Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Hur långt sträcker sig TL-ansvar?

Författare Post
Erik Pettersson [86916]
Sun 08 January 2012, 17:42
Registrerad medlem #86916
inlägg: 5
I helgen har vi genomfört vår årliga guldtävling och vi var i stort sett nöjda med arrangemanget strax efter prisutdelning. Under tävlingen publicerade vi varje ronds resultat på fyra platser i lokalen samt via bildprojekter på vägg. Däremot kontrollerade jag inte efter varje rond misstänkta resultat (förmodligen fel av mig) Under ett flertal tillfällen under tävlingen kom par och informerade att man upptäckt felinslagna resultat, spelförare, kontrakt, brickor i fel ordning, vilka då korrigerades.
Efter tävlingen när jag just landat hemma blev jag uppringd av spelare som satt i bilen hem och analyserade brickorna via förmodligen sin Ipod och då konstaterat att ett förmodligen felinmatat kontrakt av två andra par hade påverkat deras placering. Kontroll med inblandade par visade att så var fallet, man hade matat in ett felaktigt kontrakt som godkänts av motståndarna. Det felet har nu korrigerats och prislistan har ändrats. Vid en kontroll av misstänkta resultat idag så visade det sig att ett 25-tal sådana finns och att flera av dessa förmodligen också är felaktiga. En del av felen skulle också påverka resultatlistan rejält. Min fråga är om det är TL:s ansvar att överkontrollera resultat under tävling eller om det är de spelande paren som har ansvaret för det rapporterade resultatet av varje bricka.
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sun 08 January 2012, 23:12
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Att alla resultat är rätt inmatade är inte tävlingsledarens ansvar utan en sak för spelarna.

Men att t.ex kolla misstänkta resultat innan korrigeringsperiodens slut är en bra sak att göra.

§ 79C
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Sun 08 January 2012, 23:18

inlägg: 408
Svaret är egentligen mycket enkelt. Det är spelarna som har ansvaret. Se §98.

Men TL kan minimera antal fel genom att

1. regelbundet använda misstänkta resultat funktionen i ruter, själv publicerar jag aldrig rondresultat innan jag kollat misstänkta resultat.
2. använda scoretavlor i resultat- eller bordsordning. Då ser spelarna vilket kontrakt och resultat har protokollförts vid deras bord – vilket avsevärt ökar chansen att upptäcka felinmatningar. Vid många resultat ryms inte detta på projektorbilden så där använder man vanliga scoretavlor men däremot går det utmärkt att använda resultat- eller bordsordning på de pappersversioner av rondresultaten som man anslår eller delar ut.

När Ruter ger oss så fina möjligheter, som dessutom inte kräver någon stor arbetsinsats, så ser jag ingen anledning att inte använda dem.


Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Sun 08 January 2012, 23:27
inlägg: 486
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
Svaret är egentligen mycket enkelt. Det är spelarna som har ansvaret. Se §98.



Även 79 C kan var aktuellt, om man bestämt något enligt 79 C 2:
"79. VUNNA STICK
….C. Fel i resultatet
1. Ett fel vid uträkningen eller införingen av det överenskomna resultatet, antingen felet begåtts av en spelare eller av en funktionär, får rättas till inom den period som tävlingsorganisationen fastställt för sådana rättelser. Om inte en senare* tidpunkt anges av tävlingsorganisationen, tar denna korrigeringsperiod slut 30 minuter efter det att det officiella resultatet blivit tillgängligt för granskning.
2. I bestämmelserna kan finnas omständigheter under vilka ett felaktigt resultat får rättas efter det att korrigeringsperioden tagit slut, om tävlingsledaren och tävlingsorganisationen båda är övertygade bortom rimligt tvivel att resultatet är fel.

* En tidigare tidpunkt kan specificeras om så krävs av en tävlings speciella förhållanden
."
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Mon 09 January 2012, 11:49

inlägg: 408
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
Även 79 C kan var aktuellt, om man bestämt något enligt 79 C 2:

§98 ger oss svar på frågan vem som är ansvarig för att rätt resultat rapporteras och utgör således svar på Eriks fråga, §79 C däremot ger TL rätt att korrigera fel i protokollet.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80