Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Johan Upmark [24498]
Sat 04 February 2012, 13:41
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Det finns i nuläget inget långsiktigt och ingen plan för öppna landslaget. Jag föreslår därför följande inför Dublin.

1) Lagen som blev 1:a och 2:a i LAG-SM 2011, CC 2011 och Allsvenskan 2011 bjuds in att delta i en kvaltävling.



Arvid Wikner och jag själv ställer upp i tre olika lag. Arne Larsson, Tobias Törnqvist, Peter Fredin och Fredrik Nyström i två. Chairmans Cup vanns av Lettland. Jan Kamras och Johan Dieden är både duktiga bridgespelare och trevliga männskor, men jag tror inte någon, inklusive de själva, tycker att de ska representera Sverige i ett EM. Kanske kan vi bjuda in ligamästarna på BK Sterik också? Är du säker på att det här är ett konstruktivt förslag?

Jag kan hålla med om att situationen som öppna landslaget just nu befinner sig i inte alls är bra, men direkta uttagningstävlingar av det här slaget bli bara fel att föreslå.

Överhuvudtaget tror jag inte på direktuttagningar, framförallt inte i ett land som Sverige där vi både saknar tid och pengar för att hålla tillräckligt långa matcher. Vidare är jag inte helt säker på att det skulle främja konkurrensen och öka chansen för nya spelare att slå sig in. Även om vi som par skulle vara bra nog är det ju inte säkert att våra lagkamrater håller måttet. Dessutom tycker i alla fall jag att vi ska sträva efter att ha våra tre individuellt sätt bästa par att representera oss. Inte som i t.ex. USA där Meckwell och Levin-Weinstein länge representerat olika proffslag och därför aldrig fått chansen att tillsammans representera sitt land.

Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Sat 04 February 2012, 14:10
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Det finns i nuläget inget långsiktigt och ingen plan för öppna landslaget. Jag föreslår därför följande inför Dublin.

1) Lagen som blev 1:a och 2:a i LAG-SM 2011, CC 2011 och Allsvenskan 2011 bjuds in att delta i en kvaltävling.



Arvid Wikner och jag själv ställer upp i tre olika lag. Arne Larsson, Tobias Törnqvist, Peter Fredin och Fredrik Nyström i två. Chairmans Cup vanns av Lettland.

Det verkar som om urvalet blir relativt vettigt. Man kan ju ta 2 o 3 i CC om man vill.

Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Jan Kamras och Johan Dieden är både duktiga bridgespelare och trevliga männskor, men jag tror inte någon, inklusive de själva, tycker att de ska representera Sverige i ett EM. Kanske kan vi bjuda in ligamästarna på BK Sterik också? Är du säker på att det här är ett konstruktivt förslag?

Jag vill påminna Johan m.fl. om att det enda vettiga "svenska" VM-resultatet nåddes med Chrystal Henner i laget. Det första laget som slog Italienska Blå laget hade Malcolm Brachmann. Varför det är så får andra fundera på.

Vem vann ligan på ST Erik? Jag minns inte!

Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Jag kan hålla med om att situationen som öppna landslaget just nu befinner sig i inte alls är bra, men direkta uttagningstävlingar av det här slaget bli bara fel att föreslå.

Skillnaden mot nuläget är att formstarka spelare som Larsson, Wikner och Törnqvist fått chansen, att det slutliga laget tvingats spela fler brickor men i slutändan hade vi förmodligen fått ungefär samma spelare (bara bättre förberedda). Min lösning verkar överlägsen ärligt talat!
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Överhuvudtaget tror jag inte på direktuttagningar, framförallt inte i ett land som Sverige där vi både saknar tid och pengar för att hålla tillräckligt långa matcher.

