Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Klubbfunktionärsfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Skrämmande tendens

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Ulf Wallin [16124]
Tue 04 October 2011, 12:13
Registrerad medlem #16124
inlägg: 18
Christer är nog inne på rätt spår här för att rekrytera ungdomar.Sedan har väl bäst före datum gått ut för många av de styrande inom bridgen ?Ett nytänkande måste till,ge ungdomarna chansen vara med och föra skutan framåt.Vi åldringar har ju testat den här modellen nu och tycks ju inte "funka".
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Tue 04 October 2011, 19:33
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Intrycket jag får av inläggen i den här tråden är att det är eldsjälar som verkligen har gjort betydande insatser för bridgen i olika delar av landet, och kanske har de blivit färre. Kanske kan förbundet göra ännu mer för att lyfta fram dessa hårt jobbande människor som bibehåller gamla och värvar nya spelare.

Två punkter i tråden tycker jag är myter. För det första tror jag inte på att Alert, Stopp och deklarationsplikt skrämmer bort spelare. Då tror jag snarare att det är attityden hos de ledande (tävlingsledare och styrelse) i klubben som ställer till problem med att införa förändringar. För det andra är det defintivt en myt att ungdomar inte spelar kort idag. Det spelas fortfarande mycket skitgubbe, mas och whist på raster och hemmavid, men det spelas också med nyare lekar. Magic the Gathering (som tidigare nämnts) och Pokemon har blivit mycket stora samlarkortspel, vid sidan av ett flertal andra. Det tror jag är positivt, här finns en hel del element att överföra på bridgen om man kan låna intresserade spelares uppmärksamhet en stund. Själv har jag bara spelat Magic, och där är ju grejen att du får olika kort varje gång, och får välja olika taktik beroende på vad du får för kort och vilken motståndare du möter. Men framför allt är det det taktiska planerandet som skapar likheter med bridgen. Korten har olika styrka, och det krävs en del räknande och planerande, men räkneoperationerna är inte mer komplicerade än i bridge. Med var sin färdig lek är det bara att sätta igång och spela på en gång. Och även här handlar det om att läsa av motståndaren, vad har han för kort på handen, varför spelar han som han gör? Sen är det dags att ta fram bridgens trumfkort, du behöver inte betala för alla kort. Tyvärr kommer man inte att få helt nya fantastiska kort varje gång, men å andra sidan är man ju begränsad av en förkonstruerad Magic-lek som innehåller ungefär lika många kort som en kortlek.
Så enligt min åsikt är det en jättebra idé att visa upp bridgen på spelkonvent. Gärna genom att också visa att man är intresserad av andra kortspel för att visa på likheter och skillnader.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 05 October 2011, 20:31
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Instämmer med Rasmus. Vill man värva ungdomar måste man visa sig bland dem - och helst vara ung själv. Det senare kan ju vara ett bekymmer(åtminstone för mig), men ändå.
Tillbaka till toppen
Peter Knudsen [1290]
Thu 06 October 2011, 01:40
Registrerad medlem #1290
inlägg: 33
Har några små funderingar rörande Alert, Stop, Finns det en möjlighet att dessa ord i stora delar av bridgesverige fått en oförtjänt dålig klang bara därför att folk inte känner till dess egentliga syfte och gentila innebörd? På Wikipedia har jag lyckats lokalisera ordet Alert till en förkortning AVPU där man mäter en patients medvetandegrad och där A står för Alert och används när patienten är fullt vaken, men därifrån till bridgen känns det ju långt. Att man sedan som alerterande part är skyldig att se till att båda motståndarna uppfattar att du förhoppningsvis lagt dit lappen (men i många fall knackat 1-3 ggr i bordet eller alternativt sagt knack, alert eller dylikt) gör det än mer akut att göra något drastiskt åt situationen. Att helt enkelt byta bort detta ord till t.ex INFO och dessutom låta partnern berätta om betydelsen i samtliga fall skulle dels göra det mindre dramatiskt för de som idag inte använder alert, och dessutom sätta en standard som undviker problem dylikt "fel motståndare frågar om budet eller lägen där man TROR man vet budets konventionella innebörd, men där den faktiskt har en helt annan. T.ex så lirar jag själv med 1NT-2K som primär styrkefråga, men jag kommer inte ihåg när motståndarna frågade sist för man TROR man vet och man vill ofta inte fråga om man inte tänkt sig in i budgivningen och ännu mindre fråga om man har en bra klöverfärg som partnern kan tänkas spela ut om jag frågar och sen passar. Med obligatoriska förklaringar och namnbyte till t.ex INFO samt god och tydlig information till förbundets medlemmar om syftet kan vi lösa det problemet. Nästa punkt STOP är en infekterad del i bridgesverige och jag vet att dess problem diskuterats nyligen i andra trådar. Ordet STOP känns även det som det kunde behöva en uppfräschning. Stora delar av bridgesverige är helt enkelt inte medveten om att detta är bjudarens trevliga sätt att till dig som nu står i tur att bjuda, säga. - Varsågod! Eftersom jag möjligtvis gjort det svårt för dig att bjuda så har du en stunds extra tanketid att ta till utan att det behöver tolkas som Otillåten Information.
Nej, istället tolkar många lappen STOP (eller det faktum att många istället säger Stop, och ibland på ett sådant sätt att man kan tro att de är i full färd från att hindra mannen/frun från att köra på en barnvagn på ett övergångsställe...) som att man hindras/tvingas/uppmanas att tänka en stund extra, vare sig man vill eller inte. Ge STOP en ny status. Kalla den för något som får gemene man/kvinna att förstå att det används för DERAS skull. Skriv TANKEPAUS eller något på den och informera hårt på klubbarna om dess användning och syfte så ska vi se att det kan skapas trevligare och trivsammare stämning kring borden vid dess användande.
Tillbaka till toppen
Lennart Bylund [8234]
Thu 06 October 2011, 05:50
Registrerad medlem #8234
inlägg: 233
Visst är det märkligt!

