Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Allmänt om landslagsverksamheten

Författare Post
Jan Kamras [85968]
Fri 17 February 2012, 09:35
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Jag startar en ny tråd eftersom ämnet är mer allmängiltigt än enbart uttagningen till Dublin.

Principiellt håller jag med om nästan allt Kniffe skriver. Vem gör inte det? Vissa detaljer ser jag kanske lite annorlunda, men det är oväsentligt för diskussionen.

Kruxet är, som Kniffe själv skriver och bl.a. PG attesterar, att ekonomiska resurser behövs för en dylik seriös satsning. Finns dessa inte faller allt ihop som ett korthus. Utan att påstå att jag själv är perfekt på något sätt menar jag att med de medel som ställs till förfogande idag kan vi inte förvänta oss mycket större insats från ledning/spelare.

Majoriteten i FSB:s styrelse anser, och/eller tror att medlemmarna i gemen anser, att vi spenderar ungefär lagom mycket av budgeten på landslagsverksamheten. Man anser dessutom, eller tror i alla fall att medlemmarna i gemen anser, att medlemsavgiften inte skall höjas (trots stadigt ökandes kostnader för bl.a. administration och IT).
Jag avslöjar väl inga statshemligheter om jag säger att jag inte håller med i dessa frågor!

Det enda ni (vi) som tycker landslagsverksamheten skall prioriteras högre i budgeten kan göra är väl att utöva påtryckningar på distriktens delegater till distriktsträffen i höst och riksstämman nästa år. Styrelsens agerande styrs ju bl.a. av riksstämmobeslut, men även stark input från distriktsträffarna kan ge resultat.
En tvådelad medlemsavgift har diskuterats från och till i olika sammanhang. Faktum är ju att stora grupper klubbspelare inte bryr sig om landslagen medan andra vore beredda betala en mycket högre avgift. Vi måste inse att bridgen är både tävlingssport och sällskapsspel. Det är inte som i, t.ex., ishockey där alla som aktivt spelar också bryr sig, i någon mån, om landslaget.
En idé kunde vara att för alla som vill spela om silverpoäng eller högre införa en "licensavgift" på t.ex. 100 kronor/år, men behålla oförändrad avgift för övriga.
En annan att ta ut en liten extraavgift om x kronor vid varje tävling på silver eller högre nivå, öronmärkt till landslagsverksamheten.
Jag tror man utan vidare kunde få in en halv till en miljon.

Några punkter från Kniffes inlägg vill jag specifikt ta upp:

1. Krav på proffsen: Mest för att undvika missförstånd vill jag nämna att varken våra proffs eller några andra, i motsats till många andra sporter, får betalt för sitt spel i landslaget. Tvärtom är det faktiskt för vissa en finansiell uppoffring, t.ex. under VM/OS då det också spelas stora transnationella lagtävlingar som de annars skulle få kanske 50-100.000 kronor för att spela i ett sponsrat lag. Jag efterfrågar inte sympati för dem och visst är det en ära att representera Sverige, men t.ex. Balicki-Zmudzinski har ju valt att skippa polska landslaget av just den anledningen och Helgemo-Helness har inte heller varit opåverkade även om där också funnits andra faktorer. I Björn Fallenius' fall innebar det en väldigt hög kostnad att ge upp USA Trials för att spela för Sverige. Jag nämner detta för att ge kontext och perspektiv till kravdiskussionen.
Besläktad är också frågan om samträning. Ett fåtal proffspar i världen kan livnära sig på att sälja sig enbart som ett par. De flesta andra är tvungna att i olika grad även spela med sponsorer och, t.ex. i Björns fall, kunder på klubben man driver.

Jag håller dock med Kniffe, och P-O Cullin förresten, om att våra bästa par inte tränar tillräckligt mycket.

Jag är också medveten om att jag, fr.a. på senare år, inte ställt tillräckligt höga krav på de landslagsaktuella paren. Under min första FK-period 2002-2005 fanns tydliga krav på träning, analys och rapporter. Efter min återkomst 2007/2008 har jag tyvärr varit mindre strikt - det inser jag.

2. Uttagning ā la Ryder Cup: Även här vill jag mest göra ett förtydligande - jag har faktiskt på sätt och vis använt denna metod, även om jag kanske gått bakvägen. Landslagsrankingen är ju baserad på de IAF-scorade tävlingar paren spelat, viktade efter kvaliteten på motståndet (faktiskt mer exakt än de tävlingar som ligger till grunden för Ryder Cup poängen). Jag är tämligen säker på att jag, i retrospekt, nästan alltid tagit ut de tre par som legat i topp på denna objektiva ranking, eller i alla fall topp två plus något av 4:an till 6:an om det varit jämnt. T.o.m. den kontroversiella uttagningen till EM i Ostende kan ju ses som "Topp två plus ett captain's pick".

Lycka till med er "lobbying" av era bridgepolitiska beslutsfattare!

H/Jan
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Fri 17 February 2012, 09:56
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Jag tror man ska försöka undvika tvingande avgifter som i fallet extraavgifter vid silver/guldtävlingar. Man skulle istället kunna lösa det "problemet" genom att skapa en extra rapportfil för villiga arrangörer där en större del debiteras varpå dessa går direkt till landslagen.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 17 February 2012, 10:32
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
En som jag tror viktig del i att skapa mer resurser till landslagen är att det skapas mer goodwill. Hur kan det stora flertalet spelare ha mer glädje av våra landslag?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 19 February 2012, 18:22
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jan Kamras skall ha all heder för att han talar om att han inte är överens med majoriteten i sin styrelse. Det kanske är naivt av mig men jag har aldrig förstått varför en styrelse alltid måste visa upp sig enad. Det är väl bra om vi vet vad de vi har valt har för åsikter i olika frågor?

Kan man inte ha presentationer av våra styrelsemedlemmar på hemsidan?
Jag är alldeles övertygad om att alla gör ett bra arbete men det finns flera som jag inte har en aning om vem de är eller vad de vill.

Och det hade varit kul om man någon gång i FSB:s styrelseprotokoll sett en reservation eller avvikande åsikt.

Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Sun 19 February 2012, 19:00

inlägg: 1705
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Kan man inte ha presentationer av våra styrelsemedlemmar på hemsidan?


En uppdatering krävs, men det finns på de flesta.

Profilen

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 20 February 2012, 12:27
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Tack Carina, det visste jag inte! Ett tips kan vara att där man presenterar styrelsen också lägger in en länk till "Profilen".
Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Mon 20 February 2012, 12:34

inlägg: 1705
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Tack Carina, det visste jag inte! Ett tips kan vara att där man presenterar styrelsen också lägger in en länk till "Profilen".


Done
Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80