Vänta nu tid o pengar, vems tid o pengar pratar vi om? En del av tiden kan återvinnas via spel på BBO.
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Vidare är jag inte helt säker på att det skulle främja konkurrensen och öka chansen för nya spelare att slå sig in. Även om vi som par skulle vara bra nog är det ju inte säkert att våra lagkamrater håller måttet. Dessutom tycker i alla fall jag att vi ska sträva efter att ha våra tre individuellt sätt bästa par att representera oss. Inte som i t.ex. USA där Meckwell och Levin-Weinstein länge representerat olika proffslag och därför aldrig fått chansen att tillsammans representera sitt land.

Ja men i nuläget finna det ingen urvalsprincip att hitta paren. Mitt förslag hittar i alla fall några spelare som verkar vara i form.

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sun 05 February 2012, 14:42
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Vi hade hygglig kondition, men jag minns inte att vi tränade speciellt hårt fysiskt.


Konditionshypotesen är intressant ... själv kan jag räkna upp sjukt många EM och VM vinnare som inte ser ut att ha några yttre tecken på fysiskkondition. Uthållighet och sittmuskler handlar om mycket mer. T ex Trivsel (med laget och partner), gillandet av tävlingssituationen och allmännt välbefinnande (vilket innebär olika saker för olika spelare*) tror jag är mycket viktigare och därför kommer kompisgäng prestera bättre än rent "ihop plockade" lag. Det innebär ju inte att kompisgängen alltid lyckas.

Jag är på väg mot samma fysiska tillstånd som mina" idoler" ... inte heller det verkar ha positiv effekt på min bridge


*Innefattar träning för väldigt många, medans andra behöver annan stimulantia
Tillbaka till toppen
Peter Svensson [802]
Sun 05 February 2012, 15:35
Registrerad medlem #802
inlägg: 76
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Överhuvudtaget tror jag inte på direktuttagningar, framförallt inte i ett land som Sverige där vi både saknar tid och pengar för att hålla tillräckligt långa matcher.

Hej
Vilka är det som saknar tid och pengar?. Är det dem sk proffsen, eller är det övriga som ev skulle kandidera till landslagsuppdrag?
Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Sun 05 February 2012, 20:22
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Peter Svensson[802 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Överhuvudtaget tror jag inte på direktuttagningar, framförallt inte i ett land som Sverige där vi både saknar tid och pengar för att hålla tillräckligt långa matcher.

Hej
Vilka är det som saknar tid och pengar?. Är det dem sk proffsen, eller är det övriga som ev skulle kandidera till landslagsuppdrag?


När det för ett par år sedan talades om att testa SM-lag i cupformat kommer jag ihåg att det klagades högljutt när jag och några andra föreslog ett schema där vi utökade antal speltillfällen med en helg eller bara en dag. För att få till en hyfsat rättvis uttagningstävling med ett tiotal lag krävs det minst en vecka. I USA går trials normalt över två veckor. Det säger sig självt att det blir omöjligt att deltaga i dessa tävlingar för människor med normala jobb. Att ta semester i två veckor för att delta i uttagningstävlingar och sen ytterliggare två veckor för att spela själva mästerskapet är inget alternativ utom möjligtvis för de som spelar bridge på heltid, tror jag.

Att spela matcher över BBO är utmärkt som träning, men givetvis helt ointressant om det skulle gälla nånting. Att spela som en världsmästare med två datorer eller en Iphone är på tok för enkelt.


Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Sun 05 February 2012, 21:15
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Min önskan är självklart att det skall sändas ett lag till de internationella tävlingarna. Men den tid kanske är förbi då äran var det stora. Pengar och utkomst är väsentliga inslag i vardagen, milt uttryckt.
"Tid är pengar, men den som har gott om tid skulle nog hellre ha gott om pengar."(T. Gahlin)
Så hur få ekonomi på projektet att fara och tävla i bridge, vilket för många i landet ses som en fritidssyssla och av andra anses vara bara det - precis som vilken amatöridrott som helst? (Antar att det är samma problem som i landslagsfotboll, spelare kan tacka nej till spel om det känns trist eller inte lönar sig. Det handlar väl om vad som är/känns viktigt och vad som styr det är väl rätt individuellt.)
Finns det anledning att tro att förbundet inte gör vad det kan för att fixa till ett så bra lag som möjligt? Vilka är hindren (skulle hindren vara) för att få till det bästa - och hur överbrygga dessa hinder i så fall, med garanterat bättre resultat? Eller är det bara så att info om vad som pågår saknas, en otålighetens tyranni?

