Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars Andersson [5351]
Thu 02 February 2012, 17:24
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Det finns i nuläget inget långsiktigt och ingen plan för öppna landslaget. Jag föreslår därför följande inför Dublin.

1) Lagen som blev 1:a och 2:a i LAG-SM 2011, CC 2011 och Allsvenskan 2011 bjuds in att delta i en kvaltävling.

2) Man måste vara minst 4 och max 6 spelare i respektive lag.

3) Lag med mindre än 6 spelare får fylla upp med valfria spelare om man vill.

4) Spelare kan inte komma med i landslaget om man spelar mindre än 50% av brickorna i någon omgång.

5) Lagen enligt ovan spelar en serie en helg med ca 100 brickor. Inget byte i halvtid (för det har vi inte på EM)

6) De 3 första lagen går vidare

7) Lag 2 och 3 spelar en cupmatch på 96 brickor, får själva komma överens om spelplats, kan vara via internet.

8 ) Vinnaren mellan 2 och 3 möter segraren från första omgången i en uttagningsfinal på 112 brickor (8x14)

9) Segrarna tas ut att spela EM

10) Om man är färre än 6 får man välja ett par från 2 eller 3 som deltar.

11) Laget utser självt sin kapten

12) Alla kostnader för kvalet tas av spelarna

13) Om förbundet under tiden hittat en kapten för framtiden deltar denne som coach i Dublin. Annars coach enligt önskemål.

14) Samtliga omgångar sänds på BBO

Kommentarer?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 02 February 2012, 20:51
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Ser man på det generellt tycker jag man skall vara rädd om de tre finaste lagtävlingarna vi har i Sverige och inte göra dem till uttagningstävlingar för landslaget.

Allsvenskan tex är en tävling för klubblag och varför skall ett par som vill spela i landslaget behöva byta klubb för att hans lagkamrater är för dåliga eller inte vill.

Tar vi det specifikt för EM i Dublin verkar det fånigt om vi inte kan ta ut de bästa paren eftersom de kanske spelat i olika lag. De bästa spelarna har kanske inte ens spelat med sina ordinarie partners. Dessutom borde man väl rimligen meddelat principen för uttagningen tidigare.

Vill man ha med lite mer nerv i uttagningen kan man kanske låta UK ta ut ett lag som sedan får spela en avgörande match (över många brickor) mot ett lag som vunnit någon slags utmanarserie.


Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 02 February 2012, 21:08
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Jänkarna kör ju "liknande" uttagningstävlingar och det går ju bra för dom

Lars: Vad händer om en spelare deltagit i flera av dessa lagkombinationer? Jag har inte kollat om så är fallet, men har du någon plan om så är?

Torbjörn, jag gillar ditt sista förslag, ett utmanarlag mot ett förbundslag. Utmanarlaget kan väl caskas fram via Lars förslag?


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Thu 02 February 2012, 21:26
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Var anmäler man sig?
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Thu 02 February 2012, 22:02
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]

.... Dessutom borde man väl rimligen meddelat principen för uttagningen tidigare....

Går vi på den linjen, Torbjörn, så bör vi "rimligen" stå över årets EM och Mind sports games.




Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Thu 02 February 2012, 23:20
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Vinnarna av CC 2011 kom inte från Sverige.

Kanske vi kan ta vinnarna år 2010 istället!!

Skämt åsido, förra gången vi hade en uttagningstävling i landet till ett mästerskap vann undertecknad en plats i landslaget. (NM 2005)
Tror inte detta vore en så bra idé även om sannolikheten inte är så stor.

1983 hade vi en ren uttagningstävling till Bermuda Bowl.
Även om vi fick ett bra lag då misstänker jag att vi kunnat haft ett bättre.

Vinnarna av allsvenskan och SM-lag hade spelare som var med i båda lagen (Fredin Nyström).
Hur lösa denna problematik? Som i USA, att spelarna avgör själva vilket lag de ska vara med i?

Allsvenska vinnarna har en sponsor i laget.
Är detta ett problem? Ska man som i US säkra att alla spelarna spelar ett visst antal brickor?

Till sist. Finns det någon i landet som tror att ett av dessa lag skulle prestera bättre än ett uttaget lag?
Jag gör det inte.
Målsättningen med en dylik uttagningsmetod måste (om jag har rätt i mina misstankar) ha en annan inriktning än att få ett så bra resultat i mästerskapet som möjligt.
Att skapa en modell där konkurens bidrar till att öka effektiviteten på lång sikt.

