Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Finlandia Open 2012

Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 14 June 2012, 08:38
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Edit: Resultatsida /CW

God morgon!

Om trettio minuter drar årets upplaga av Finlandia Open igång. Det är en långweekend som spelas i Helsingfors och svenska juniorlandslagstruppen finns representerat genom Simon Hult - Simon Ekenberg och Erik Fryklund som får släpa på undertecknad. Den något ovana parkonstellationen Fryklund - Grönkvist som gör comeback beror på att platserna till den här tävlingen berodde på placeringen i JSM-lag. Efter ett par avböjande svar kom så turen till oss och vi tackade snabbt ja.

Vi inleder med en lagtävling mot Estland, Finland och Lettland U20. Upplägget är oklart men vi hoppas få lite mer information innan spelstart. Imorgon är det en öppen lagtävling, lördagen består av en stor partävling och på söndag är det en avskedsturnering som står på schemat. Vi återkommer med givar och rapporter så ni har något att läsa när ni följer EM.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 15 June 2012, 12:46
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Från gårdagen finns inte alltför mycket att rapportera om rent bridgemässigt. Vi slutade som vinnare efter resultatraden 19, 24, 22, 21, 25, 17 på 128 VP, tätt följda av Estland på 91. Båda de svenska paren firade framgångar, utmärkelsen för dagens snyggaste går till Fryklund för ett essdragarutspel mot 4H baserat på en fin analys. Spelföraren gjorde (förstås) fel med Kxx på bordet mittemot JT på handen och vi vann 10 imp.

Ackorderingen visade sig bestå av campingstugor. Dessa var utrustade med kylskåp, micro och vattenkokare men efter en miss i kommunikationen varken handdukar eller lakan vilket vi efter förfrågan inte tagit med oss. Efter att ha pratat med arrangörerna idag ska dock det problemet lösas till imorgon.

Idag började så huvudlagtävlingen där vi inlett starkt och i halvtid är i ledningen på 77 VP, 4,5 före tvåan. Schemat är dock lite speciellt, vi började vid 10 med fyra matcher á sex brickor med Gröna Hissen. Klockan halv två var det så lunchpaus och klockan 14 inleddes spelet igen. Det var dock inte Swissen som började utan en sidopartävling över 18 brickor som vi, precis som de andra i toppen, valt att avstå för att kunna fokusera på lagtävlingen som påbörjas 18.00.

Värt att notera från dagens spel är att en finsk man (vågar inte skriva gubbe efter ickedebatten i andra trådar) fick till ett "Smother Play" för hemgången i 2S efter lite felförsvar av Erik och mig och att jag fick äran att öva mig i 3NT X som det fanns 1100 för försvaret att hämta i. Efter stick tre kunde jag dock göra anspråk på 1150 efter att de rest två stick på mina J98xx till renons.

Nu ska vi försöka ta reda på var vi kan se kvällens match innan vi fortsätter kriga, heja Sverige!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 15 June 2012, 20:07
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Även om läget i Kiev inte är särskilt positivt kommer i alla fall en kortare rapport med lite glada nyheter. Det blev svensk seger i lagtävlingen efter att vi lyckats förvalta halvtidsledningen. Vi följde upp med att de sista fyra matcherna ta 20, 15, 20 och 18 vilket räckte till seger med 14 VP ner till tvåan.

Min hjälte för dagen är en finsk dam (hoppas jag inte stöter mig med någon nu) modell vänlig som i minuszon drog ihåg budgivningen med 2S "Muiderberg" på Q87xx Qx xx Q9xx. Som junior får man en tår av stolthet. Vi hittade dock ändå till 6H så hon fick inga imp för sitt mod/sin dumdristighet.

När det gäller avdelningen "budgivningar jag aldrig trodde jag skulle få se" tog sig två finnar till slam efter den ostörda sekvensen 1D-1H, 2H-4H, 5H (!!!)-6H. Trumffärgen bestod tyvärr för deras del av AQ9x till 8xxx samtidigt som man var av med ett ess.

