Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Nationals - Seattle

Författare Post
Per Leandersson [87992]
Mon 14 November 2011, 09:56
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Det vankas nya utmaningar för våra juniorer, denna gång är det National i Seattle som stundar. Vårt mycket förväntansfulla gäng som flyger över Atlanten för att möta världseliten består av: Ola och Micke Rimstedt, Micke och Ida Grönkvist, Simon Hult och Simon Ekenberg. Samtliga sex har under hösten visat goda resultat i Allsvenskan. I helgen drog även Ola Rimstedt upp Johan Upmark på pallen i Kamras minne, starkt!

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till Jill Mellström som samordnat sponsringen för denna resa och gjort det möjligt, helt fantastiskt. Mycket handlar om att se och lära för spelarna men förhoppningen är så klart också att de följer samma spår som dagens landslagsstjärnor, även de en gång i tiden sponsrade genom Jill på liknande bridgeresa.

Trevlig resa och det är med spänning vi kommer att följa er både i juniorbloggen och kanske via BBO.

/Per Leandersson

Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 25 November 2011, 03:15
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Efter nästan 21 timmars resande är vi så nu äntligen på plats på hotellet i Seattle! Min syster och jag påbörjade resan med att kliva på flygbussen vid halv åtta imorse och nu har vi avslutat resan så här klockan 04.10 svensk tid.

Resan fram till Chicago gick egentligen ovanligt bra för att vara en juniorresa. På grund av att Jill var med om en trafikolycka för en vecka sen så fick vi inleda dagen med att uppgradera henne till business class för det extra benutrymmets skull. Ida och jag lämnade henne sedan i tryggt förvar hos en trevlig norrman som hade sätet bredvid.

När vi klev av planet i Chicago såg vi dock ingen Jill och eftersom business class går av först trodde vi att hon smitit iväg så gott hon kunnat med hjälp av sina kryckor. När vi kom till identitetskontrollen hade vi dock fortfarande inte sett skymten av henne och oron började så smått infinna sig. Det var dock gott om tid till avgång så vi ställde oss helt enkelt och väntade på att hon skulle dyka upp. Till slut kom hon, sittandes i en rullstol som någon ur flygplatspersonalen sköt på. Vi hade tydligen lyckats med bedriften att inte se varandra på tre meters avstånd när vi passerade henne på väg ut från planet.

Väl inne i USA stötte vi så på nya problem. Jills uppgradering verkade inte finnas med på bokningen och American Airlines hävdade bestämt att SAS inte kan uppgradera på deras flighter. Efter ett par turer fram och tillbaka hänvisades vi till en biljettautomat som vi efter många om och men lyckades få ut ett boarding pass ifrån. Efter detta har det varit "plain sailing" som man säger på utrikiska.

Nu inväntar vi resten av laget som enligt planen ska landa om en timme. Rapport om deras resa kommer nog inte att dyka upp förrän imorgon kväll svensk tid.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 27 November 2011, 08:34
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hej Bridgesverige!

Alla i laget befinner sig nu på hotellet efter en lång dag i spellokalen. Några av oss (läs de två som hade tillräckligt mycket röta igår) har spenderat dagen med att spela finalen i Life Master Pairs medan de andra fyra ägnat sig åt att spela en knockout. Något förvånande var det Ida och jag som lyckades ta oss vidare till finalen som 88:e par utav 130. Alltså kunde vi ha spelat något sämre än vad vi gjorde utan att ha åkt ut. Efter halva dagens spel hade vi klättrat till 36:e plats men efter en riktigt dålig sista session ramlade vi tillbaka till ungefär 70:e plats.

