Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars Andersson [5351]
Fri 03 February 2012, 09:08
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Ingen samträning, ingen konkurrens och ingen information! Vägen att skapa ett framgångsrikt landslag med stöd av sveriges bridgespelare? Minimikravet borde vara regelbundet spelar på bbo som juniorer o seniorer!
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 03 February 2012, 09:42
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Ingen samträning, ingen konkurrens och ingen information! Vägen att skapa ett framgångsrikt landslag med stöd av sveriges bridgespelare? Minimikravet borde vara regelbundet spelar på bbo som juniorer o seniorer!


Här har vi kanske en av nackdelarna med att det för närvarande är s.k. proffs som representerar oss. Får de något betalt för att träna? Knappast. För att spela på BBO? Inte det heller. Till råga på allt har de knappast lust att avstå sina fördelar genom att spela mot utmanarlag - de kan ju (teoretiskt sett givetvis) förlora. Och vem betalar?

Och information? Jodå det är väl OK men det gillar inte UK
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 03 February 2012, 11:03
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Situationen är absurd. Varför ska förbundets medlemmar betala för det här?
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Fri 03 February 2012, 13:06
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"Situationen är absurd. Varför ska förbundets medlemmar betala för det här?"-Menar du Svenskbridges anslagstavla?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 04 February 2012, 00:04
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jag tycker det är bra att Sveriges bästa spelare lever på att spela bridge eftersom det borde göra dem ännu bättre. Det är inte proffsen (om vi nu buntar ihop dem) som skall tvingas spela på BBO, spela allsvenskan mm eller vad man nu vill att de skall göra. De gör, med all rätt, det som är bäst för dem. Och hur de vill lägga upp sin träning vill de naturligtvis själv bestämma.

Det är konkurrenterna som måste bli vassare och kunna utmana vilket man knappast gör idag. Och inte hjälper det att de får höra att endast tre och ett halvt par är aktuella för landslaget.

Frågan om uttagningstävlingar dyker upp med jämna mellanrum och jag har faktiskt ingen (?!) åsikt. Men det har nog aldrig varit lika onödigt som nu.

Grundproblemet är att det i Sverige hela tiden blir färre och färre som bryr sig om seriös tävlingsbridge. I Skåne var det i år 20 lag som ställde upp i SM-lag när det för 25 år sedan var kanske 65. Och hur lokalpatriotisk jag än är hittar jag inga landslagskandidater bland dessa.

Förbundet har valt väg och för eliten vet jag vart den leder: » länk


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 04 February 2012, 08:07
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Jag tycker det är bra att Sveriges bästa spelare lever på att spela bridge eftersom det borde göra dem ännu bättre. Det är inte proffsen (om vi nu buntar ihop dem) som skall tvingas spela på BBO, spela allsvenskan mm eller vad man nu vill att de skall göra. De gör, med all rätt, det som är bäst för dem. Och hur de vill lägga upp sin träning vill de naturligtvis själv bestämma.

Det är konkurrenterna som måste bli vassare och kunna utmana vilket man knappast gör idag. Och inte hjälper det att de får höra att endast tre och ett halvt par är aktuella för landslaget.

Frågan om uttagningstävlingar dyker upp med jämna mellanrum och jag har faktiskt ingen (?!) åsikt. Men det har nog aldrig varit lika onödigt som nu.

Grundproblemet är att det i Sverige hela tiden blir färre och färre som bryr sig om seriös tävlingsbridge. I Skåne var det i år 20 lag som ställde upp i SM-lag när det för 25 år sedan var kanske 65. Och hur lokalpatriotisk jag än är hittar jag inga landslagskandidater bland dessa.

Förbundet har valt väg och för eliten vet jag vart den leder: » länk



Jag vet inte riktigt vad jag skall svara på detta, Jag tycker också det är bra om våra bästa spelare kan leva på bridge. Men att man lyckas få ett sponsorkontrakt bör inte innebära att man anses vara en bättre spelare.

Och konkurrenterna har blivit vassare - men inte vi.

Sedan håller jag med om att det inte finns några alternativ. Men det är ju det vi vill ändra på.

Alternativet är inte att proffsen ska bort, naturligtvis inte - men att de ska bli bättre genom konkurrens. Jag kommer att arbeta för att presentera ett komplement till dagens obefintliga (osynliga?) UK-arbete för det öppna laget.

Jag anser att våra bästa juniorer tillsammans med de som eventuellt finns bland eliten som vill satsa på att bli ännu bättre ska kunna samlas t.ex. på BBO för att visa att man vill OCH inte minst för att ge våra proffs en möjlighet att vara med.

Tar gärna emot förslag på hur detta kan läggas upp och vilka som vill vara med eller tycker det verkar vettigt.

Borde kanske varit en egen tråd, men det kan vänta. JK är ändå bortrest sa Peo igår. Ha en bra helg!
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 04 February 2012, 08:19
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Bra Mats. Till skillnad från för 30-40 år sen har vi ett perfekt media (BBO) för att träna, då ska vi oxå utnyttja det. Att vi då oxå ger alla andra bridgespelare möjligheten att följa spelet utan att fysiskt vara på plats är ju knappast en nackdel. F-n, det är ju faktiskt en jättemöjighet PR mässigt för bridgen. Förbundet kanske ska satsa på att anställa en professionell marknadsförare, som jag är säker på både kan hjälpa till att utveckla bredd- och landslagsbridgen.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Andersson [5351]
Sat 04 February 2012, 09:07
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jag håller med både Mats och Börje, ovanligt nog. Det var några av tankarna i mitt förslag, skärpa toppen, ge träning för både proffs och aspiranter samt ge marknadsföringsmöjligheter.

Det verkar som om man bortser från nyttan av samträning och nyttan av att skärpa spelet inför internationella mästerskap genom träning.

Mängden unforced errors minskar genom samträning i parform. Historiskt finns det få partnerskap som nått framgång utan samträning, det verkar som om vi har en övertro på proffsens förmåga att spela i nya partnerskap, det är lika svårt för alla.
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Sat 04 February 2012, 11:59
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Varför klarar vårt landslag inte av att prestera på topp i 2 veckor?
De har ju vunnit tuffa tävlingar om det har varit en helg eller 1 vecka långa!
För mig verkar det som det saknas kapacitet att prestera på topp när det drar ihop sig till avgörande matcher.
Teknik, kunnande, psykologi, budsystem, samspelhet är ju på topp. Hur är det med uthålligheten?
Hur tränas det?
Någon kapten genom åren som lagt krav på kondition tro?
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 04 February 2012, 12:32
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Sundelin och Auby försökte förmå spelarna att träna fysiskt, men jag är inte säker på att alla var så seriösa med det.

När vi vann EM -77 och -87 spelade vi minst lika bra andra veckan som den första. I själva verket var vi på topp mot slutet när det hela skulle avgöras. Vi hade hygglig kondition, men jag minns inte att vi tränade speciellt hårt fysiskt.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80