Fryklund och jag missade en storslam (som ingen i fältet var i, vi fick plus på butlern för att komma i lillslam): x AQxxx xx KJTxx till AJxx Kxx Ax AQxx. Budgivningen gick 1H-2C, 3C-3H, 4H-4S (dbl), pass-rdbl, 5C-6C. Mina tankar efter 5C var dels att jag trodde partnern hade två hackor i spader på grund av passet (sväng svaga handens hårdfärger så är storslam stendött) och dels att jag var orolig för att göra ett storslamsförsök med bara fyra trumf men är öppen för kritik. Nu återgår vi till att heja fram Zlatan till seger!




» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 18 June 2012, 21:37
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Jag känner att rapporteringen stannade av väldigt plötsligt men ursäktar mig med att det inte är speciellt kul att skriva från en mobil med hackig internetanslutning.

På lördagen spelades den stora partävlingen över 2 x 24 brickor där 51 par kom till start. Erik och jag startade trögt men lyckades på slutet av den första sessionen ta oss upp till en tionde plats. Simon och Simon hade en tung dag där flytet inte infann sig (utom i ronden mot oss) och pendlade mellan 40 och 50 % under hela tävlingen.

I pausen mellan sessionerna valde vi att ställa upp i en sidotävling över 24 brickor där Hulten fick in en riktig smällkaramell på ett av de lettiska juniorparen:


Öst giv
Micke
D98x
D9x
kn10x
Kxx
Lett 1
Ex
E10xx
EKxxx
ED
Lett 2
Kknxx
K
xxx
knxxxx
Hult
xx
kn8xxx
Dx
xxxx

VästNordÖstSyd
Lett 1MickeLett 2Hult
   pass  1NT1 
 pass  pass  pass 

1 !!!

Simon sniffade in att jag som vanligt inte hade några kort och öppnade därför med 1NT i andra hand pluszon. Letterna spelade tydligen med artificiella dubblingar av 1NT och Väst valde därför att passa. Jag la upp min träkarl i förhoppning om ett par övertrick men fick se min partner kämpa för att få ihop tre stick för en ren topp på brickan.

Ett exempel på varför det inte gick så bra för Simonerna i huvudtävling hämtar vi från andra sessionen då deras motståndare med Jxx KQxx Kxxx AK hörde sin partner öppna med 1D och höja 1H till 2H. Han tyckte nu att 16 balans motiverade ett slamförsök och därmed tog han till Svarta Skogen. När partnern meddelade två ess bjöd han 6H, ett klockkontrakt mot x Axxx AQxxx Qxx. Surt sa räven ...

Erik och jag började den andra sessionen starkt men kom in i en tung period i mitten. Så var det dags att möta samma lettiska juniorpar som fick smaka på Simons schajs och vi gick därifrån med +670 och +730 efter att jag på första brickan fått se Fryklund bli straffdubblad efter en 3C-spärr i minuszon och lagt ner träkarlen: J98xx Txx KT9xx. 13 stick senare hade han dock skramlat ihop de nio stick han kontrakterat sig för och jag kunde andas ut. Vi lyckades klättra till en tredjeplats totalt, klart godkänt.

På lördagskvällen bjöds det så på trerättersmiddag med tillhörande dryck vilket var mycket uppskattat av såväl svenskar som finnar och letter.

Sista dagen bjöd på en 24-brickors avslutningstävling och trots att jag lyckades spela ner 4S X gled Eken och jag in på en andraplats efter en stark sistarond. Finnarna verkar för övrigt gilla annorlunda budgivningar, vad sägs om följande från den tävlingen? 1C-1NT, 2C-2D, 2H-3NT bjöd herrarna i ett helt naturligt system och tog lätt sina nio stick på 23 hp. Man kan inte bli annat än imponerad. Efter en lättare lunch var det så dags att lämna Helsingfors vilket vi med tanke på myggbefolkningen inte var helt missnöjda med.


» länk
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80