Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JVM Taicang - 26 juli - 4 augusti

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Thu 26 July 2012, 14:08
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Första speldagen är över och den sammanfattas tyvärr med att vi inte är riktigt nöjda med våra resultat.

U21 kom i mål på 42 och är således 3 under medel, dock med en uppåtgående trend. Förlust med hela 7-23 mot Australien mest på grund av att Rimstedt bjöd en slam som inte kunde vara sämre än 50 % men som tyvärr gick bet, sving på 24 imp... I matchen två mot USA 1 som är en av favoriter kom vi igång och inkasserade 19 efter gediget spel. Avslutningen mot USA2 slutade 16-14 efter flera spännande brickor. Imorgon väntar Italien, Singapore, och Norge. Simon och Grönkvist börjar imorgon.

Tjejlaget inledde med starka 16 mot USA, för att sedan ta 13 och 9 mot Kina-Taipei och Italien. 39 så långt vilket kunde varit klart bättre. Tjejerna var inte helt nöjda efter dagens sista kort. Nya tag imorgon då Indonesien, Polen och Holland väntar - tuff dag.

I övrigt kan rapporters om extrem värme där mycket vatten kommer att vara segervapnet. Maten fungerar men frukost med nudlar och bara varm mat är väl inte vad vi är vana...

Imorgon mot rätt sida strecken!

/Per

Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 27 July 2012, 13:51
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Vi har även fått frågan från Johan Karlsson om armbrytningstävling. Det blev ingen tävling av typen som du gillat utan det handlade så klart om att samarbeta. Bäst gick det för Micke och Ida, mest spänning var det mellan Catrin och Moa som valde "krig" istället för samarbete. Dessutom fick jag svart på vitt vem av tvillingarna som är starkast men det får jag inte berätta för Mikael så då gör jag inte det
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 27 July 2012, 14:00
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
En dag i slammens tecken!

Första matchen mötte tjejlaget Indonesien och vi visade att tidsomställningen inte var några problem för oss och tog 25 fina poäng efter att ha lett med 57-0 efter 5 brickor! Jag och Irma bjöd alltså 3 slammar på 5 brickor och hade mycket fint på de övriga två brickorna.

Först brickan plockar jag upp:
x
J
AKDJ10x
KJ10xx

och öppnar lugnt och försiktigt med 1ru, 1hj av partnern och jag bjuder 2kl som är RK. 2sp av partnern som är UK och frågar efter håll och jag bjuder 3ru och Irma hittar 3NT. Känner inte riktigt att jag vill passa på det så bjuder 4ru, slaminvit med ruter) och då hittar Irma att skutta iväg till 6kl som egentligen var en bet men med felutspel tog jag mina 12 stick och +10 till oss.

Sista matchen plockar jag upp
Dxx
xxxx
K10x
Kxx

och budgivningen går:
(1sp)-x-(3sp)-p
(4sp)-5kl-(p)- ?

och så är det jag... Kan Irma bjuda 5kl på egen hand och jag sitter med Kxx i stöd samt stöd i någon av hennes sidofärger (hon borde ha 7st klöver, renonsspader och 3-3 eller 4-2 i ru/hj) så kan jg minsann bjuda 6kl! Sagt och gjort och jämn hemgång senare skrev vi in +10 igen.

Vi hittade även att bjuda en slam som var en offring mot deras slam. Högeryttern öppnade med 1kl (starkt) till höger om mig och jag tittar in i:
xx
Kxxx
KJ10xxx
x
och kliver lite fint in med 1ru. Dubbelt till vänster och då hoppar Irma till 5ru! Då hittar öppningshanden att bjuda 6sp och pass fram till Irma som bjuder 7ru! Dubbelt till höger och pass runt. Nu får jag upp:

x
D109x
ADxxx
xxx

och två bet var ett bra resultat (-300) då motståndarna hällde 7sp ...

Lite senare plockar jag upp:
A10x
AKDxxx
K10x
A
och öppnar med 2kl. 2ru av Irma och jag bjuder 2hj. Nu hittar min fina partnern att bjuda 3hj, slaminviterande och några budronder senare (3sp-4kl-4NT-5ru-6hj) har vi hamnat i slam och jag tar fina 13. Man hade alltid 13 stick och jag var lite orolig att vi skulle få en dålig bricka men då motståndarna inte ens var i slam var det fina +10 in till oss igen.

I match två mötte vi Polen och tog 15, ett resultat vi är nöjda med även fast vi hade kunnat få bättre och sedan tog vi 12 mot Holland (som leder sjukt stort) så även det är vi nöjda med även fast vi här hade några 6or och 7or ut som hade kunnat undvikats. Jag måste sluta balansera i sista hand och låta stackars Irma spela 2hö på 4-3 i minuszon och 200 ut.....

