Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JVM Taicang - 26 juli - 4 augusti

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Mon 16 July 2012, 08:21
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
JVM-temperaturen har definitivt lämnat nollan och det är nu lite mindre än en vecka kvar tills dess att truppen samlas i Stockholm. Vi samlas alltså två dagar före avresa för att svetsa samman gruppen ytterligare samt för att ställa om till Kinatid.

På programmet står två spelpass:

Måndag 8.00 och sedan tisdag 05.00, allt för att ändra till rätt dygnsrytm. Att spela på sin officiella sovtid kan knappast var bra och på detta vis kommer vi förhoppningsvis att slippa den värsta omställningen på plats. Förmodligen är 05.00 nytt rekord på S:t Erik men redan har några tackat ja till att sparra mot juniorerna, däribland vår egen världsmästare Olle Wademark. Vi ännu inte 5 par så om du är morgonmänniska så finns chansen till lite bridge före jobbet. Frukost ingår!

Utöver spel så kommer vi att genomföra en tävling där temat kommer att vara att samarbeta på olika sätt. Grenar som står på programmet är minigolf, klubb, armbrytning och orientering.

Rapporteringen kommer att ske regelbundet i juniorbloggen samtidigt som vi hoppas kunna ge rörligt material. Innan vi lovar något så måste dock tekniken fungera.

Till sist vill jag rikta ett mycket stort tack till Johan Sylvan för hans analys på förbundets hemsidan. Framförallt hans många mantran som både handlar om samarbete och förhållningssätt till spelet, motståndet och partnern.

Johan Sylvan - Trendsättare!

/Per Leandersson

Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 16 July 2012, 17:38
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så var det bara en vecka kvar innan planet till Kina lyfter, galet! Uppladdningen började förstås för länge sedan med regelbundna bridgeträningar och så men nu har den även börjat på det mer psykiska samt fysiska planet. Bara det att man ska åka till ett världsmästerskap är ju inte klokt.

Förutom att jag och Irma tränar tre gånger / veckan (oftast) så har jag nu även börjat gå upp förskräckligt tidigt (klockan åtta i dag vilket är ungefär fem timmar tidigare än vad jag brukar gå upp oavsett om jag har skola/jobb/lov och ska upp sju i morgon) samt börjat promenera i cirka en timme varje dag. Att gå upp tidigare kommer helt klart hjälpa i Kina då vi kommer gå upp klockan fyra på morgonen svensk tid så är nog bra att vara i lite rätt tidszon så jag inte är en zombie första dagen. Jag menar, i vanliga fall brukar jag gå och lägga mig klockan fyra på morgonen ...

Att promenera varje dag kanske inte hjälper så mycket egentligen men det är faktiskt rätt trevligt att upptäcka området jag precis flyttat till och sen får jag igång min blodcirkulation och det är aldrig fel. Sen är det även så att jag inte gillar sommaren. Den är varm och hemsk! Så nu när jag är ute och går så vänjer jag mig förhoppningsvis vid värmen här i Sverige och kommer därför inte smälta bort i Kina...

När man sedan går upp klockan åtta varje dag står man sedan inför problemet: Vad ska jag göra nu då när alla mina kompisar sover? Vilket har gjort att jag hunnit med massor med saker som är bra att göra, exempelvis fixa i lägenheten, städa, tvätta, bära ned saker till källaren och så vidare. Men jag har även fått massor med pluggande gjort vilket är skönt för då slipper jag tänka på mina sommarkurser när jag är i Kina. Så planen nu är att göra klart båda kurserna innan fredag så jag kan fokusera på bridge till hundra procent när jag är i Kina.

Så kort och gott kan man säga att uppladdningen till Kina har fått mig att leva ett mer normalt och nyttigt liv innehållandes både motion, bra kost samt vettigt studerande. Jag borde spela VM oftare!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Leandersson [87992]
Tue 17 July 2012, 11:47
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Igår startade även en FB-grupp inför resan till Kina. Vi hoppas här kunna ge er rörligt material från resan. Hjärtligt välkomna att bli medlemmar i gruppen som du hittar på » länk. Det går också bra att söka på "När vi gräver GULD i Kina". Just nu är det 318 personer som bjudits in/gått med i gruppen så det känns lovande.

/Per
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 20 July 2012, 08:36
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I dag är det då fredag och det är två dagar kvar innan den officiella uppladdningen inför Kina börjar. På schemat står, som Per tidigare nämnt, ett antal olika grenar för att stärka paren och lagen men även bridge klockan 0500 på morgonen!

