Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ska kvinnor särbehandlas i bridge?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Wed 14 March 2012, 10:50
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Nu är frågan på tapeten i Danmark.

» länk Sag om ligestilling: Skal kvinder have særbehandling i bridge?

Får se vad det leder till.
Men frågan är ju ganska befogad eller i alla fall kontroversiell i vissa läger.
Varför har vi en damklass?
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 14 March 2012, 11:00
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jag förmodar att överlägsen genomsnittlig muskelstyrka även är bra i bridge??
Man kan oxå fråga sig varför vi har seniorklasser, krymper verkligen hjärnan med åren?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bertil-G Johnson [10514]
Wed 14 March 2012, 11:16
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Ja, Börje, dessvärre är det så - om än rätt långsamt.

Men det som främst tryter med åren är orken - förmågan att hålla skärpan under lång tid.

Det kommer du också att upptäcka!

När det gäller damerna finns väl inget egentligt skäl när det gäller en liten elitgrupp. Men annars är det nog fortfarande så att ojämlikheten "hemma i köket" påverkar tid och prioriteringar att satsa på bridge.
Tillbaka till toppen
Jan Eric Larsson [29190]
Wed 14 March 2012, 12:12
Registrerad medlem #29190
inlägg: 148
Intressant att den som överklagat heter Ole Dam. Just han borde väl få lov att spela i tävlingar för damer?
Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Wed 14 March 2012, 12:20
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Jag har följt systrarna Polgar lite grand i schack-världen (jag vill påpeka att jag är en usel schackspelare, jag är bara fascinerad).

Vi snackar om en ultra-optimerad skolning, grundat med ett nedärvt IQ som med tanke på föräldrarnas akademiska meriter sannolikt är tämligen högt, inriktad på att maximera schackprestationen.

Resultatet är i damsammanhang helt unikt.

Ändå saknas en bit till den som är bäst.
Är det för att kvinnor tänker sämre i just denna tillämpning?
Möjligen kan det finnas en marginell statistisk skillnad baserad på biologiska skillnader mellan könen, det finns forskning som tyder på det när man bryter ned i specifika delområden. Jag tror däremot att inom bridge är facetterna som utgör de många sidor som sammantaget gör en bra bridgespelare fler och av olika typer, vilket gör att eventuella biologiskt betingade skillnader helt eller till stor del tar ut varandra.
Är det en volymfråga?
Jag tror mycket på detta. Med tanke på skillnaden mellan bra, elit, världsklass och bäst i världen (den som är bäst i schack förlorar mycket, mycket sällan eller aldrig mot en elitspelare) är det självklart att storleken på den population som man kan göra urval ur påverkar antalet på allra högsta nivå markant. Vi har en familj med flickor som fick spela mycket schack och träna. En blev världsklass. Hur många pojkar har i jämförelse en liknande bakgrund? Jag tror det är långt fler.

Inom bridgen tror jag det är principiellt helt ok att ha samma klass för alla i ett visst åldersspann. Det finns inga sportsliga aspekter på det tror jag. Sedan är frågan om det skulle ta ifrån eller lägga till eller vara neutralt? Här är jag inte alls lika säker. Det är ju en extra chans om man kan ställa upp i två klasser istället för en. Dessutom är jag inte säker på att den "öppna" klassen lider av att det finns en damklass, de damer som vill ställer nog upp i öppen i alla fall.
Polgar spelar över huvud taget inte i några damtävlingar sedan många år såvitt jag vet.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 14 March 2012, 12:37
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Frågan är helt fel ställd. Existensen av en damklass påverkar inte herrarna ett dugg, men efterfrågas av många damer. Frågan är i stället varför det saknas en herrklass, vilket skulle kunna upplevas diskriminerande av någon. Svaret är väl helt enkelt att det inte finns någon substantiell efterfrågan på en herrklass. Men bara för det ska man inte stryka damklassen som uppenbarligen är efterfrågad.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 14 March 2012, 12:39
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Enkelt vore väl att komplettera klassutbudet med en herrklass - eller stryka damklassen och att samtliga kön får ingå i öppen klass.
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 14 March 2012, 13:22
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Om det finns intresse av en damklass - låt det finnas en damklass.
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Wed 14 March 2012, 13:23
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Frågan är helt fel ställd. Existensen av en damklass påverkar inte herrarna ett dugg, men efterfrågas av många damer.


Helt rätt Torbjörn!! Som ganska nybliven sambo med en bridgespelare av det kvinnliga könet har vi diskuterat detta ganska mycket. Som jag uppfattar det är detta en manligt/kvinnligt fråga. Klimatet i öppna tävlingar är stundtals hårt på gränsen till brutalt med nedlåtande blickar och kommentarer av/mot andra spelare. I damtävlingar finns en förståelse eller acceptans för att partner eller motståndare kan göra fel, få hjärnisar osv.. utan att bli tvungen att ta på dumstruten. Det goda humöret och den goda stämningen upprätthålls helt enkelt bättre på damtävlingar.
Att kvinnor skulle ha sämre förutsättningar för att bli goda bridgespelare ställer jag absolut inte upp på.
Jag tror att det är som inom en annan sport jag utövar(skytte), kvinnor lyssnar och tar till sig information bättre än män. Men det är pga. all oväsentlig information från oss män de inte törs göra som de egentligen borde göra )

Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Wed 14 March 2012, 13:37
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Jag inbillar mig att de högsta bridgemyndigheterna vill ha damklass därför att det skall finnas damer på den avslutande bankette vid internationella mästerskap..
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80