I en tråd söm handlar om tävlingsbridgens fortlevnad nämner ingen de som är 40+.
Denna ålderskategori som börjar få mer tid över för att odla sina egna intressen , då barnen börjar flytta ut, och som dessutom är uppvuxna med kortleken på ett helt annat sätt än dagens ungdomar.
Kan man få denna grupp intresserad av bridge, kan dessa i sin tur inspirera och locka över sina barn till vår ädla sport.
Hur många av dagens ungdomar är intresserade av vad farmor eller morfar gör på sin tid som pensionärer? Vad dom sysslar med kan väl inte va kul


Tillbaka till toppen
Jörgen Wedin [13236]
Thu 06 October 2011, 06:17
Registrerad medlem #13236
inlägg: 155
Lennart Bylund[8234 skrev ...
]
Visst är det märkligt!

I en tråd söm handlar om tävlingsbridgens fortlevnad nämner ingen de som är 40+.
Denna ålderskategori som börjar få mer tid över för att odla sina egna intressen , då barnen börjar flytta ut, och som dessutom är uppvuxna med kortleken på ett helt annat sätt än dagens ungdomar.
Kan man få denna grupp intresserad av bridge, kan dessa i sin tur inspirera och locka över sina barn till vår ädla sport.
Hur många av dagens ungdomar är intresserade av vad farmor eller morfar gör på sin tid som pensionärer? Vad dom sysslar med kan väl inte va kul




Rätt partner !
Det är ju 60- och 70-talisterna som vi skall försöka få till de gröna borden. Där finns det större chans till fortsatt spel eftersom det finns mycket mindre fritidsintressen att konkurrera mot.
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Thu 06 October 2011, 09:09
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Jörgen Wedin[13236 skrev ...
]
Lennart Bylund[8234 skrev ...
]
Visst är det märkligt!

I en tråd söm handlar om tävlingsbridgens fortlevnad nämner ingen de som är 40+.
Denna ålderskategori som börjar få mer tid över för att odla sina egna intressen , då barnen börjar flytta ut, och som dessutom är uppvuxna med kortleken på ett helt annat sätt än dagens ungdomar.
Kan man få denna grupp intresserad av bridge, kan dessa i sin tur inspirera och locka över sina barn till vår ädla sport.
Hur många av dagens ungdomar är intresserade av vad farmor eller morfar gör på sin tid som pensionärer? Vad dom sysslar med kan väl inte va kul


Rätt partner !
Det är ju 60- och 70-talisterna som vi skall försöka få till de gröna borden. Där finns det större chans till fortsatt spel eftersom det finns mycket mindre fritidsintressen att konkurrera mot.

