Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

White House Junior Internationals 2012

Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 26 March 2012, 20:35
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Godkväll!

Efter att ha varit uppe sen klockan fem i morse på grund av tidig flight börjar det bli något svårt att hålla ögonlocken vakna. De andra tre anlände redan igår medan jag flög in idag på grund av DM-lagfinal.

Spelet började klockrent med 25-3 mot Kroatien. Ida fick till en ifn spelföring på följande giv:


Öst giv
Micke
D10x
Kxx
D10xx
Eknxx






Ida
K98xx
ED

KDxxxxx

VästNordÖstSyd
MickeIda
   21  42 
 5  6  pass  pass 
 pass 

1 Svagt
2 Klöver + högfärg

Hon fick ruter ut till tia, kung och stöld och trumfade ut i två drag med bordet inne då den svaga tvåöppningen följde två gånger. AQ i hjärter följdes av trumf till bordet och hjärterkung då samma hand sakade. Nu såg det onekligen ut som 3262 hos öppningshanden så Ida stal in sig i ruter och spelade spader till dam följt av spadertio runt för jämn hemgång. Vid andra bordet gick man en bet och vi vann 17 imp.

16 mot Hollands bästa lag åtföljdes av 24-6 mot Hollands sämsta (de har fem lag med i tävlingen... ). Mot England U20 var det två åttakortsfärger ute och gick. På den ena brickan bjöd Johan och Daniel slam med hemgång vilket gav 13 imp och på den andra hade den unge engelsmannen: QT x Kx AKQxxxxx. 1C enligt 5542 till höger och han klev in med 3NT i minuszon. Pass-pass-dubbelt följde och nu var det frågan om han var man eller mus. Han stod med och när bordet flöt upp med Jxx Axxxx i högfärgerna blev det tio stick för 950 till anglosaxerna.

16-14 slutade den matchen och i sista matchen mot Finland hann jag med att få Nobels fredspris efter att inte ha dubblat 6NT. Lustigt nog spelade Johan och Daniel 2S på den given, lite skillnad i ambitionsnivå...


» länk
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Mon 26 March 2012, 20:54
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Hej Sverige!

Följande tillägg skulle vi vilja göra till Mickes inlägg:

'Fin' är ett ord i svenska språket vi har hört talas om. Hur en ifn spelföring ser ut var mycket lärorikt att få ta del utav.

Slamsvingen var faktiskt i ozon och ledde på så vis till 11 imp till de hurtiga.

Vi ber om ursäkt för Mickes trötta ögonlock. I övrigt gillar alla utom Johan, Daniel och PO staden så här långt; många restauranger, soligt väder och trevliga människor! Och ja, det är faktiskt tulpaner i rondellerna.

På återseende!

Resten av truppen
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Mon 26 March 2012, 21:15
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Fin start, om kontraktet gick bet borde svingen ge 14 imp? men är av akademiskt intresse, håll i det fina spelet och ta hem detta!
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 28 March 2012, 08:13
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Gårdagen bjöd på tuffast möjliga motstånd i och med att upplägget i år är lite annorlunda från tidigare med en Gröna Hissen tisdag och onsdag. Morgonmatchen mot Bulgarien vanns med 22-8, efter att Johan och Daniel fått bjuda ostört till utgång trots att motståndarna hade tolv klöver ihop. Ida och jag tog offringen i 5C och för detta vann vi 8 imp.

Matchen mot Israel var spännande med tre potentiella slamsvingar. Israelerna bjöd två, vi en och på grund av detta blev det turneringens första förlust med 12-18. 16-14 mot England och 17-13 mot Hollands skollag i förhållandevis sterila matcher följdes av 25-4 mot ett Belgien som inte spelade speciellt bra. I sista matchen gick vi så på vår första mina med 7-23 mot Tjeckien.

Givar kommer under någon av pauserna. 11.30 spelar vi på BBO mot Polen, titta gärna in då!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 28 March 2012, 16:55
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Jag lovade lite givar från gårdagen och passar nu på.