Låt oss testa ett utspel från kvällspasset:


Öst giv



EDxxx
Dx
xxxxx
x







VästNordÖstSyd
   pass  1 
 1  Dbl  2  pass 
 pass  Dbl  pass  3 
 3  4  Dbl  pass 
 pass  pass 



Skakar ni på huvudet åt min budgivning är jag inte förvånad men nu var det utspelet mot 4C D som det gällde. Klöver ut är otänkbart med fem hackor i ruter och spader verkar lite smådumt. Alltså återstod rödfärgerna och i valet mellan dessa valde jag ruter för att förhoppningsvis komma in i spader för att ge partnern en stöld. Ruterutspelet var enda betande när given såg ut så här:


Öst giv
K
Kknxx
D109
kn9xxx
EDxxx
Dx
xxxxx
x
knxx
10xxxxx
x
EK10
109xx
E
EKknx
D8xx

VästNordÖstSyd
   


Då träkarlen vann utspelet och spelade trumf kunde min plan fullföljas. Ida skuttade upp med klöveress och vände med spader. Genom detta fick vi till en bet och 200 sköna poäng.

Grabbarna har lyckats gått vidare till morgondagens semifinal i knockouten. På eftermiddagen ska vi sedan spela BAM-tävling. Tvillingarna med Cilla och sponsor medan Simonerna får släpa på syskonen. Godnatt!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 28 November 2011, 08:57
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hallå igen!

Alla de övriga har somnat men jag tyckte ni förtjänade en rapport så jag skriver lite kort här. Några (läs de fyra som tycker det är kul att gå upp på morgonen) spelade fortsättningen på en knockout imorse. När man förlorade semifinalen var segern utom räckhåll men man vann i alla fall "bronsmatchen". Att Simon Hult hittade ett par lyckade straffdubblingar i de matcherna förvånar ingen.

Efter att den tävlingen avslutats samt att Ida och jag anlänt till spellokalen vid ett var det dags för den första av två BAM-tävlingar. Redan från start var alla juniorer på tårna och spelet rullade på i första sessionen. Fick man välja en spelare, vilken som helst, att peta in skulle kanske Alfredo Versace kunna vara ett möjligt val. Ida fick i alla fall äran att göra det på en av brickorna mot det italienska stjärnparet. Nu blev det dock ändå en bet i 2Hj dubbelt så Italien fick med sig en poäng på brickan.

I andra sessionen vässades spelet än mer och med poängen 14.5 och 16.5 gick vi vidare till final med mycket god marginal. Tvillingarnas lag klarade sig också till final med 15 + 13.5. Medel var för de som undrar 26 då vi spelade 52 brickor och sista lag vidare hade 26.5. Imorgon spelas finalen över 52 nya brickor. Fredin-Fallenius tillsammans med Willeneken-Rosenberg hade 32 i kvalet, medan Bertheau-Nyström-Upmark fick ihop 29,5 (om jag inte misstar mig).

Simon Hult har bett mig ta upp. detta försvarsläge från första dagens spel. Jag lämnar det som problem och ger er chansen att fundera fram till imorgon bitti (svensk tid). Så här såg det ut:


Syd giv
ingen i zon
Kkn10xxx
Exx
xx
EK



Dx
Kxx
E109
xxxxx




VästNordÖstSyd
    pass 
 pass  1  pass  2 
 pass  4  pass  pass 
 pass 


Partnern spelar ut en ruterhacka som ser ut att vara från femkortsfärg och du vinner med esset. Vad är din plan?

Med detta lämnar jag er då Hult snarkar som ett helt sågverk i sängen bredvid. Godnatt (eller godmorgon beroende på vilken sida av Atlanten man befinner sig på)!


» länk
Tillbaka till toppen
Ida Grönkvist [31083]
Mon 28 November 2011, 19:05
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
God morgon, God Kväll, God eftermiddag, God natt! (Här vill vi täcka upp alla eventuella tidszoner)

Bakom skärmen sitter Mikael Rimstedt, Simon Ekenberg och undertecknad. Vi är tre av fyra som maskade oss ur styrketräning i gymmet nu på morgonen som en viss bror till mig tyckte alla skulle hänga med på. Istället äter vi surdegsbröd och laddar inför BAM-finalen om två timmar. Båda lagen kvalade som sagt in dit och vi väntar med spänning på att få möta ännu fler världsstjärnor idag och gärna sno några av deras poäng!

