Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lunds BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Budövning

Författare Post
Arne Hansson [19433]
Wed 27 June 2012, 15:42
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
okänd tävling, det finns ingen tävling med id 111367

Här har du hamnat på Västs plats och ser partnern öppna med 1kl och sedan återbjuda 1hj efter ditt ruterbud. Vad bjuder du nu? Hoppas någon expert kan ge ett bra svar till oss mediokra klubbspelare.
Jag skulle nog bjuda 4hj som förslag till slutbud. Att bjuda kontrollbud i någon lågfärg verkar inte särskilt lockande och renons i partnerns bjudna färg får inte handen att växa.
Om nu Öst är optimist kan det bli fortsättning med essfråga och då blir slutprodukten 6hj när V visar tre nyckelkort.
Hur man hittar 6/7ruter får bli överkurs.
Facit:
7R Ö -1440
N S H R K
NS - - - - -
ÖV 12 9 12 13 9
Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Sun 01 July 2012, 11:43
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Bra initiativ Arne. Eftersom jag inte är expert avstår jag från att kommentera dina utmärkta funderingar, men det dyker säkert upp riktiga bridgeexperter efterhand som har kloka synpunkter!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Klas Sigbo [80344]
Sun 01 July 2012, 18:58
Registrerad medlem #80344
inlägg: 1
Slamarna på denna bricka hänger på den gynnsamma rutersitsen. Med ru D tredje finns väl inga slammar? Slutbuden blev 4hj och 3NT. Inga optimister alltså. Bara två (av 13) spelförare lyckades spela hem 12 stick.
Tillbaka till toppen
Monica Cederberg [32769]
Sun 01 July 2012, 19:06
Registrerad medlem #32769
inlägg: 1
Förmodligen bjuder väst 2 kl som är överföring till ruter i sitt första bud eftersom kontraktet hamnar på östs hand.
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Sun 01 July 2012, 21:24
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Även om man risker att upplevas som självutnämnd expert när man svarar så tänkte jag göra ett försök.
Att bjuda 4H direkt är en lite för svag auktion. 47 är en spelstark fördelning, dessutom med majoriteten av handens HP i de långa färgerna. På minuskontot har vi dock renons i partnerns längsta färg.
Mitt förslag är att man bjuder 1sp som "Fjärde färg" och sedan återbjuder hjärter. Det visar en stark höjning i hjärter och krav till utgång. Om fjärde färg är krav till utgång på 1-läget kan ju också diskuteras men om det följs upp med högfärgsstöd tycker jag att det är vettigt.
ÖH kan på 1sp bjuda 2NT med håll i spader och lite mer än en minhand varpå SH kan plocka fram sitt hjärterstöd och nu är slamtempot etablerat.
Hur man sedan kontrollbjuder kan diskuteras men vanligt är att man inte kontrollbjuder singel eller renons i partnerns färg såvida det inte är en honnör. SH får alltså inte bjuda 4C.
SH kan inte heller essfråga med oredovisad renons utan får helt enkelt inviter med nytt kontrollbjud eller chans på 6H vilket är en rimlig gissning.
/Per
Tillbaka till toppen
Bo Persson [14015]
Mon 02 July 2012, 08:49
Registrerad medlem #14015
inlägg: 5
Bo Persson 14015.Jag vet ej om brickan var spelad i Lund och när
det framgår ej av inlägget.Slam bjuder säkert någon(några) i en vild
chansning,men den verkar inte vara optimal i sin fördelning att bjuda slam även om det kan lyckas 20% chans att motst.går bort
sig och sådant händer.Det naturliga budet är väl 3nt+2 eller 4hj.+1
enl.mitt synsätt.f.ö.hade Per Leandersson en bra redogörelse om
brickan i bloggen.Jobba vidare med givar och budproblem i bloggen
mycket bra intiativ av Arne o Lunds bk. mvh bo persson

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80