En av slammarna mot Israel såg ut så här:


Nord giv
EDx
Dkn10xxxx
xx
x
K
x
EKDxxx
EK109x
xx
EKx
kn10xx
8xxx
kn109xxxx
xx
x
Dknx

VästNordÖstSyd
  3  pass  pass 
 4NT  pass  5  pass1 

1 ?

Budgivningen inleddes som ovan vid båda borden men Väst-spelarnas beslut skiljde sig åt. Ida valde att passa medan israelerna la på till 6D. När Daniel spelade ut hjärter gick slammen hem och vi förlorade 11 imp (jag har dubbelkollat siffrorna).

Matchen mot England blev mycket lugn och slutade 4-1 i imp. Även i matchen mot Hollands tjejlag släppte vi bara ut en imp, följande bricka gav till exempel inget utslag i protokollet:


Nord giv

987xxxx
xx
K10xx
kn108xx
kn
xxx
EDknx
Exxx
Kx
KD109xx
x
KD9x
ED10
Ekn
xxxx

VästNordÖstSyd
  


Mot Ida och mig öppnade man med 3H på Nords stolta färg och jag fick ett fruktansvärt budproblem. Jag valde till slut dubbelt, väl medveten om att alla andra bud kan fungera bättre. Syd höjde till 4H och Ida bjöd 4S. Nord bjöd nu odisciplinerat och bjöd 5H som jag valde att dubbla. Turneringens sämsta utspel ägde sedan rum när jag placerade spaderess på bordet. Spelföraren vågade dock inte maska i hjärter och gick en bet.

Johan valde att passa i första hand och budgivningen gick nu (1D)-Dbl-(1S). 4H följdes av 4S och ytterligare en dubbling av partnern då han inte vågade stå kvar. Efter låg klöver till esset och låg (!) klöver tillbaka la Johan lågt och gick till slut en bet i sitt kontrakt.

Mot Belgien visade det sig återigen att jag är mycket fredlig när jag inte dubblade 4S medan man mot Johan och Daniel dubblade redan tre. Tråkigt nog för motståndarna tog vår spelförare bara nio stick medan Johan tog tio för 930 och 14 imp. Som tillägg till detta nämner vi en bricka mot Polen tidigare idag då det spelades 4H X med övertrick vid vårt bord och 6H odubblat med en bet vid JoDas.

Två matcher återstår och vi har 20 VP i försprång, håll tummarna!


» länk
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Wed 28 March 2012, 19:10
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
För alla oroliga själar:
En match återstår av kvalomgångarna, Vårt lag ligger tvåa, möter Tyskland och har råd att ta tre men ändå gå till semifinal

Netherlands Red 295
Sverige 291
Israel 276
Bulgarien White 270
Tjeckien 267
Englan 25 266

Ettan väljer motståndare mellan trean och fyran
Eftersom Israel vann förra året kan det förstås påverka valet...såvida inte Netherlands Blue lyckas peta ner Israel till femte eller sämre.

Håll gärna lite tummar.



Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Thu 29 March 2012, 07:41

inlägg: 1705
Sverige möter Israel i semifinalen som spelas över 3x14 brickor.

Matchen visas på BBO med start 11.30.

Tider:
Segment 1 11.30
Segment 2 13.40
Segment 3 15.50


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 29 March 2012, 08:14
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Vi lyckades hålla ihop spelet i sista matchen och gick lite avstannande i mål med 16-14 mot Tyskland. Dagens vackraste spelföring signerad Johan "Även om juicen är god så ser den äckligt orange ut" Karlsson:


3NT
Väst giv
ingen i zon
Dxxx
Dxxx
Kxxx
E
K108xx
xx
xx
knxxx
Ekn9x
Kknxx
D10x
10x

E10x
Eknxx
KD987x

VästNordÖstSyd
 


Johan spelade 3NT som Nord och fick spader ut till kung. Rätt vända nu hade varit spadertio men med låg spader kunde Johan lägga lågt och låta spadernio vinna. Klövertio kom i skift och Johan vann med esset, maskade i ruter, tog ut kungdam i klöver och cashade sina ruter inne på handen till följande läge:


3NT
Väst giv
ingen i zon
Dx
Dxxx

10xx
xx

kn
Ekn
Kknxx


Exx

987

VästNordÖstSyd
 


Spaderdam från handen slutspelade Öst för jämn hemgång. Vid vårt bord bjöd tyskarna 5D och gick hem efter hjärter i utspel från undertecknad.