BAM, som står för Board a Match, är alltså en tävlingsform som spelas i lag men ändå som en partävling. Vid jämförelsen efteråt finns bara tre möjliga resultat: 1 om man vunnit brickan, 0,5 om man har samma score och 0 om man förlorat brickan. Med andra ord är det helt avgörande om man tagit 10 stick i sang istället för i spader, men samtidigt så gör det inte så mycket om man går för 1400 för det blir ändå bara en nolla. Mycket speciell men rolig tävlingsform!

En bricka från gårdagen som ställde till problem kommer här:

BAM
Nationals, Seattle

Nord giv
ingen i zon
Ida
EKDkn10x
K10x
EKknx










VästNordÖstSyd
Ida
  2  pass  2 
 pass  2  pass  2NT 
 pass  3  pass  3NT 



Du öppnar med 2kl enda krav och får ditt "Jaså"-bud av partnern. Efter 2sp från dig säger partnern 2NT som tyder på en hyfsad hand( 3kl hade varit negativt). Efter 3ru för att visa dina shape ytterligare säger partnern 3NT och nu sitter du i valet och kvalet.

Vad behövs för att slam ska stå? Med hjärter dam, knekt och ruter dam är 6sp claim. Partnerns upprepade sangbudgivning tyder på spridda honnörvärden, men hur spridda? Hur ska partnern enklast förstå vad du är i behov av?

Vid bordet valde jag till slut att bjuda 5kl exclusion blackwood med förhoppningen att partern även utan ess möjligtvis skulle kunna hitta att lägga på en nedgång i 5sp. Detta var såklart en väldigt optimistisk tanke då det med

xx
Qxx
Qx
Axxxxx

knappt gick att veta om vi saknade två ess eller inte. Att sitta i 5sp med ett övertrick blev en nolla. Hade ni på vetenskapligt vis kunnat hitta den här slammen med ert system och er partner?

Det var allt för nu, vi återkommer med resultat från dagens spel ikväll. Hoppas alla haft en fin första advent med mycket glögg och pepparkakor. Här gör vi vad vi kan för att stilla suget på lussekatterr. De har tyvärr inga saffranshamburgare.

Ida, Eken och Mikael
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 29 November 2011, 08:56
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Dagens spel har inte varit av samma klass som gårdagens, men så har motståndet idag också varit av högre klass. 12,5 i första sessionen (av 26 möjliga för de med kort minne) följdes av 13 i andra sessionen. Viktigaste ronden där var förstås den mot tvillingarna, Cilla och Hansa. Ida och jag blev då på första brickan hemdubblade i 2NT med ett övertrick för +590 och när Simonerna bjöd slam med hemgång på andra given var 2-0 ett faktum, viktigt! Totalt gled vi in på trettionde plats, en poäng bakom Bertheau-Nyström-Upmark-Zagorin. Tvillingarna kom 48 av totalt 128 startande lag. Vann gjorde Jimmy Caynes lag med Lauria-Versace och Duboin-Sementa.

Över till gårdagens problem:


Syd giv
ingen i zon
Kkn10xxx
Exx
xx
EK



Dx
Kxx
E109
xxxxx




VästNordÖstSyd
    pass 
 pass  1  pass  2 
 pass  4  pass  pass 
 pass 



Partnern spelar ut en ruterhacka som ser ut att vara från femkortsfärg och du vinner med esset. Vad är din plan?

Simon Hult såg att han kanske kunde få en stöld. I vilken färg han skulle kunna få det är kanske inte helt uppenbart men testa med spader (!). Spadervändan gick spelföraren upp med esset på för att slå en hjärtermask till Hults kung. Ruter till partners knekt och mer spader då spelföraren uppgivet maskade för en magisk bet och massvis med poäng till Simon "Magikern" Hult.

Imorgon börjar Blue Ribbon Pairs som spelas över tre dagar. Förhoppningsvis hittar vi fler försvarsspel av den kalibern då!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 30 November 2011, 09:23
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Simon Hult och jag ska strax gå och lägga oss men bestämde oss för att skriva en kort rapport om dagens spel innan dess. Alla tre paren ställde upp i kvalet till Blue Ribbon, en tävling vars sista dag räknas som en av världens absolut tuffaste partävlingar. Kvalificerade sig till morgondagen gjorde man på dryga 50 procent på dagens 52 brickor, en bedrift som endast Simonerna lyckades med ifrån vårt håll. Nådde morgondagens semifinal gjorde också Cilla ihop med sin sponsor Hansa.

