Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JEM - Danmark!

Författare Post
Erika Rodin [93303]
Sun 01 July 2012, 21:45
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så efter att ha gått upp okristligt tidigt i morse, vid sju, och kört bilen från Örebro till Göteborg där vi hade lite misär för att alla vägar i Göteborg är dålig och går huller om buller. Som chaufför måste jag säga att det är mycket lättare och trevligare att köra bil i Stockholm.

Efter att ha plockat upp Daniel Gullberg och Simon Ekenberg så var alltså bilen fullsatt med mig samt Grönkvist x2 och vi åkte ombord på expressfärjan som skulle ta oss till våra kära grannar. Ombord på båten spelades det ett parti gurka som jag vann genom att få hela noll poäng (det gäller att få så lite poäng som möjligt och man åker ut när man fått över 30 poäng). Vi hann även med ett quiz om How I met your mother som Daniel vann överlägset.

Vi hann även med, låter som om vi rest i hundra år, att spela ett parti Alias, ett ordförklaringsspel. Vad skulle ni gissa på när ni får förklaringen: "Det rostar" och inget mer?

Väl framme i Danmark började vi undra vilken väg vi skulle ta. Som tur är finns det bara en väg i Danmark så vi behövde bara fråga om vägen två gånger. Mest för att baksätet inte litade på mina instinkter. Inte heller min körning verkade uppfylla deras krav men eftersom alla överlevde verkar jag i alla fall vara godkänd som chaufför

I morgon börjar mixen klockan tio, fy så tidigt! Så nu är det sovdags här borta för mig i alla fall. Håll tummarna för att vi ska utklassa Europa lika mycket som Spanien utklassade Italien!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Mikaeli Labriz [44371]
Sun 01 July 2012, 23:54
Registrerad medlem #44371
inlägg: 5
På ett annat håll sitter jag och Johan framför varsin dator i samma rum och spelar på bbo, spel bakom skärmar?

Vi skriver det sista i vårt kompendium och halsar Cola.

Lycka till i mixen, vi ses snart =:3


Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 02 July 2012, 17:23
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så är första dagen i Danmark slut och trots att vi bara spelat 50 brickor så känns det som om vi spelat hundra, vilket är väldigt konstigt. På riksläger samt bridgefestival spelar man ju minst 100 brickor/dag.

Sverige har efter hälften av spelet lyckats få med två par i topp 20, Ida och Micke samt jag och Daniel. Men redan på plats 26-27 hittar vi två till svenska par så ännu är inget spikat.

Har förstås hänt många spännande saker under dagens 50 brickor men tror att de tre mest spännande brickorna var när jag plockade upp:

AD109xx
AJ10x
ADx
x

och öppnar med en försiktig spader som min partner svarar 2kl på. Nu kliver högern in med 2hj och jag dubblar (som tydligen är straff enligt min partner) och Daniel bjuder 3NT. Jag förstår inte riktigt vad som händer men bjuder i alla fann 4NT kvant och Daniel kastar snabbt upp 6NT vilket går precis hem.

Får även upp följande fina pråm:
AK8x
K
A10xx
K10xx

och väljer att öppna med 1NT (även Ida gjorde så) och det går pass runt. Spader dam ut som lovar knekten och borde kommet upp med:

109x
xx
J98x
AD9x

Efter att ha löst klöverna som satt 4-1 emot cashade jag in mina sju stick och valde att peta in utspelshanden som vände med hjärter som jag vann med kungen! Nio stick och jag slickar mig hungrigt runt munnen.

I slutet av dagen plockar jag upp:
1098xx
xxx
xxx
xx

Några förslag på vad ni vill att jag ska öppna med? Själv valde jag det utmärkta budet 1sp ( ) som gjorde att paret, som för tillfället ligger trea, missade storslam och därmed fick vi en väldigt bra bricka eftersom de hade ungefär 15 stick att ta med sin 37hp!

Nu är det en annalkande fotbollsturnering på gång, Nederländerna mot resten av Europa. Anledningen till dessa lag är att Nederländerna består av hälften av deltagarna för tillfället... Bilder utlovas senare.




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 03 July 2012, 18:58
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Katastrof i dag, alla svenska par är nog lite ledsna i ögat. Många spännande brickor har kommit upp. Någon som kan räkna ut hur stor chansen är att man plockar upp 20-24hp och ens partner öppnar? Hände nämligen mig två gånger idag inom loppet av 30 brickor.... Helt sjukt. Vi kan alltså komma till slutsatsen att vi har spelat många slammar i dag. Vissa med bättre resultat än andra.

Nu lämnar vi dock bridgen bakom oss och har även bytt rum så de flesta av oss bor i 4bädds-rum. Jag, Moa, Irma och Catrin bor i ett rum som har fönster precis utanför taket till våningen under så just nu sitter vi på taket och spelar Alias, vilket jag nu tänker fortsätta med!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 04 July 2012, 17:44
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Dagen är slut och jag verkar ha en vana att ha bra på morgonen och hink på eftermiddagen. Borde börja spela bridge på morgonen oftare uppenbarligen!

Bara för att förtydliga för alla som tror att det är semifinal i morgon så vill jag bara klargöra att så är det INTE. Upplägget för alla tre klasser är alla möter alla i dag samt i morgon och sen går de 20, 16 resp 12 bästa paren vidare till final på fredag (u26, u21, girls). Detta betyder att de flesta svenska par fortfarande har chans att gå till final på fredag.

Själv hade jag och Irma en fin budgivning där vi fick chansen att visa att vi kan vårt system! Irma öppnade med 1NT och jag hade följande kort:

K9xx
Ax
Kx
DJ109x

och bjöd systemenligt 2kl som frågar efter högfärger. Följande budgivning uppstod nu:
1NT-2kl*
2ru**-3kl***
3hj****-3sp*****
4ru-4hj
4NT-5kl
6kl - ap

* frågar efter 4k högfärg
** ingen 4k högfärg
*** frågar efter 5k ruter eller längd i ruter
**** inte 5k ruter men 4+ klöver
***** spaderkontroll och slaminvit i klöver
sen kontroller och essfråga

Till alla som undrar: ja det är sjukt hårt att gå mot slam men vi hade ju full kontroll och när Irma sedan la upp följande träkarl:
AJx
Jxx
Ax
AKxxx

så hängde kontraktet på att spader dam satt rätt eller 3-3 i spader, vilket är rätt goda odds om ni frågar mig. Kan ju iaf påstå att jag har varit i värre slammar!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80