Det börjar bli dags att bege sig till lokalen för att spöa israeler, håll så många tummar ni har är ni snälla!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sat 31 March 2012, 16:15
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Torsdagens semifinal bjöd förhoppningsvis på spänning och underhåll men alltså inte på svensk seger.

Dagen inleddes med en intressant händelse då det israeliska lagets storstjärna, Lotan Fisher, inte kom i tid till spelet som startade vid den "okristliga" tiden 11.30. Israelerna hade tagit ut sitt lag först då vi kom före i gruppspelet och hade då satt in Fisher i slutet rum, men han var alltså inte på plats vid spelstart. Tyvärr hade arrangörerna strul med BBO så spelet kom inte igång förrän en kvart efter utsatt tid och till dess hade den gode Fisher behagat dyka upp. Inget tidsavdrag utdelades och spelet inleddes.

Vi vann tidigt en tolva när israelerna tog en fantomoffring mot Johan och Daniel men efter att Ida varit för aggressiv i minuszon gick 9 imp tillbaka. En sjua försvann sedan på en delkontraktsbricka där båda israelernas kontrakt släpptes hem.
Bricka nio var mycket intressant:


Nord giv
Kknxxxx
kn10x
xx
Dx
Dxx
Exxx
xxxx
xx

KDxxx
EKDknx
Eknx
E109x
x
xx
K10xxxx

VästNordÖstSyd
  


Vid vårt bord öppnade Nord med två svaga spader och jag hoppade in med 4D, ruter + hjärter enligt konventionen "Leaping Michaels". Syd valde att försöka sig på en babypsyk med 4NT essfråga och Ida hade nu till ett bud. För att skydda en eventuell klöverhonnör på min hand valde nu Ida att bjuda 5D. "Problemet" var nu dock att jag hade väldigt bra ruter och dålig hjärter. Hade Ida bjudit 5H hade jag haft ett lätt lyft till slam i kraft av min starka ruter men när ruter var trumf var inte mina kort alls lika attraktiva längre så jag passade och fick in 640. Detta blev dock en vinstbricka då Johan och Daniel tog den fina offringen i 6S över 6H och vi vann 4 imp trots vår slammiss.

De två sista brickorna gav ett nettoresultat på -5 imp och vi låg efter sessionen under med 23-32, inte alls mycket.

Session två var mycket lugn och den enda tvåsiffriga svingen var när Ida och jag fick in 470 in två dubblade spader med hemgång efter ett missförstånd, samtidigt som Johan och Daniel spelade hem 3NT. Setsiffrorna skrevs till 26-12 i vår favör och plötsligt var vi i ledning med 5 imp.

14 brickor återstod och Ida och jag gick och satte oss i öppet rum mot Padon-Meyuhas. Vi fick en mycket dålig inledning med tre hemsläpp men Johan och Daniel täckte alla dessa resultat genom att gå hem i bättre kontrakt. Med tre brickor kvar återstod tre imp av ledningen och ner på bordet kom följande bricka:


Syd giv
xx
Eknxx
EDx
xxxx
EK10xxx
xxx
Kxx
x
Dknxx
Kxx
kn10x
Kxx
x
Dxx
xxxx
EDkn10x

VästNordÖstSyd
    



Vid vårt bud tog sig ÖV till 4S efter sekvensen (ostört) 1S-2S; 2NT-3C; 3S (singelton klöver, invit)-4S. Vi tog våra två bet och trodde på en likabricka.

Vid Johan och Daniels bord hittade Lotan Fisher att kliva in med 3C i minuszon, efter en konstruktiv (8-11 hp) höjning på endast femkortsfärg. När Daniel nu hoppade till 4S kunde Gerstner dubbla för 300 in och 5 imp. Matchen förlorades med 4 imp och Sverige var än en gång utslaget i semifinal.




» länk
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80