Att hålla reda på vad som är krav kan vara lite klurigt ibland:


Syd giv
alla i zon
109xxx
10xx
D9xx
x










VästNordÖstSyd
    11 
 pass  12  pass  23 
 pass 

1 Balans eller naturligt
2 Transfer
3 Naturlig reverse

Röd zon och singelklöver övertalade både Simon och mig att bjuda över partnerns 2+ klöver. Det kom dock inte som en överraskning att partnern hittade ett starkt bud och nu var vi tvungna att hitta ett återbud, eller? I av saknad av såväl styrka som bra färg hittade vi båda, vid olika bord, pass och fick spela 2H mittemot: KQ KJxx J AKQTxxx. Genom att få stjäla en klöver på handen och på så sätt ställa den färgen gick vi båda hem och fick en bit över medel för +110.

Imorgon är det Idas och min tur att spela i ett annat lag då vi spelar en knockout ihop med Sandra Rimstedt och hennes sponsor. Vi återkommer med fler givar efter morgondagens spel!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Thu 01 December 2011, 19:44
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej igen!

På grund av socialt umgänge igår efter spelet kom inget inlägg igår kväll så vi tar en lägesrapport nu istället. Simon och Simon hade en okej första session i Blue Ribbon's semifinal med 51 %. I den andra havererade spelet dock totalt och man gick inte vidare. Upmark-Fallenius verkar vara enda svenskar i final.

Ida och jag spelade knockout och våra tilldelade masterpoints räckte tillsammans med Sandras och Lynda Nittabachs "bara" till en plats i den andra bracketen (ungefär som en seedningsgrupp). Där har vi slagit två lag av mindre bra kvalitet med 50 imp och spelar semifinal om en och en halv timme.

Familjen Rimstedt-Eriksson hade en liten familjefejd och spelade en sidopartävling igår kväll. Ola och Ann fick se sig knappt slagna av Mikael och Magnus som nu kan titulera sig bäst i familjen av de som fortfarande bor kvar i Harplinge.

Igår kväll umgicks stora delar av laget med Peter Bertheau och Gunnar Hallberg på hotell Sheraton. Gunnar delade med sig av ett antal mycket vackra givar från sin karriär, bland annat denna:


Syd giv
ingen i zon


D



D97x
xxx
xx
knxxx
E8x
Ex
EKxx
K1098

VästNordÖstSyd
    1 
 1NT  pass  pass  pass 


Väst spelar alltså 1NT och partnern hittar ruterdam, ruterknekt och mer ruter till din kung. På ruteress följer sedan spelföraren som alltså har Txxx. Partnern lågmarkerar klövern och bordet sakar en hjärter samt en klöver. Vi kan räkna in sex stick (några hade säkert dubblat) men vart ska vi få vårt sjunde? Om spelföraren har AQ-punkt i klöver ska vi ju helt enkelt spela klöver och fortsätta i färgen när vi kommer in på ett högfärgsess. Men vad vet vi om fördelningen? Partnern har inte fem hjärter för då hade han sakat en sådan. Alltså har han fyra och spelföraren fyra. Med AQ-punkt i klöver hade spelföraren haft fördelningen 3442 med sex av sina hp i klöver. Många hade i så fall valt en UD istället för 1NT utan ruterhåll. Om spelföraren har trekortsklöver har han tvåkortsspader och vi måste undvika att bli inpetade. Dt gör vi bäst genom att vända med låg spader. Vi kan sedan komma in på ett av essen och ta ut det andra innan vi vänder tillbaka i hjärter och får för klöverkung. Ett vackert exempel på bra kortläsning!

Nu ska vi börja röra oss mot lokalen, vi hörs!



