Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Prickar.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Thu 19 July 2012, 23:34
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
PO Sundelin[1171 skrev ...
]

Jag läste inte längre än 1kl och fick nog. Prickangivelserna innehåller ju direkta motsägelser på de olika raderna.



Kan du exemplifiera motsägelserna? Moi tror att du läste slarvigt!

Christers syfte med sammanställning var bara för att vara hjälpsam mot dem som inte klarar att läsa prickdokumentet.


Det ligger kolossalt mycket i din gissning Peter.... Ber om ursäkt!
Visserligen bör det stå 8-14 på alla ställen där det står 8+, men det var inte alls det jag tyckte verkade motsägelsefullt.




Tillbaka till toppen
Erik Sjöstrand [46129]
Fri 20 July 2012, 00:15
Registrerad medlem #46129
inlägg: 33
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Takregeln för färgpekare är inget som ger prickar. Den säger bara att ett bud som är färgpekare max kan ha 1 prick oberoende av hur många prickar det "egentligen" skulle ha.

dessutom är 1hj= 0+hp 4+hj är ett naturligt bud. Naturliga bud prickas inte.

Sen verkar du läsa gamla dokument daterade 2002. De senaste prick-reglerna tror jag är från 2006. Dessa finns under "tävling" "regler och bestämmelser"


Ja, det stämmer att dessa regler var från 2002, visste att det fanns ett uppdaterat dokument men uppfattade inte att exemplen var från 2002-versionen (det gäller att se vad som finns framför ögonen). Länken till exemplen hittade jag på startsidan för syskon, i högermarginalen där det står "Prickbelastningar updated" (men sidan verkar inte så updated överlag.

Vet inte varför jag fått för mig att bud på under 8 poäng räknas som onaturliga, oavsett om de visar den bjudna färgen eller inte. Fel av mig (igen).
Tillbaka till toppen
Jon Scheutz [93748]
Fri 20 July 2012, 10:32
Registrerad medlem #93748
inlägg: 46
Undrar om det inte är dags att uppdatera prickreglerna ännu en gång? Hela tre prickar för en så vanlig konvention som multi känns inte helt modernt. Prickarna ska som jag förstått det hela avspegla hur svårt det är att försvara sig mot ett visst bud och nu för tiden vet ju de allra flesta hur man försvarar sig mot multi. Man kanske kan sänka den vanliga multin (en svag högfärg ev. med någon stark variant) med en prick.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 20 July 2012, 11:26
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jon Scheutz[93748 skrev ...
]
Undrar om det inte är dags att uppdatera prickreglerna ännu en gång? Hela tre prickar för en så vanlig konvention som multi känns inte helt modernt. Prickarna ska som jag förstått det hela avspegla hur svårt det är att försvara sig mot ett visst bud och nu för tiden vet ju de allra flesta hur man försvarar sig mot multi. Man kanske kan sänka den vanliga multin (en svag högfärg ev. med någon stark variant) med en prick.


Det har varit uppe på diskussion tidigare, och om jag minns rätt så kom man fram till slutsatsen (bl.a.) att det är lokalt betingat vad som är lätt att försvara sig mot eller inte.

Om man gör den förändringen du föreslår, vilket kanske iofs kan vara motiverat, så får det andra konsekvenser. Ska man göra ett explicit undantag för just multi? Måste man ha nån stark variant? Vilka andra hemkokta multi kommer att falla under samma ram, och måste man då ha undantag från undantagen? Allt är inte så lätt att ändra som det kanske verkar vid en första anblick. Herr vingbeklädda Auby har gjort ett stort arbete med framtagandet av dessa om du frågar mig.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Fri 20 July 2012, 11:37
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Håller med(!) Thomas, prickreglerna är väldigt bra i sin nuvarande utformning

Enda undantaget jag skulle vilja införa är att 1 kl är oprickat (eller enprickat) oavsett betydelse (eftersom 1 kl aldrig kan vara svår att försvara sig mot, då den inte stjäl något budutymme).


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jon Scheutz [93748]
Fri 20 July 2012, 12:07
Registrerad medlem #93748
inlägg: 46
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Jon Scheutz[93748 skrev ...
]
Undrar om det inte är dags att uppdatera prickreglerna ännu en gång? Hela tre prickar för en så vanlig konvention som multi känns inte helt modernt. Prickarna ska som jag förstått det hela avspegla hur svårt det är att försvara sig mot ett visst bud och nu för tiden vet ju de allra flesta hur man försvarar sig mot multi. Man kanske kan sänka den vanliga multin (en svag högfärg ev. med någon stark variant) med en prick.


