Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

medlem i flera klubbar?

Författare Post
Lars-Magnus Gustafsson [1489]
Tue 31 May 2005, 20:22
Registrerad medlem #1489
inlägg: 485
Det var tal om att man skulle kunna vara medlem i flera klubbar för ett tag sedan. Är det någon som vet vad som hände sedan. Nu försvinner en del ur vissa listor så som adresslista. Det kan röra sig om spelare som är medlem i annan klubb men som spelar ofta eller varje vecka hos oss.
Någon som vet?


Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Wed 01 June 2005, 05:49

inlägg: 1705
Hej! Lars-Magnus
Det är idag vanligt att man är stödmedlem i närliggande klubbar eller klubbar man besöker frekvent och då betalar endast deras klubbavgift direkt till den aktuella klubben. FSB har inte någon kontroll över det eftersom det administreras av klubbarna själva.

Menar du att det ska synas i medlem på nätet att man är stödmedlem i andra klubbar?
Jag vet att det finns en önskan om det och att det har diskuterats, men att det för närvarande är administrativt svårt att få in det i systemet och medlem på nätet.
Kansliet har kanske mer koll på den frågan?
Jag ber Björn Gustafsson svara.
Ha en trevlig sommar!


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Gustafsson [2180]
Wed 01 June 2005, 07:18
Registrerad medlem #2180
inlägg: 145
Hej LM,

Det kom ett förslag vid Framtidsträffen, att man i förbundets medlemsregister skulle kunna lägga in flera klubbar på varje medlem, så att han/hon kom med på medlemslistorna även i de klubbar han/hon endast var stödmedlem i.

Styrelsen bedömde dock att kostnaderna för detta inte motsvarade värdet.

Björn
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 01 June 2005, 08:27
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag tycker det vore läckert om stödmedlemmar syntes i medlemslistan-kanske med nåt asterix som betyder just stödmedlem. Det är väl det som antas vara den stora fördelen med anslutning till systemet: all den servicen man får, att klubben slipper göra jobbet. Vore bra att få en heltäckande medlemslista på ett bräde = t.ex. lätt att få tag i reservpartners.
Det borde egentligen inte vara så svårt att ordna i dessa datoriseringens dagar.




Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Anders Pehrsson [79748]
Fri 04 September 2015, 17:54
Registrerad medlem #79748
inlägg: 1
För mig är problemet "same same, but different". Faktiskt det omvända val gäller "min klubb" och min "stöd/representationsklubb".

På grund av de regler som SBF, distriktsförbunden och även klubbar sätter up så "måste" jag vara medlem i flera klubbar.

Redan i början på 1970-talet spelade jag nästan varje tillfälle på Karlshamns BK och var styrelsemedlem i klubben, men reglerna/möjligheterna gjorde att jag hade en annan klubb, Fridafors BS, som representationsklubb. Detta för att spela i t.ex. Skåneserien.

Även under tiden i Lund var "min klubb" Lunds BoIS där jag också satt i styrelsen större delen av tiden, men jag hade LUCK, ÅR, eller någon anna klubb som representationsklubb för att få spela i ett fyrmannalag jag trivdes med.

I dag är för mig problemen att:
- Allsvenskan kräver att alla spelare i laget har samma representationsklubb.
- Som spelare är LAGET det mest viktiga
- Som styrelsemedlem, och aktiv i klubbens tävlingar, är KLUBBEN det mest viktiga
- Förbundet tillåter att man är medlem i flera klubbar, men kan/vill inte hantera det i datorsystemen.

Detta är motstridiga krav.

På 1970 och -80 talen var det inte så viktigt, men nu, med IT-samhälllet inklusive Spader etc. är det viktigt att vi som tillhör flera klubbar lätt kan navigera till den klubb / det distrikt som, för ögonblicket, är intressantast för mig."Min klubb" och "Min representationsklubb" är inte samma klubb.

För övrigt: Jag har innom golfen varit medlem i flera klubbar samtidgt. Då kunnde jag se "Mina klubbar" på golf.se.

Förslag:
Innom ramen för BIT skall support i datorsystemen ges för att tillhöra flera klubbar.

M v h,
/ Anders Pehrsson
Ordförande och aktiv i Valhalla BC
Representationsklubb: Märsta BK

Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80