I går började även den mer inofficiella uppladdningen inför Kina då Simon Ekenberg landade här i Stockholm och vi laddade upp med att se på The Tourist för att sedan gå upp klockan sju i dag. Efter en stadig frukost, Simon gjorde havregrynsgröt, blev det en promenad ute i det "härliga vädret" (ja, jag hatar fortfarande sommaren) blir det nu till att ta det lite lugnt innan Simon ska spela UniversitetsVM.

Spellokal kommer att bli min lägenhet så vi förväntar oss att Gullberg samt TL Lennart Kjellman kommer droppa in snart. Som värd för detta fina evenemang kommer det förstås bjudas på förstklassig mat (spaghetti och köttfärssås) och musik, allt för att peppa laget att vinna!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Sat 21 July 2012, 14:38
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Tröttheten som uppstår när man går upp sju på morgonen för att vänja sig in i Kina-tid... Det är lördag, klocka är 1625 och jag, Eken och Catrin har precis vaknat efter vår lilla powernap på 15 minuter som vi var tvungna att ta efter att ha gått upp så tidigt i morse. Varför vaknade vi? Jo för att Gullberg och Hult kom hit och tyckte att vi ska vara lite sociala. Så nu är vi lite sociala genom att fortfarande halvsova i soffan medan de två och Eken, som lyckats släpa sig upp, sitter vid matbordet och spelar något kortspel. Det verkar gå ut på att få så många av samma valör av den bestämda valören (som är olika från omgång till omgång....)

Ikväll blir det till att sova tidigt, vi siktar på att gå och lägga oss mellan 19-21 för att sedan sova nästan tolv timmar och gå upp vid sex i morgon. Varför kan vi inte bara spela efter den europeiska tidszonen?

Eftersom det här är en bridgesida tänkte jag att det är bäst att skriva om någon bricka också. Så i dag spelade jag och Catrin mot Simon och Pip några brickor på morgonen och efter att Simon och Pip dunkat in tre utgångar i rad samt en slam ligger jag och Catrin efter med ungefär 2000.... Vi säger att nu, nu måste vi spela slam och ta igen det här! Jag plockar då upp:
Kx
AKD10xx
Dxxx
x
och säger: "Catrin bara öppna så är vi i slam innan någon hinner blinka!" Catrin ler lite lurigt och öppnar sedan med en sang. Jag överför till hjärter och bjuder sedan ruter. Catrin hittar nu 4ru - slaminvit med ruter - och änglakören sjunger så vackert i mina öron!

Jag testar 4hj som kontrollbud och Catrin hittar 5kl som vi efter lite tabletalk kommer fram till är klöverkontroll utan spaderkontroll och nu då? Har Catrin halvhåll i spader så vill jag lägga slammen i 6hj (alt. 6NT och gå lite wild and crazy, alla poäng är viktiga!) men har hon bara hackor i spader och exempelvis alla poäng i lågfärgerna vill jag spela 6ru för annars är det direktbet med spader ut och spader ess fel, inte bra för oss.

Men vi kör lite mer charader och tabletalk och Catrin ler återigen så där lurigt så jag bjuder 6hj som självfallet är hemma eftersom Catrin har halvhåll i spader. Och nu när vi pratat så mycket om vår urusla spadersits så spelar försvaret förstås ut spader när det egentligen var klöver som stjälpte kontraktet (iaf om vi hade spelat 6NT).

Summa summaro = 1430 in till de goda




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Sun 22 July 2012, 18:14
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I dag var då första dagen som hela truppen var samlad för att tillsammans ladda upp inför JVM! Det som började med en fridfull samling där lite praktisk info gicks igenom övergick snabbt till en blodig kamp på liv eller död i starten av femkampen.

Första grenen var minigolf där man spelade i par och slog vartannat slag. Tvillingarna Rimstedt dominerade över övriga par och vann överlägset på 27 poäng över den delade andra platsen som gick till Hult-Ekenber, Catrin-Moa och Per-PO som alla hamnade på 37 poäng. På en hedrande sista plats hamnade Micke-Ida med 52 poäng efter lite "bollen åkte åt fel håll" och jag och Irma kom därmed på 5e plats med 43 poäng.

Det blev pizza på Formaggio för de flesta, vissa valde kebab/pasta, för att sedan ge sig på gren #2; kubb. Efter lite oklarheter huruvida man skulle spela de riktiga reglerna eller barnreglerna kom vi fram till att spela barnreglerna och tur var väl det för det tog ungefär en timme att spela klart matchen. Laguppställningen var Girs-Youngsters och jag kan med stolthet som fd gotlänning att Girls vann, dock hade jag inte så mycket att göra med det utan det var min eminenta partner Irma som gav oss vinsten efter att ha fått ned 5 av 6 kubbar...