Tillbaka till toppen
Peter Svensson [802]
Sun 05 February 2012, 21:27
Registrerad medlem #802
inlägg: 76
Fint att höra dina åsikter om saken Johan. Jag tror ändå att det skulle behövas någon sorts kriterier som är officiella för hur landslaget skall tas ut och vilka förpliktelser dem som spelar skall ha. Det är ju synd att det alltid ska bli långa trådar så fort det tas upp PGA att det inte finns några klara riktlinjer (det kanske det finns men det verkar ej så).
ps håller nog med om att dem bästa skall spela men inte till varje pris. som någon sa laganda kämpaglöd behövs alltid
Tillbaka till toppen
Thomas Karlsson [8958]
Mon 06 February 2012, 07:38
Registrerad medlem #8958
inlägg: 115
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Dessutom tycker i alla fall jag att vi ska sträva efter att ha våra tre individuellt sätt bästa par att representera oss. Inte som i t.ex. USA där Meckwell och Levin-Weinstein länge representerat olika proffslag och därför aldrig fått chansen att tillsammans representera sitt land.


Johan, Nu har ju USA vunnit VM, om du inte visste det. Utan att dom spelar ihop dom där superspelarna.

Finns det några vinnarskallar som sitter i UK eller sitter alla och tycker att våra resultat utan medaljer i mästerskapen är OK ?

"-Vi hade ju i alla fall det bästa laget -kommittén"

I min värld är medalj godkänt när man spelar mästerskap. Får man inte det skall man åka hem och träna. Man måste höja ribban. Hur svårt skall det vara ?

/Lagom är inte OK!
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 06 February 2012, 08:48
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Det första laget som slog Italienska Blå laget hade Malcolm Brachmann. Varför det är så får andra fundera på.



Första gången var väl 1976 då Paulsen Ross, Rubin (Ira) Soloway, Eisenberg Hamilton dvs ett rent proffslag, vann Bermuda Bowl mot Italien i finalen.
Brachman var med först 1979 i Brasilien.

Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Mon 06 February 2012, 09:04
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Johan Upmark[24498 skrev ...
]

För att få till en hyfsat rättvis uttagningstävling med ett tiotal lag krävs det minst en vecka. I USA går trials normalt över två veckor. Det säger sig självt att det blir omöjligt att deltaga i dessa tävlingar för människor med normala jobb. Att ta semester i två veckor för att delta i uttagningstävlingar och sen ytterliggare två veckor för att spela själva mästerskapet är inget alternativ utom möjligtvis för de som spelar bridge på heltid, tror jag.

Att spela matcher över BBO är utmärkt som träning, men givetvis helt ointressant om det skulle gälla nånting. Att spela som en världsmästare med två datorer eller en Iphone är på tok för enkelt.



Johan, det är visserligen sant att långa uttagningar/OBS blir ett problem för somliga och vi skulle kanske få mest professionella spelare i laget. Men vänta, det har vi ju ändå! Skillnaden skulle vara att de blev mer samspelta.

Och någonstans skulle det ändå bli en chans för andra än våra nuvarande proffs. Precis som du säger är Sverige för litet, men som jag ser det också för litet för att vi ska nöja oss med att kunna välja mellan dem som inte kan få ett riktigt jobb

Beträffande BBO så håller jag med om att det inte skulle vara lämpligt att spela om stora summor pengar, men så länge bara äran står på spel duger det bra. Man spelar just nu universitets-VM och jag är säker på att de flesta där har en iPhone.

Uttagningarna ska förstås inte läggas på BBO till 100% men varför inte kombinera och ha visst spel via Internet. Fusk förekommer nog i olika grad även i vanlig bridge men jag tror inte ett par som tar sig till landslaget på fusk kommer att trivas där.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80