckte det inte riktigt till. Med så liten marginal som 7 IMP känner alla att de kunde räddat matchen men vi måste gå vidare. Att diskutera otur leder ingenstans men visst är det lite komiskt när den polske coachen kommer fram och beklagar vårt nederlag efter att ha sett gårdagens scorer. Vi lägger med detta JVM till handlingarna och idag börjar tröstturnering för de som önskar.

Mitt bittraste nederlag någonsin...

Fortsatt trevlig sommar och lycka till Örebro!

/Per
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80