Ställningen i femkampen är alltså följande (man ska ha så lite poäng som möjligt):

Catrin-Moa: 3,5
Rim x2: 5
Erika-Irma: 5
Hult-Ekenberg: 6,5
Micke-Ida: 9

I morgon ger vi oss på 16 brickor vid 0800 för att sedan avsluta 5kampen med armbrytning, orientering och budsynk. Nu är det dock dags för mig att sova, sov gott!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Mon 23 July 2012, 17:01
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Nu är det dags att sova!

För i morgon är det avresa till Kina som gäller, det är uppstigning 0315 för att komma i tid till spellokalen då spelet börjar 0500, förskräckligt tidigt! Ryser av bara tanken… Nu kanske ni tror att vi ska gå upp tidigt för att planet går jättetidigt på morgonen men så är icke fallet. Utan vi ska spela bridge 0500-0800 och sedan äta frukost, ta en lång promenad på cirka 1,5h och för att sedan äta lunch och först efter det bege oss mot flyget som lämnar Arlanda först 1615. Då blir det av till att flyga mot Köpenhamn och sedan byta till flyget som ska ta oss enda till Kina!

10 timmar och 15 minuter ska vi flyga. Så länge har jag aldrig rest sammanhängande förut, på ett plan. Är lite fundersam över hur det ska gå men kommer vara jättetrött så det löser sig nog på ett eller annat sätt. När klockan sedan slår 10-11ish på onsdag kommer vi ha landat i Kina (dvs 0400-0500 svensk tid) och har en dag på oss att komma i ordning för att sedan på torsdag köra över kineserna och resten av världen och se till att komma hem med några fina glänsande medaljer!

Sov gott!

Ps. 5kampen vanns av Catrin-Moa, tvåa blev Jag och Irma, och sedan tog Simon-Simon tredje platsen. Girls-laget känner sig i form! Ds.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Carina Wademark [12540]
Tue 24 July 2012, 06:32

inlägg: 1705
Idag var det spelstart redan 05.00 förmodligen nytt rekord i svensk bridge.

Om devisen om dåligt genrep stämmer ligger vi helt klart bra till i båda klasserna...

Girls- Daniel Gullberg/ Jessica Larsson och Per Grivenfeldt/Claes Melin 29-75

Youngsters- Olle Wademark/ Fredrik Alfredsson, Sven- Owe Andersson/Peder Olrog och Gunnar Andersson/ Bengt Stahre 13-51 och 16-59



Till juniorernas försvar ska så klart sägas att det var ett mycket namnkunnigt lag med massor av landslagsmeriter, världsmästare och SM-vinnare.














Stort tack till gänget som ställde upp!

/Per Leandersson



.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 25 July 2012, 06:24
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Landat i Kina, det är helvetiskt varmt, Hult har förlorat sitt bagage (men vi vet i alla fall nästan vart det är) och vi hoppas verkligen att Per lyckas checka in oss snart så att vi får nycklar till rummen och kan andas ut efter det långa resepasset. Ingen vet riktigt vad som händer men vi känner oss ändå taggade till tusen trots att många nog helst vill gå och sova just nu. Men efter att vi bott in oss i rummen blir det nog till att äta lunch och sedan vid 1900 i dag (1300 svensk tid) är det invigning och sen, sen får vi nog sova!

I morgon börjar allt på allvar och det är 3x16 brickor / dag som ska spelas vid: 1030, 1400 och 1630 (-6 så får ni svensk tid). Vi har ingen åtgång till facebook i detta mindre fria land så vi har redan börjat fråga oss själva vad vi ska använda Internet till nu när vårt kära facebook är borta?

Men lyckligtvis för oss så är svenskbridge inte spärrad av regeringen eller vem som än bestämmer i detta varma land.




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Leandersson [87992]
Wed 25 July 2012, 14:06
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God eftermiddag,

Första dagen på plats håller på att ta slut.

Kaptensmötet innehöll inga direkta nyheter men resultatrapportering med scorer och butler verkar ha utvecklats.

Med tanke på tidszoner så kommer vi att försöka att rapportera varje kväll, vilket borde betyda runt 14.00 svensk tid. Kanske kommer något trevligt till förmiddagsfikat ibland. Vår tidsomställning verkar ha fungerat bra även om det är först imorgon får facit.

Första uppställningen är satt och för tjejlaget är det dags för USA imorgon förmiddag. För er som tittat på lottningen på Ecats så är den nu helt omgjord...

U21 möter i öppningsmatchen Australien som vi vet relativt lite om. Vi inleder på samma sätt som i förra årets EM. Rimstedt i öppet och Simon i slutet.

På återhörande när spelet är igång.

God natt!

/Per
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80