Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ett namn med stolta anor!

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Peter Törnblom [2265]
Sun 19 February 2012, 19:16
Registrerad medlem #2265
inlägg: 48
Ett av världens äldsta och anrikaste Bridgeförbund, Sveriges Bridgeförbund eller SBF, har genom en tjänstemannaåtgärd bytt namn till Svensk Bridge.
De klassiska kortsymbolerna har bytts ut mot stiliserade pastellfärgade dito. En motivering jag hört är att det gamla namnet och tidlösa symbolerna
var otidsenliga. Jag tycker det liknar den våldtäkt som Sparbankseken råkade ut för i början av 1990-talet. Överbetalda, sysslolösa banktänstemän försökte
legitimera sin egen existens genom den vederstyggliga sparbanksblaffan. (Sex månader senare och 700 MKR fattigare smög man tillbaka den gamla eken.
Hoppas det var billigare för SBF.) Den stylade pastelleken överlevde som sagt ca 6 månader och jag undrar vad vi säger om de stylade kortsymbolerna
om ett antal (eller redan nu) år. Kommer väl kännas lika heta som en Volvo 744 för oss idag.

Alla säger ju förbundet och inte svensk bridge när man pratar om Sveriges Bridgeförbund. Detta har föranlett att hela namnet nu är Förbundet Svensk Bridge.
Jag undrar vad det är förbundet med? Det är ett otympligt namn och en osvenskt ordföljd enligt Svenska Lingvistikförbundet eller heter det Förbundet Svensk
Lingvistik förresten? Även pokern som bridgen marknadsförde i sin tidning för 4-5 år sen har ett förbund. Det heter Svenska Pokerförbundet.

Om ni håller med mig så uppmanar jag klubbarna och medlemmar att redan till nästa årsmöte kräva en återgång till Sveriges Bridgeförbund.
Ett namn med stolta anor!
Tillbaka till toppen
Bengt Wahlquist [26745]
Sun 19 February 2012, 19:22
Registrerad medlem #26745
inlägg: 42
Instämmer till 100%
Tillbaka till toppen
Pär Ol-Mårs [5342]
Mon 20 February 2012, 08:06
Registrerad medlem #5342
inlägg: 146
Håller också med! Men förklaring som jag kommer ihåg det var (om änn lite krystad) att för kortningen SBF var samma som Svenska Begravnings Samfundet. OCh ingen tänkte på att "bara" förkortningen kunde ändras.
Tillbaka till toppen
Pontus Silow [87294]
Mon 20 February 2012, 08:47
inlägg: 82
FSB är ju en etablerad förkortning för Swedbank, så det håller ju inte heller. Man kan ju inte gärna basera ett namnbyte på vilken akronym man helst vill förknippas med. Eftersom sammanblandning med andra via akronymen ändå är ett faktum, så kan man ju välja det namn man helst vill ha.
Tillbaka till toppen
Tommy Gullberg [9047]
Mon 20 February 2012, 10:18
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
Namnändringen beslöts av en riksstämma i Skövde. Jag gillar dock det gamloa namnet bättre.
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Mon 20 February 2012, 10:55
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Om någon feltolkar Sveriges Bridgeförbund som Svenska Begravnings Samfundet så tycker jag att det må vara hänt. De ligger ju ändå för närvarande ganska nära varandra


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Hans Svidén [7042]
Mon 20 February 2012, 11:01
Registrerad medlem #7042
inlägg: 176
Spelat i över 55 år och har varit van att tillhöra Sveriges Bridgeförbund SBF.
Tycker också att vår tidning skall heta Svensk Bridge och inte bara BRIDGE.
Varför konstra till det?
Tillbaka till toppen
Hans Svidén [7042]
Mon 20 February 2012, 11:05
Registrerad medlem #7042
inlägg: 176
Till Nicklas och ditt inlägg.
Det var väl ändå ett slag under bältet.
Var glad att du får vara med farbröderna och "tanterna" på din bridgeafton.
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Mon 20 February 2012, 14:00
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Ja, jag får nog be om ursäkt.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Mon 20 February 2012, 14:46
inlägg: 486
Tommy Gullberg[9047 skrev ...
]
Namnändringen beslöts av en riksstämma i Skövde. Jag gillar dock det gamloa namnet bättre.


Så här motiverades namnändringen vid Riksstämman den 18/10 2003. Motionen vann med röstsiffrorna 63-34


Förslag till nytt namn och ny logotype för Sveriges Bridgeförbund

Bakgrund:

Sveriges Bridgeförbund firar i år sitt 70-årsjubileum. Naturligtvis är det högst berättigat att fråga varför en verksamhet som varit i gång under så lång tid skall ändra ett inarbetat namn och en känd logotype.

För att markera att vår verksamhet är under utveckling och att bridge hör 2000-talet till ville vi skapa en ny grafisk profil. Då föddes idén om en ny logotype, som presenterades för Distriktskonferensen 2002 och där möttes av ett positivt gensvar från i stort sett samtliga delegater.
Det nya namnet – i officiella sammanhang: Förbundet Svensk Bridge men till vardags Svensk Bridge – kompletterar den moderna logotypen och ligger i tiden. Svenskt Näringsliv, Företagarna och Svensk Energi är alla moderna namn på branschorganisationer på samma sätt som vi är den självklara riksorganisationen för alla bridgespelare.
På samma sätt ändrar vi också benämningen SM-vecka till Bridgefestival och vi vill nu gå in i det nya seklet med ett nytt namn, ny logotype och med en Bridgefestival som år 2004 kombineras med EM-lag och ger oss förutsättningar att skapa medial uppmärksamhet kring tävlingsbridge och vi har en ambition att i denna situation rekrytera nya unga bridgespelare.


Yrkande:

Styrelsen föreslår därför riksstämman besluta att: Sveriges Bridgeförbund byter namn till Förbundet Svensk Bridge. Se bifogat förslag till stadgeändringar

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80