I morgon möter vi Oceanien, Kina och Frankrike - har ingen aning om vilka det är men vi gör som vi gjort tidigare; hackar dem i småbitar och äter upp dem levande

Youngsters tog 23-5-21 under dagens matcher.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Rimstedt [88184]
Fri 27 July 2012, 14:25
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
.....Och för att fortsätta Erikas rapportering så kan jag meddela att vi fortfarande har en god stämning i youngster-laget trots blandade resultat. Efter seger i match 1, dag 2 så kände vi att vi var s.k. "back on track" och kvar i toppstriden. Jordhögen kom dock i match 2 då korten inte riktigt satt till svensk fördel. Ex. Rimstedt x2 fick storslamskorten vilket hör hemma bättre hos Simon & Simon. Det syntes redan i första matchen då Hulten slog till med följande bricka:

JVM


7
Nord giv
Hult
EKDxxxx
Eknxx

Ex
Italien

D109x
EDxxxx
knxx
Italien
xx
K8xx
Kkn10xxx
x
Ekenberg
knxxx
x
x
KD10xxxx

VästNordÖstSyd
ItalienHultItalienEkenberg
  21  2  32 
 6  7 

1 Muskler
2 GF nat

Grönkvist x2 fick behålla 7ru X som kostade 300 och där var enkla 18 IMP inkasserade snabbt och enkelt.
Ola fick lite svårare dock när allt han behövde var en Dam, en Kung samt Esset i motståndarnas färg och det tyckte Ola var lite svårt att fråga efter att partnern har bråkat med motståndarna upp till 5hj.
Kontraktet blev alltså 6hj där storslam var claim. Lite lättare var det på andra bordet för de fick bjuda ostört och kunde därför visa upp sina honnörer osv.
Men för Hult, där finns inga problem med storslammarna...Klagar på line-up:en!

Imorgon är det dags att köra över Israel i match 1, Chinese Taipei i match 2 och avslutar dagen med England. Hoppas på ert stöd redan kl. 4 på morgonen!

//Mikael








Ettan
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Fri 27 July 2012, 18:20

inlägg: 1705
Lite bilder från laget







Fler bilder från morgontävlingen i Sverige ligger inne tidigare i tråden.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Carina Wademark [12540]
Sat 28 July 2012, 12:59

inlägg: 1705
Mera foton:











Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Leandersson [87992]
Sat 28 July 2012, 13:51
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Tredje Dagen

Återigen är det väldigt blandade resultat från de svenska lagen. Efter första omgåmngen låg tjejerna på slutspelsplats, tyvärr gick det sämre mot slutet. Hälten av matcherna är klara och nu ska vi möta samma lag en gång till. Vi har just nu 124 poäng vilket är 1 under medel och 14 poäng upp till slutspel.

Efter en bra insats mot Israel så vände det tyvärr igen till motgång när vi mötte Kina-Tapie. Avslutning med 15-15 mot England som borde varit mer. I övrigt kan nämnas att vi har 1-0 på Polen sedan Hulten blivit utmanad i armbrytning. Det satt hårt inne och vi tror på ny match imorgon som då så klart kommer att filmas. Kanske kunde armbrytning vara ett inslag under festivalen med så många bord...

Vi ser med glädje fram emot kvalets andra halva som inleds imorgon.

PS. Ni glömmer väl inte att köpa "En giv för framtiden 2" .DS
Tillbaka till toppen
Ola Rimstedt [88183]
Sat 28 July 2012, 14:45
Registrerad medlem #88183
inlägg: 39
Hej

Som kapten Per nämnde så var dag tre slutspelad och från youngsters sida så ligger vi på den sista kvalplatsen, vilket vi inte bör göra eftersom totalt så är vi en VP under medel. Jag ska nog inte behöva nämna brickor från Chinese Taipei matchen, även om jag inte råkade spela den matchen så funderar man om de just gått ut en kurs för nybörjare.

Sista matchen mot England avslutades oavgjort. Tänkte ta upp en bricka som jag och brorsan fick sitta emot:

JVM Youngster
Kina

6NT
Väst giv
Ola Rimstedt
E743
K87
kn106
1073
Shivam Shah
Dkn109
Dkn5
EK82
Ekn
Alex Roberts
K5
E104
D3
D96542
Mikael Rimstedt
862
9632
9754
K8

VästNordÖstSyd
Shivam ShahOla RimstedtAlex RobertsMikael Rimstedt
 11  pass  22  pass 
 2NT3  pass  4NT4  pass 
 6NT  pass  pass  pass 

1 2+
2 5+ Kl?ver 10+ Po?ng
3 18-19
4 Kvant?


Någon tyckte att man hade en så bra elva så man lägger upp ett kvantitativt bud. Tydligen så blåste vinden åt rätt håll för Shivam så han lägger på till 6NT med blixtens hastighet.

