Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ska kvinnor särbehandlas i bridge?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Micke Melander [7164]
Wed 14 March 2012, 14:20

inlägg: 895
Utan att lägga mig i er debatt: Sverige är relativt övriga Europa (och världen) duktiga vad gäller jämställdhet (även om det fortfarande finns mycket som kan bli bättre). Det är möjligt att det inte skulle vara ett problem för oss om det bara var en klass, men hur tror ni det skulle se ut vad gäller möjligheter för damer att slå sig in i sina landslag i övriga länder?

Mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Wed 14 March 2012, 14:53
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Ful(l)träff!

Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Jag inbillar mig att de högsta bridgemyndigheterna vill ha damklass därför att det skall finnas damer på den avslutande bankette vid internationella mästerskap..


Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Wed 14 March 2012, 14:59
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Om det finns intresse av en damklass - låt det finnas en damklass.


Håller med. Sedan jag skrev förra inlägget har jag inte kunnat se annat än att damklassen lägger till värde. Hur den skulle kunna dra ifrån (i någon betydelsefull utsträckning) är svårt att se. Vill man stå på barrikaderna för jämlikhet så ligger det mycket i det Torbjörn skrev: finns det ett intresse för en herrklass? då skaffar vi en sådan.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Wed 14 March 2012, 15:29
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
ACBL har haft en herrklass, dvs tävlingar endast öppna för män, men blev stämda för diskriminering och tvingades göra om dem till öppna tävlingar.

/B


Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 14 March 2012, 18:22
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
ACBL har haft en herrklass, dvs tävlingar endast öppna för män, men blev stämda för diskriminering och tvingades göra om dem till öppna tävlingar.

/B


Henklass och tantklass är ok, men inte herrklass ...trodde man inte om våra konservativa vänner på andra sidan pölen

Gissar att man inte prövade det i domstol.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Wed 14 March 2012, 19:00
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Jag antar att USAs damtävlingar även är öppna för herrar, pga diskrimineringsförbudet. Så är det nämligen inom pokern, herrar har rätt att ställa upp i damtävlingarna, vilket ett par stycken brukar göra vid varje större tävling.

Ja, de brukar bli utbuade också.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Ottosson [13368]
Wed 14 March 2012, 22:51
Registrerad medlem #13368
inlägg: 203
Allt känns lite löjligt då det inom exempelvis idrotten eller andra fysiska aktiviteter har män och kvinnor olika förutsättningar. Enbart pga att det biologiskt är så. Men intellektuellt så så finns ingen skillnad mellan könen. Kanske det kan vara så inom vissa sammanhang men beror då mer på uppfostran synen på hur vi ska vara, samhällets syn och krav, men sammanlagt tror jag inte på några skillnader. Vi är väldigt lika samtidigt väldigt olika. Möjligen styr våra hormon mer än vad vi tror. Allt bör vara jämställt men man måste ändå konstatera att vi har olika förutsättningar. Lika arbete lika lön under förutsättningar att man gör ett likvärdigt jobb sen spelar det ingen roll vilket kön man tillhör. Men fortfarande är ju förutsättningarna olika pga vad man ska prestera. Finns dock inget direkt fysiskt krav bör samma förutsättningar gälla. Sedan finns det massor av kvinnor som skulle klara av ett fysiskt jobb bättre än många män men ser man till en % sats så klarar fler män av de fysiska jobben bättre. Men det är ju rent biologisk. Och vad kan man göra åt det. Jag hatar allt snack om kvotering den som är mest lämpad är väl rätt person om man nu är kvinna eller man, varken det gäller jobb eller idrott. MVH Janne
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Wed 14 March 2012, 23:28
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Jag antar att USAs damtävlingar även är öppna för herrar, pga diskrimineringsförbudet. Så är det nämligen inom pokern, herrar har rätt att ställa upp i damtävlingarna, vilket ett par stycken brukar göra vid varje större tävling.

Ja, de brukar bli utbuade också.


Så är det i jämlikhetens tecken 2012, vissa är mer jämlika än andra


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Olle Wademark [14800]
Thu 15 March 2012, 07:37
Registrerad medlem #14800
inlägg: 56
Ahh det var därför som alla medlemmar i Stockholms BF fick inbjudan till DM-Damer ...
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Thu 15 March 2012, 09:14
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Skälet till att det finns damtävlingar är inte att damer har sämre förutsättningar än herrar. Inte heller tror jag att det finns ett VM för universitetslag för att universitetsstuderande är mer korkade än andra.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80