Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

EM Lag 2012

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Conny Wahlgren [10733]
Thu 02 February 2012, 19:50
Registrerad medlem #10733
inlägg: 50
Jag är nog mer inne på gruppens sammansättning, hur de kan tänkas fungera ihop och deras förmåga att stödja sin ledare. Inget negativt i sig att ett par är bättre än övriga, med jämnhet avser jag endast min egen uppfattning om parens skicklighet. Tror på uttagningar där lagen formerar sig själva. Mitt tänkta lag tror jag skulle ha chansen att hålla ihop och stödja varandra i med som motgång.
Det fiktiva valet av Mårten bygger på min uppfattning om hans intresse och kunskaper om spelarnas " arbetsuppgifter". Uppfattar honom som en tydlig person med rak kommunikationsstil.
Generellt goda ledaregenskaper är kunskap om hur människor reagerar och fungerar. Vidare finns egenskaper som har med människosyn att göra, tex lyhördhet, respekt,uppmuntran,stöd och förståelse. Jag har en föreställning om att han kunde vara den socialt kompetente, flexibla ledaren som kan anses ha en demokratisk ledarstil till skillnad från en mer auktoritär.

Att laget själva får välja sin ledare är en intressant tanke som jag gillar. En annan intressant fråga är vad som utspelar sig i en grupp där man själva inte haft möjlighet att påverka ledarvalet. Duger inte ledaren kommer gruppen att uttrycka det - med olika medel.
Vet för lite om vilka spelare som är sugna på EM spel men tror nog det skulle gå att ställa 4 hyggliga 6-manna lag på benen i en cup. Skulle vara kul att se några förslag på tänkta kombinationer.Det låter på Arne som att det saknas kandidater men jag tror det skulle dyka upp några gäng om tillfälle bjuds. Det börjar på bli ont om tid så det var bra att Ulf startade den här tråden tycker jag.

COW , som vanligt intresserad supporter av landslagen.




COW
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Thu 02 February 2012, 21:44
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Det har sagts mig att i det militära tillsätts en chef uppifrån medan en ledare väljs nerifrån(= väljs av gruppen). Är ddet en distinktion som kan fungera inom bridgens avdelningar?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80