Det har varit uppe på diskussion tidigare, och om jag minns rätt så kom man fram till slutsatsen (bl.a.) att det är lokalt betingat vad som är lätt att försvara sig mot eller inte.

Om man gör den förändringen du föreslår, vilket kanske iofs kan vara motiverat, så får det andra konsekvenser. Ska man göra ett explicit undantag för just multi? Måste man ha nån stark variant? Vilka andra hemkokta multi kommer att falla under samma ram, och måste man då ha undantag från undantagen? Allt är inte så lätt att ändra som det kanske verkar vid en första anblick. Herr vingbeklädda Auby har gjort ett stort arbete med framtagandet av dessa om du frågar mig.


Jag håller med om att det är ett bra gjort arbete. Jag föredrar verkligen den svenska varianten av systemregler framför Europas och USA´s. Förstår också att det uppstår problem om man vill införa mitt förslag men anser ändå att det känns väl gammaldags att ett så pass vanligt bud som multi ska ta upp en så stor del av de 7 prickar som vanligtvis är maxgränsen i bronstävlingar.
Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [17533]
Fri 20 July 2012, 12:27
Registrerad medlem #17533
inlägg: 21
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Enda undantaget jag skulle vilja införa är att 1 kl är oprickat (eller enprickat) oavsett betydelse (eftersom 1 kl aldrig kan vara svår att försvara sig mot, då den inte stjäl något budutymme).


Jag tycker att 1 kl naturligt är betydligt lättare att möta än många andra betydelser - t.ex. kanapesystem tycker jag är svåra att möta. Jag spelar själv vanligen med 1 kl som entydigt starkt, och även om det är en vanlig betydelse så händer det att motståndarna inte har en aning om hur det ska hantera det och väljer ett försvar som i mina öron låter konstigt.

Visst, man kan spela så att X betyder att man hade velat öppna med 1 kl och att andra bud är som öppningsbuden, men också då blir ju budgivningen lätt odiskuterad om motståndarna konkurrerar.

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 20 July 2012, 20:24
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Bara för att en artificiell 1kl inte stjäl något utrymme behöver den inte vara lätt att försvara sig mot. I och med att öppnaren har informerat om sin hand är det stor risk att hans partner kommer att bjuda i nästa budrond. Därmed är det inte säkert att man har råd med att låta D visa en klöveröppning utan behöver den till t.ex. UD av klöver. Och då kan man komma in i kniviga avgöranden om senare klöverbud ska anses vara natuliga eller ej.

Jag instämmer f.ö. helt och hållet i att Auby gjorde ett lysande arbete i utformningen av prickreglerna.
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Tue 24 July 2012, 08:25
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Prickreglerna (och framför allt själva regeldokumentet) krånglades till en massa mellan version 1 och 2* på ett sätt som är rätt onödigt. Daniel Auby mötte ett system vid fyrmannaspel på S:t Erik som han inte tyckte om och någon dag senare fanns ett förslag till nya systemregler på Anslagstavlan som uttryckligen var riktade mot det systemet. Vi fick då extraprickar för onaturliga högfärgsöppningar, takregler, o.s.v. som bara påverkade en handfull spelare, men samtidigt gjorde reglerna mycket mer komplicerade att ta till sig. Logiken bakom att 1hj "slask" ska ge mer prickar än 1ru "slask" köpte jag aldrig och det hela känns extra dumt eftersom den typen av undantag gör allt mycket mer tillkrånglat än det behöver vara.

Systemreglerna (och särskilt hur de presenteras) skulle kunna göras mycket enklare, utan att reglerna behöver ändras på något substansiellt sätt.



*Egentligen var det nånstans mellan version 1.X och 2.0 det krånglades till, där 1.X avser en version som aldrig utgjorde de officiella reglerna.
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Tue 24 July 2012, 08:27
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Erik Sjöstrand[46129 skrev ...
]
Vet inte varför jag fått för mig att bud på under 8 poäng räknas som onaturliga, oavsett om de visar den bjudna färgen eller inte. Fel av mig (igen).


Din miss härrör säkert från att alla svaga bud på 1-tricken fick en extraprick i tidiga versioner av prickreglerna.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80