Äntligen!

Även jag har väntat på att tåget skall anlända till den station där det finns flest nya spelare att hämta, främst för att vi där har minst konkurrens från andra lockande aktiviteter som kanske ger mer "instant gratification" till otåliga ungdomar.
Jag har nämnt detta i förbundstidningen och brukar tjata om det även på styrelsemöten.

Tycker det är ett ämne som förtjänar en egen gruppdiskussion vid nästa distriktsstämma.

Tillbaka till toppen
Jörgen Wedin [13236]
Thu 06 October 2011, 09:36
Registrerad medlem #13236
inlägg: 155
Jan Kamras[85968 skrev ...
]

Tycker det är ett ämne som förtjänar en egen gruppdiskussion vid nästa distriktsstämma.




Tummen upp, storslam.
Tillbaka till toppen
Lennart Bylund [8234]
Thu 06 October 2011, 11:39
Registrerad medlem #8234
inlägg: 233
Tack Jan och Jörgen att ni stöder mig i mina funderingar hur man bäst främjar tävlingsbridgen i framtiden!
Ser till min förskräckelse hur flera klubbar i min närhet inte har fler än 2-3 bord på sina ordinarie kvällstävlingar. Hur länge kan dessa existera om de inte snarast får nyrekrytering?


Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 06 October 2011, 13:47
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Så här skrev jag för snart ett år sedan över att inte förbundet oroade sig mer för att de flesta av våra nya bridgespelare var rätt åldersstigna:

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

1 Mos 3:7: ”Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig”.

Efter oss syndafallet …

Många tar förbundets ökande medlemssiffror som intäkt för att man är på rätt väg. Och det är klart att det är kul att vi blir fler (det är ju det jag vill) men att man är på rätt väg tror jag inte alls på.

Och hur ser förbundet på det (egentligen).

Så här svarar Mats Qviberg i tidningen Bridge när han får frågan om vilka tendenser har ser inom bridgen:

"Att vi inte får de unga till bridgebordet kan man oroa sig för, men jag tycker att 40-talisterna är minst lika välkomna som de yngre. Idag har unga människor en helt annan tidsaspekt, så jag kan förstå att bridge inte passar unga människor. Fast det är klart, ska vi få fram riktigt duktiga elitspelare så måste man ju börja som ung."

Och på frågan om man bara skall släppa ungdomarna:

"Det är klart vi inte ska göra det, men vi måste få med dem som vill spela bridge – och inte de som inte vill spela bridge!"

Han har både rätt och fel. Han förstår naturligtvis att det är mycket billigare att värva någon som vill spela än någon som inte vill. Och så länge snålvargarna regerar har han heller inget val

Men bra företag tänker långsiktigt. Bridgen väljer den enkla vägen. Det är relativt enkelt att få 40-talisterna till kurserna (500 kr för tio gånger) och sedan försöker man få över dem till sina klubbtävlingar (50 kr inklusive fika). Och så är klubbkassan räddad för det året. Men alla måste med. Och det kommer aldrig att gå utan pengar. Att värva någon under fyrtio är både svårt och dyrt.

Men vad är alternativet. De här människorna är för tillfället bridgens räddning men hur ser det ut om tjugo år? De flesta av dem är döda. Och de som kommer efter är inte lika många och har inte lika gott om pengar. Då gäller det att förbundet och klubbarna har det.

Och se på fan! Så här skriver Mats Qviberg inför riksstämman i Vision 2011-2013:

Vi är ett av få bridgeförbund i världen som år efter år redovisar allt fler medlemmar, dock blir vi allt äldre. Förbundet har under den tid jag varit ordförande gått från ca 16 000 medlemmar till 26 000. Det är imponerande siffror, som få kan matcha.

Vi ska absolut inte upphöra med det arbetet, alla medlemmar är lika viktiga för oss, men vi måste göra något åt åldersproblematiken.

Därför vill vi försöka rekrytera de som är i
”mellanåldern” (35-45) de som slutat idrotta aktivt, bildat familj och gjort karriär. De har fortfarande 40-40 år kvar att spela bridge på. Om vi kunde ansluta många i den åldern, kommer de att självrekrytera under lång tid framöver.

Även denna grupp befinner sig på i den nya informationstiden.

Självklart ska vi inte upphöra våra försök att
rekrytera juniorer.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80