Personligen tror jag inte på just denna idé.
Men att skapa konkurens kan adrig vara dåligt. Bara modellen är bra.

Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 03 February 2012, 03:25
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]


1983 hade vi en ren uttagningstävling till Bermuda Bowl.
Även om vi fick ett bra lag då misstänker jag att vi kunnat haft ett bättre.


Där har du nog läst fel Janne.
Den dåvarande kaptenen valde 1983 att utnyttja arrangörslandets (Sverige) friplats med en rak uttagning av det lag som tidigare under året försvarat våra färger i EM med en hedersam sjundeplats bland 24 lag.

Jag minns det mycket väl eftersom det gjorde mig rejält besviken....
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 03 February 2012, 05:32
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Det jag skrev om antalet brickor har med sponsorer att göra Janne! Med minst 4 spelare, kan man ta in 2 "stjärnor"

Någon gång måste vi förbereda framtiden och nu är tillfället när landslagsbridgen är i kaos.

Jag tror själv mest på samspelta par, men det finns inga sådana idag som är aktuella. Minst 2 av paren i landslaget har brutit upp. Inga tävlingar återstår utom lag-SM.

Den framtida kaptenen kan bestämma hur det ska se ut men uttagningstävling med kassalag är ett alternativ. Problemet är att det idag inte finns ett sånt. I framtiden kan man ha 2 semifinaler dit kassalaget är kvalificerat och får välja motståndare.

Om vi gör det här får vi följande effekter:
- Uppmärksamhet runt landslagsbridgen
- Mycket elitbridge att titta på (det gillar jag)
- En inventering och träning för framtiden
- Ingen kan säga att dom inte fått chansen
- Landslagskaptenen efter Dublin kan göra ett bra arbete
- Vi får ett samspelt lag som under press spelat ihop sig och slagit alla de bästa i Sverige.
- Vinnande laget utser själva sin kapten på plats och lagkemin blir förhoppningsvis stark

Men vilket är alternativen då, Janne? IAF-tävling i parform? Vilka ska vara med? Vilka är kriterierna? Skönhetsbedömning av par som aldrig spelar tillsammans?

Torbjörn, om vi gör så här i framtiden får vi en höjning av statusen för våra finaste lagtävlingar. Bättre lag spelar ihop och fler spelar!

Vårt landslag i Dublin kommer alltså att ha placerat sig högt i en av våra finaste tävlingar, kommit högt i en bra lagtävling och vunnit en (eller två) stentuff cupmatch...

Alltså fördelar på kort och lång sikt. Vad är alternativen?
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Fri 03 February 2012, 07:53
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]


1983 hade vi en ren uttagningstävling till Bermuda Bowl.
Även om vi fick ett bra lag då misstänker jag att vi kunnat haft ett bättre.


Där har du nog läst fel Janne.
Den dåvarande kaptenen valde 1983 att utnyttja arrangörslandets (Sverige) friplats med en rak uttagning av det lag som tidigare under året försvarat våra färger i EM med en hedersam sjundeplats bland 24 lag.

Jag minns det mycket väl eftersom det gjorde mig rejält besviken....


OK. Då mindes jag fel.
Men då var väl uttagningen till EM av utslagningsformat väl?
Jag satt ju bakom och kollade in när ni lirade.


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 03 February 2012, 08:53
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Även om Lasses förslag ingalunda är perfekt är väl ändå den stora frågan vad som händer med vårt landslag, både nu och i framtiden. Först och främst måste vi ta vara på de talanger vi har bland juniorerna - och då menar jag inte bara killarna.

Sen tror jag att även om landslaget saknar kapten så har vi en UK. Och om någon tror att UK tänker anordna något slags uttagningstävlingar utan att ha annonserat det 5 månader innan EM så tror jag att denne tror fel.

Min teori, med kännedom om hur det brukar gå till på denna nivå, är att förhandlingar pågår i det tysta. Någon gång lär vi få reda på resultatet.

En sak är säker. Vi kommer inte att kunna ta ut laget varken på anslagstavlan eller på BBO - men det hindrar inte att vi har synpunkter och förhoppningar på en ljus framtid.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80