Jag visste så lite om hur händerna och sticken var fördelade på denna given så jag spelade passivt ut ruter knekt. Shivam skakar på huvudet när bordet kom upp. Med en så fin fördelad klöverfärg så fanns det såklart mycket Sverige kunde göra åt det här, en elva i havet för att motståndarna går hem i en slam som har 6% hemgångschanser. Brickan kostade oss totalt fem VP i matchen.

Lycka till alla som ska delta i bridgefestivalens tävlingar!

Ola
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 29 July 2012, 05:29
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Eftersom vi i Youngsters är spellediga medan tjejerna spelar sina första match för dagen passar Simon Hult och jag på att lägga in två givar med intressanta försvarsproblem.

Giv nummer ett med min syster i huvudrollen såg ut så här:


Väst giv
Kknx
Ex
KDknxxx
Ex



Dx
Kknx
xxx
Kxxxx




VästNordÖstSyd
 pass  1  pass  1NT 
 21  3NT  pass  pass 
 pass 

1 4+ spader, 5+ annan

Jag spelade ut spadertvå enligt 10-12 och spelföraren från Taipei begärde knekten från bordet då Ida vann med damen. Vid andra bordet vände man med spader på 0,2 sekunder efter den inledningen men Ida funderade lite längre och vände med hjärterkung!

Hennes tankegång var att jag har båda högfärgerna (spelföraren har ju minst fyra klöver för sitt sangsvar) med spaderess och antingen hjärterdam eller ruteress. Av utspelet kan man egentligen inte dra särskilt många slutsatser, på den här typen av budgivning kommer jag att spela ut min starkaste färg då det kräver mindre för bet. Men nog är det troligare att min tvåfärgshand i högfärgerna innehåller hjärterdam än ruteress och då betar ju hjärtervändan eftersom den inte ger spelföraren hans nionde stick. Ett motargument är att spelföraren med ruteress antagligen gått upp med spaderkung på utspelet eftersom han har nio stick om den håller men med tanke på kvalitén på tidigare spelföringar av Syd var det ingen tillförlitlig ledtråd.

Resultatet på brickan? Tio stick vid vårt bord, bet vid det andra och 12 imp till Taipei när hela sitsen var denna:


Väst giv
Kknx
Ex
KDknxxx
Ex
E10xxx
9xxxx
Ex
x
Dx
Kknx
xxx
Kxxxx
xxx
D10x
10x
Dkn10xx

VästNordÖstSyd
 



Hults läge såg ut så här:


Nord giv
alla i zon
E10x
knxx
Kxx
K9xx



knxx
xxx
xx
D10xxx




VästNordÖstSyd
  11  pass  1 
 pass  1NT  pass  22 
 Dbl  2  pass  4 
 pass  pass  pass 

1 Slask
2 Artificiellt UK

Partnern spelade efter budgivningen ut spader som gick till spelförarens nia och han trumfade ut med bordet inne innan han spelade hjärterkung, hjärterdam till partnerns ess som slog ifrån sig med mer hjärter till knekten. Spelföraren spelade nu klöver från bordet och Hult var mycket vaken och kilade upp med klöverdam! Detta var vad som krävdes för bet när hela given var:


Nord giv
alla i zon
E10x
knxx
Kxx
Kxxx
xx
E10x
Ekn10xx
Exx
knxx
xxx
xx
D10xxx
KDxxx
KDxx
Dxx
kn

VästNordÖstSyd
  



Spelföraren trodde att Eken hade klivit in med femkortsruter och tre ess och valde därför att spela låg klöver för att om möjligt få Hult att bli nervös och gå upp med esset, alternativt så blir Eken inpetad om han har QT i klöver, men när han istället la den andra honnören gick kontraktet bet.

Vid andra bordet fick jag låg klöver ut från Väst efter ett 2D-inkliv och valde att lägga lågt, något som är mycket tveksamt med tanke på att Väst antagligen har sexkotsruter om han inte har klöveress och därför går jag ändå bet när Öst vinner och vänder med ruter till ess och ruter till stöld. Hultens försvar gav alltså en likabricka.

Nu ska vi äta lunch innan vi klockan 9 svensk tid spelar mot Frankrike. Håll tummarna!

/ Micke och Simon



» länk
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sun 29 July 2012, 11:08
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God middag,

Sitter just nu i raman och följer U21 på BBO, känns ganska bra efter 24 mot Frankrike och just nu bra siffror mot Argentina. Mot Frankrike satt jag bakom Hult som pratade med fransosen om en brick från JEM i Danmark före spelet. Kungsingel sa fransmannen och log. Efter några brickor i spelet hade Hult AQxx till JTxxxx och skulle gissa på kungsingel bakom eller maska. Hult toppade ut kungen för jämn hemgång i 4H och sa på västerviksengelska: "Not this time". Fi tittade vidare på hulten som sa "easy, your partner pass and have shown 2 aces". Bra spelat - mer sånt!

/Per

/Per
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80