Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Alles ist vorbei!

Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 17 June 2012, 08:58
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Österrike kommer inte att få spela andra veckan i EM. Naturligtvis kommer jag inte att säga det till spelarna men det är så det är. Det är bara för mig som kapten att följa med skeppet ner. Men jag vill poängtera att precis som kapten på Titanic inte var på bryggan när det small var jag som NON-playing captain inte heller det ...

Något av det bästa med bridge är att ingen match är hopplös. Mitt Trelleborg kommer aldrig att vinna mot Barcelona i fotboll men i bridge vet man aldrig. Vi slog regerande världsmästarna Holland med 19-11 bara för att förlora mot Danmark med 6-24. Danmark förlorade å andra sidan mot sex turister från Cypern.

Och just därför är inställning viktigt. Du skall känna att du måste ge allt i varje match för du kan både förlora och vinna alla matcher. Och här får jag som ta på mig min del av skulden eftersom mina spelare inte förstått det.

Säg att du har AQxx i hjärter. Du möter ett duktigt danskt lag och de bjuder en massa bud som du mer eller mindre inte har en aning om vad de betyder. Och du orkar inte fråga heller. Nu bjuder mth 3Hj och du vaknar till liv. "Vad betyder det" frågar du och när du hör att han börjar med att säga att det är konventionellt lägger du genast upp en röd för att tala om för partnern vad han skall spela ut.

Kanon va? Fan heller! Du har nu gett fi flera fina val. Eftersom de har 32 hcp tillsammans kan de tex välja att spela 3Hj RD för 10 stick och en miljon. Eller så kan de, om hjärter kung sitter till höger om dig, välja att ducka slammen alternativt att bjuda den om den sitter till vänster.

Efter RD till vänster funderade mth länge över pass innan han bestämde sig för att ta de säkra pengarna i 6NT. Vi andra ordet spelade vi också 6NT men eftersom hjärtersitsen där inte var klar gick vi en normal bet.

Efter förlusten mot Danmark som var spiken i kistan kände spelarna väl att jag var förbannad så de frågade lite försynt om de fick åka in till Dublin på kvällen och ta några öl.

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad ni gör bara ni dyker upp en halvtimme för matchen i morgon" vilket kanske inte var helt pedagogiskt svarat.

Jag få väl gulla lite med dem idag. Bridgespelare är känsliga.

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sun 17 June 2012, 09:31
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Hoppas du får kontakt med dom idag, Torbjörn. Bridgespelare är inte bara känsliga, dom flesta är törstiga oxå. En kul artikel, även om du kanske inte tycker det är så kul just nu.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Johan Rombing [16393]
Sun 17 June 2012, 09:42
Registrerad medlem #16393
inlägg: 90
Modigt att säga att du inte bryr dig bara de dyker upp.Det är just detta med att dyka upp som oroar:) Kul artikel verkligen...Tråkigt för dig som kapten dock.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sun 17 June 2012, 11:47
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Deppa inte Torbjörn, ni tog ju 18 i senaste matchen. Vänder nu.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Leif Ruthström [13060]
Sun 17 June 2012, 14:54
Registrerad medlem #13060
inlägg: 16
Torbjörn, tycker du för det mesta har förnuftiga åsikter. Men är man kapten för ett lag får man aldrig ge upp. Man måste bita ihop, kämpa, peppa sitt lag to the bitter end. Här går du ut på en anslagstavla, mitt i ett EM där en hel del återstår och när det absolut inte finns nån anledning att kasta in handduken, och sågar dig själv och ditt lag. Konstig inställning.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 17 June 2012, 21:08
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Lugn Leif, i besvikelsen lät det nog lite värre än det är. Vi har en bra stämning i laget och vi kommer naturligtvis inte att ge upp. Och det finns inget jag skrivit här som jag inte också sagt till spelarna (ja, förutom det där med att inte gå vidare då).

Det är här väl inte särskilt intressant om man inte Österrikare men jag skall försöka förklara.

Vad jag försöker få mina spelare att förstå att det i de här sammanhangen inte duger med att bara vara bäst i Österrike. Man hade sin storhetstid på 80-talet med EM-guld och där lever man fortfarande kvar.

Idag går det inte att spela Blue club och ha ett systemkompendium på fyra sidor. Du vinner det mesta på hemmaplan men du kommer inte vinna något här. Du kanske kan få spela andra veckan och hamna på en 16:de plats och alla i Österrike är nöjda och inget kommer att hända.

Och jag är också nöjd om man gjort allt man kan. Men bara då. De är alla duktiga bridgespelare men jag vill att de skall förstå att de kan bli ännu bättre. Men de kommer inte att få det gratis.

Tillbaka till toppen
Leif Ruthström [13060]
Mon 18 June 2012, 05:49
Registrerad medlem #13060
inlägg: 16
Låter betydligt bättre. Lycka till i slutspurten.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80