Ettan
Tillbaka till toppen
Ida Grönkvist [31083]
Fri 02 December 2011, 18:58
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
Hej igen Sverige,

Det är bara ett par dagar kvar på turneringen nu och suget efter kokt potatis och havregrynsgröt börjar infinna sig. Igår kväll avslutades finalen av Blue Ribbon Pairs, en av världens bästa partävlingar, och vinnare blev Josh Donn och den amerikanske junioren Roger Lee. Billy Cohen - Brad Moss knep andraplatsen och trea blev Steve Weinstein - Thomas Bessis. Den svenska medverkan bestod utav Upmark - Fallenius som ramlade in på en 19:e plats.

I förrgår började min bror och jag en två dagars KO-turnering (Knock Out= Fyrmanna spel i slutspelsformat) med Sandra och sponsor som vingar. Det var lite av en lättnad att få spela fyrmanna efter en veckas partävling och utan större hinder tog vi oss till finalen där motståndarna gav upp efter 12 brickor då de låg under med 60 IMP. Nu har vi fått segervittring inför dagens swiss och hoppas att tvillingarna och simonerna hoppar på tåget!

Idag börjar alltså de sista turneringarna, the grand finale, i form av den oerhört populära Reisinger (BAM) samt en tredagars swiss (Gröna Hissen). Vi i skollaget har bestämt oss för att spela den riktiga fyrmannan i och med att den är bättre träning för oss och det dessutom är kortare ronder så det är enklare att gå runt på tre par. Det gäller att hålla sig över medel vid dagens slut då halva startfältet skärs bort. Det är väldigt svårt att säga på förhand hur bra motståndet kommer vara. Förut brukade alla de bra lagen spela statustävlingen Reisinger men fler och fler har hoppat av för att spela den mer rena lagtävlingen. På svensk kant ställer även Sandra och Magnus Eriksson upp i ett transnational-lag.

I och med att tiden rinner ut nu så ska jag vara lite banbrytande och inte ge er en enda giv! Inatt får ni sova utan färgbehandlingar i huvudet, om ni inte har egna att bidra med, så rapporterar vi mer trubbel imorgon bitti när första dagen är spelad. Hoppas alla njuter som skumtomtar av december månad och allt vad den innebär! Här sitter det uppskattningsvis fyra miljarder lampor i varje träd och flera tv-kanaler visar julfilmer dygnet runt. Redan förra veckan råkade vi gå rakt in i en folkmassa på torget på ca 5000 personer som sjöng julsånger och en massa ståhej. "Måttligt" har aldrig varit USA:s ledord.

So long!
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sat 03 December 2011, 09:44
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Hello Sweden!

Efter den här tiden på andra sidan Atlanten har vi nu blivit lite internationaliserade, därav hälsningsfrasen.

Idag har vi påbörjat den avslutande tävlingen för vår del (såvida vi klarar oss till sista dagen), en tredagars Swiss. Idag har vi spelat åtta matcher à sju brickor med varierande resultat. Simonerna och tvillingarna började fint med att ta nästan maximala 19 (vi använder oss av 20-poängsskala). Jag, som enhälligt utsetts till kapten, satte in mig själv i andra matchen och då fick vi förstås bara 15. I och med att jag inte bänkade mig själv till den tredje blev det förlust med 1-19 efter en dålig match vid båda borden. Jag lärde mig dock av mina misstag och grabbarna tog in 18-2 i den fjärde.

Under middagspausen tog vi oss ner till hamnen för att besöka Seattles berömda matmarknad. Det fanns gott om matstånd som sålde färsk fisk och frukt. Vi inhandlade Peter Bertheaus favoritfrukt champagnemango som vi nu mumsat i oss på hotellrummet samtidigt som vi diskuterat givar.

Väl tillbaka i lokalen tuggade vi oss 18 och 16 innan det var dags för möte med två familjemedlemmar. Magnus Eriksson och Sandras lag stod för motståndet och tvillingarna petades omgående. Efter ett antal dåliga beslut fick vi på fingrarna med 2-18. I sista matchen blev det smygförlust med 8-12 efter att en av motståndarna toppat ut trumfkungen med tio trumf i en lillslam medan Ola slog sin mask.

Totalt sett 96 på dagen med 80 som medel och 83 för att kvalificera sig. En bra start och förhoppningsvis höjer vi spelet ett snäpp imorgon!


» länk
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80